Hoppa till innehåll

I Svensk Handels rapport Läget i handeln 2023 ägnas ett kapitel åt Generation Z, framtidens konsumenter som är födda mellan 1997 och 2012. På global nivå kommer de år 2030 att utgöra 40 procent av alla individer i arbetsför ålder och vara den största konsumentgruppen. I Sverige motsvarar det en femtedel av befolkningen och en tredjedel av alla i arbetsför ålder.

gen-z-telefoner.jpg

Generation Z är redan en tongivande, och framöver även en köpstark, kundgrupp som kräver inflytande i handeln. För att vara en relevant och attraktiv handlare år 2030 är det viktigt att redan idag ställa om för att möta denna generations förväntningar och beteenden.  

Tio nycklar för att möta Generation Z i handeln

  • Generation Z är en nyckelgrupp för handeln – 2030 kommer Generation Z att utgöra 32 procent av den arbetsföra befolkningen i Sverige. Generationen kommer därför att vara en köpstark kundgrupp med stor makt i handeln och det är viktigt för detaljisterna att förstå och möta denna typ av konsument.  

  • Sömlös interaktion är en hygienfaktor 2030 – samspelet mellan det fysiska och digitala måste vara lika självklart för detaljisten som det är för Generation Z. Koncept som obemannade butiker, hybridlösningar eller upplevelser mellan det digitala och fysiska kommer att bli allt viktigare. 

  • Att lägga sig platt i värderingsfrågor medför en stor risk – att inte ta ställning med rädsla för att trampa i klaveret medför en risk då ett företags värderingar även är en viktig del i varför konsumenter väljer att handla från ett varumärke. För detaljister som vill fortsätta vara relevanta för Generation Z, men även för kommande generationer, är det viktigt att förstå sin målgrupp och se över vilka värderingar som är viktiga för just dem. Det är dock viktigt att leva som man lär, greenwashing är värre än att inte göra någonting alls.  

  • Hållbarhet är en hygienfaktor för att vara relevant för Generation Z – när Generation Z blir en mer köpstark konsumentgrupp kommer de i högre utsträckning att kunna handla i linje med sina värderingar.  

  • Kunderna är inte bara kunder i handeln 2030 – de är en del av varumärket och agerar representanter i officiella så väl som inofficiella sammanhang. 

  • En ömsesidig relation med konsumenterna krävs – att genom communities skapa ett ömsesidigt utbyte är viktigt för att lära känna konsumenterna och möjliggör för detaljisten att utvecklas i symbios med dem.  

  • Möjliggör för konsumenter att dela med sig av sina upplevelser – konsumenterna vill interagera med varandra och inspireras av andra konsumenters upplevelser. Det är viktigt att möjliggöra för User Generated Content både i externa och interna kanaler.  

  • Den fysiska butiken som marknadsföringskanal – den fysiska butiken kommer att vara fortsatt viktig 2030, men kommer att anta en annan form där butikens fokus är att bygga varumärke och relation med konsumenten.

  • Inkludering är inkluderat i handeln – inkludering blir viktigare när konsumentgruppen blir mer heterogen och värderingsstyrd. Detaljister behöver jobba med att skapa en välkomnande och accepterande miljö för alla kunder.  

  • Tänk globalt när de geografiska barriärerna suddas ut – internationella influenser präglar Generation Z och det blir viktigare för detaljisterna att förstå och bevaka internationella trender och konkurrenter när e-handeln över landsgränserna ökar och detaljisterna utsätts för global konkurrens.

Fakta om Generation Z

  • Generation Z är födda mellan 1997 och 2012 

  • Kommer att utgöra 19 procent av Sveriges befolkning år 2030.. 

  • ..och 32 procent av befolkningen i arbetsför ålder år 2030 

  • Digital natives, ställer höga krav och är värderingsdrivna 

Ladda ner rapporten Läget i handeln 2023 här och läs mer om Generation Z på sid 32-51

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
jorgen-warborn-m.png

Efter EU-valet: Tre frågor till Jörgen Warborn (M)

NyhetHur kommer den nya politiska sammansättningen av Europaparlamentet att påverka den svenska handeln och företagsklimatet i Europa?
eu-och-ai.jpg

EU:s AI-förordning viktig milstolpe

NyhetEU:s AI-förordning är en viktig milstolpe som den första omfattande horisontella rättsliga ramen för reglering av AI-system inom EU.
eu-flaggan.jpg

Viktig information om Right to Repair

NyhetI samband med att Right to Repair publicerats i EU:s officiella tidning, så är nästa steg nu att direktivet ska implementeras i svensk rätt.
organiserad-brottslighet.jpg

Skydda ditt företag mot organiserad brottslighet - så gör du

NyhetOrganiserad brottslighet kan innebära stor ekonomisk skada samt otrygghet för dig som handlare. Svensk Handel guidar dig rätt.
lantliv-(1).jpg

Svensk Handel besöker Lantliv Inredning i Leksand

NyhetHandelslandet Sverige sträcker sig från Kiruna i norr till Ystad i söder. Svensk Handel besökte Lantliv Inredning i Leksand för ett samtal.
almedalsnyhet.png

Handelns frågor lyftes i Almedalen: ”Kunskapen för låg”

NyhetI Handelslandet Sverige i Almedalen satte Svensk Handel handelns frågor högt på den politiska agendan.
almedalsgarderoben-ellos.jpg

Ellos: ”De mest hållbara plaggen är de du älskar att bära”

NyhetEllos ser Almedalsgarderoben som en bra ögonöppnare för hur kläder kan komma till användning på fler än ett sätt.
sellpy1.png

Sellpy vill göra det lättare att välja cirkulärt

NyhetSellpy's unika tjänst online och i appen möjliggör för alla att konsumera på ett mer cirkulärt sätt. Sellpy medverkade i Almedalsgarderoben.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.