Hoppa till innehåll

Svensk Handel ledde samtalet när Stina Larsson (C) och Cecilia Engström (KD) bjöd in till ett välbesökt seminarium i Riksdagen på temat: Hur kan momslagstiftningen stärka den cirkulära ekonomin?

riksdagsseminarium-17-april.png
Stor samstämmighet i panelen kring behovet av förändringar i momslagstiftningen. Främre rad: Rebecka Berntsson, Tara Muinafshar, Stina Qubti, Cecilia Engström, bakre rad Simon Stegrud, Magnus Nikkarinen och Stina Larsson

Frågan om sänkt moms på begagnade varor är högst aktuell. Under seminariet lyfte flertalet aktörer som påverkas av dagens system med dubbelbeskattning på second hand sina utmaningar och presenterade förslag för en mer ändamålsenlig lagstiftning. 

Busfrö: "Momsen ett direkt tillväxthinder"

Franchisekedjan Busfrö med 14 butiker över hela landet är Sveriges största kommersiella secondhandkedja för kläder och heminredning. Grundaren Stina Qubti gav en bild från deras dagliga verklighet. För en genomsnittlig Busfröbutik skulle en sänkt momssats kunna motsvara flera heltidsanställda. För en organisation som Busfrö där en butik kan hantera 16 ton varor per månad är momsen ett direkt tillväxthinder. Sänkt moms skulle leda till högre marginal som i sin tur skulle leda till fler anställda, och möjlighet att hyra lokaler i bättre lägen.

För oss är det verkligen viktigt att regeringen tar den här frågan på allvar. Politikens uppdrag är att skapa förutsättningar för att företag ska kunna växa. Inom second hand-branschen är det svårt att nå lönsamhet och det behövs incitament för att fler ska våga starta företag med cirkulära affärsmodeller.
Stina Qubti
grundare Busfrö

Begagnat blir allt mer populärt

Det råder inga tvivel om att second hand har fått ett rejält uppsving, vilket bekräftas av den månatliga Pre Loved-indikator samt Svensk Handels Hållbarhetsundersökning. Pris uppges vara den viktigaste drivkraften, därför är det viktigt att även de hållbara valen ska kunna konkurrera. Här spelar frågan om sänkt moms på second hand en viktig roll. Momsen är tänkt för varor som säljs en enda gång. Säljs den flera gånger så läggs skatten på varan en gång till för varje gång.

begagnatmoms.png

Tara Muinafshar, skattejurist på Svenskt Näringsliv, redogjorde för de svenska reglerna som i huvuddrag innebär att Sverige tillämpar 25 procent i uttagsmoms vid försäljningen av begagnade produkter, vilket hämmar lönsamheten för begagnatmarknaden.

I Sverige betalar företag som vill skänka icke sålda varor uttagsmoms - en beskattning som gör att produkter som av olika anledningar inte kan säljas, idag inte kommer till nytta. Det medför att produkter som skulle kunna komma till stor nytta idag kasseras i allt för stor utsträckning.

Regeringen har tillsatt utredning

Regeringen har mot bakgrund av denna problematik tillsatt en utredning som ska se över momsen på gåvor och begagnade varor. Här kommer Magnus Nikkarinen från Svensk Handel att ta plats i expertgruppen. Analyserar man detaljerna i det uppdrag regeringen ger framkommer det dock att utredningen ska ”se över hur man kan förenkla”, inte sänka, momsen på begagnade produkter. Svensk Handel är kritiska till upplägget.
- Det är olyckligt att regeringen inte går steget längre. Vi tycker att utredningen åtminstone borde analysera vad som skulle krävas för att sänka momsen. En stark cirkulär ekonomi kommer att vara avgörande för att accelerera den gröna omställningen, säger Magnus Nikkarinen, hållbarhetsansvarig på Svensk Handel.

Lösningen: Sänkt moms på begagnat och förenklade regler för donationer

Lösningen på de nämnda problemen vore en momslättnad till 0 procent på donationer och förenklade regler för momsdokumentationen.

För försäljning av begagnade varor vill Svensk Handel se en sänkt momssats, till förslagsvis 6 procent. Svensk Handel ser fram emot att vara en del av arbetet med utredningen och hyser stort hopp till att den ska leda fram till en bättre, enklare och mer hållbar lösning för begagnat och donationer.

 

Samtalet leddes av Magnus Nikkarinen, hållbarhetsansvarig på Svensk Handel tillsammans med Rebecka Berntsson, samhällspolitisk expert på Amazon.

Övriga medverkande var Tara Muinafshar, skattejurist, Svenskt Näringsliv, Simon Stegrud, partneransvarig, Matmissionen/Stockholms Stadsmission, Stina Qubti, VD och grundare, Busfrö, samt värdarna Stina Larsson, miljöpolitisk talesperson (C) och riksdagsledamot, Cecilia Engström, skattepolitisk talesperson (KD) och riksdagsledamot.

 

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
forpackningar1.png

NPA återför överskott på 350 miljoner till anslutna producenter

NyhetNäringslivets Producentansvar (NPA) återför ett överskott om cirka 350 miljoner kronor till anslutna producenter.
div-bilder-nyhetsbrev-(2).jpg

Apoteket fördubblade antalet fossilfria e-handelsleveranser

NyhetE-handeln ställer i snabbt takt om till fossilfria leveranser. Ett 20-tal företag har anslutit sig till branschöverenskommelsen.
summit-2_26-maj_1.png

Retail Media växer fram som ny intäktsmotor

NyhetRetail Media har seglat upp som ett av de hetaste områdena inom handel just nu. Gå med i Svensk Handels Retail Media Community!
bildmontage-for-ukraina-(3).jpg

H&M driver åtta butiker i Ukraina – skapar hundratals jobb

NyhetTrots kriget i Ukraina är H&M fortsatt närvarande med 8 butiker i landet. Totalt sysselsätter H&M nära 400 medarbetare i Ukraina.
bildmontage-for-ukraina-(2).jpg

Kaffeimportör hjälper Ukraina dubbelt

NyhetThe March Initiative importerar och säljer kaffe som produceras i Ukraina till Sverige. Vinsten skänks tillbaka i form av sjukvårdsmaterial.
kontakta-oss-i-sommar-1719832256.png

Vi finns här för dig i sommar

NyhetÄr du i medlem i Svensk Handel, eller journalist? Oss når du hela sommaren.
lagbok-klubba.jpg

Flera viktiga segrar för tryggare handel – nya rutiner hos polisen ett av många framsteg

NyhetGenom påverkansarbete, samverkan och konkreta verktyg har flera viktiga steg tagits i rätt riktning den senaste tiden.
kriskommunikation-webbinarium-playknapp.png

Se Webbinariet om kommunikation under kris i efterhand

NyhetUnder våren har vi i samarbete med Ramboll erbjudit flera välbesökta webbinarier på temat Kommunikation under kris.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.