Hoppa till innehåll

Sällan tidigare har en företagsetablering i den svenska handeln fått så stor uppmärksamhet som när e-handelsjätten Amazonslog upp portarna till sin svenska webbutik. Svensk Handel välkomnar konkurrens men anser att den alltid måste ske på lika villkor – så är det inte idag.

563e85be391e4265aa9d4f7121ee8693.jpg

I länder som Tyskland och Storbritannien står Amazon för cirka en tredjedel av den totala e-handelsförsäljningen. När företagen nu satsar på den svenska marknaden kommer sannolikt e-handelsutvecklingen i Sverige ta fart ytterligare.  

I intervjuer har Svensk Handels vd Karin Johansson samtidigt framhållit att den svenska e-handelsmarknaden är mogen och Amazons resa i Sverige kommer att bli annorlunda, jämfört med exempelvis i Tyskland där företaget har varit etablerat i över 20 år.  

I en intervju med TT som bland annat publicerats i Göteborgs-Posten påminner Karin Johansson om att Amazon redan säljer för en miljard kronor till svenska konsumenter. Amazons etablering förstärker trender i handeln som vi sett under en längre tid – digitaliseringen ökarden internationella konkurrensen intensifieras och prispressen tilltar. 

När konkurrensen ökar är det avgörande att spelreglerna är lika, så är det inte idag. Svensk Handel har länge, inte minst på EU-nivå, drivit frågan om ett utökat plattformsansvar för aktörer som Amazon. Det handlar om att Amazon ska ta ansvar för att produkterna de säljer följer regler om produktsäkerhet, kemikalieinnehåll och reklamationsrätt. 

Spelreglerna ska vara lika för alla företag, stora plattformsaktörer ska inte ha en egen gräddfil när de säljer till svenska konsumenter

– Tiden har sprungit ifrån regelverket och det krävs en förändring. Spelreglerna ska vara lika för alla företag, stora plattformsaktörer ska inte ha en egen gräddfil när de säljer till svenska konsumenter, säger Karin Johansson.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
elsladd.jpg

Ansökan om elstöd öppnar 30 maj

NyhetRiksdagen har beslutat att företag i elområde 3 och 4 kommer att kunna söka elstöd via Skatteverket från och med den 30 maj.
turister-gagata.jpg

Så lockar du turisterna till din butik i sommar

NyhetÅr 2021 omsatte turismen i Sverige 76 miljarder kronor enbart i handeln, nästan var tionde krona av detaljhandelns totala omsättning. I år,
checklista-dokument.jpg

Så skyddar du ditt företag från bedragare i sommar

NyhetSommar och semester stundar och ordinarie personal finns kanske inte på plats. Med den ordinarie personalen på semester saknas ibland den er
inet-vinnare-16x9.png

Årets köpupplevelse med vänner i fokus

NyhetRetail Awards 2023 arrangerades på ett fullsatt Nalen den 8 maj. Nio vinnare skulle koras. I kategorin Årets köpupplevelse var det allmänhet
arets-butikssaljare-lova.jpg

Prisad butikssäljare med ambitioner

NyhetEtt av Retail Awards mest prestigefyllda pris, Årets butikssäljare, kammades hem av Lova Lindgren från Synsam Recycling Outlet i Umeå. Prisa
gardssallskapet-1.jpg

Gårdssällskapets ekologiska kött bar frukt

NyhetUnder årets Retail Awards, galan som Svensk Handel arrangerade för sextonde året i rad den 8 maj, delades priser ut i nio kategorier. En av
gen-z-telefoner.jpg

Så kan handeln möta Generation Z

NyhetI Svensk Handels rapport Läget i handeln 2023 ägnas ett kapitel åt Generation Z, framtidens konsumenter som är födda mellan 1997 och 2012. P
vinnare2023.jpg

Här är alla vinnare i Retail Awards 2023!

NyhetNu kan vi presentera samtliga vinnare i årets nio kategorier.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.