Hoppa till innehåll

Swedish Fashion Council (SFC) genomför tillsammans med Perspetivo den första undersökningen av mångfald i den svenska modebranschen.

sfc-mangfaldsundersokning-host23.png

Redan år 2020 gjorde SFC en förstudie av upplevelsen av mångfald i branschen med anledning av  Black Lives Matter-rörelsen. I förstudien, som fokuserade på etnicitet och kulturell bakgrund, intervjuades över 80 personer verksamma i modebranschen som alla vittnade om stora utmaningar gällande mångfald och inkludering. I den första upplagan av SCF:s Fashion Transformation-rapport, som publicerades i november förra året, lyftes denna problematik och SCF:s ambition att gå från ord till handling. Detta görs nu genom att en kvantitativ enkät skickas ut till aktiva inom den svenska modebranschen med syfte att lyfta och belysa de utmaningar modebranschen står inför i mångfaldsarbetet. 

Modebranschen står i en transformation delvis präglad av digitalisering, ett förändrat konsumentbeteende, nya affärsmodeller och cirkularitet. Transformationen ställer stora krav på en kraftigt ökad innovationstakt, vilket en hög grad av mångfald har bevisats resultera i. Utöver att det borde vara en självklarhet, finns det alltså även starka affärskritiska argument för att branschen ska ta tag i sina utmaningar och tillsammans jobba för att skapa en mer inkluderande modebransch.
Jennie Rosén
vd Swedish Fashion Council

Perspektivundersökningen görs i samarbete med Perspetivo som är en av Nordens mest representativa undersöknings- och insiktsplattformar. Undersökningen kommer bland annat att kopplas till diskrimineringsgrunderna; etnicitet, ålder, könsidentitet, religion, sexuell läggning och funktionsnedsättning.

För att veta vart man ska ta vägen behöver man först veta var man står. Detta gäller modebranschen i allra högsta grad som nu vill undersöka vilka perspektiv som finns i branschen, vilka som får komma till tals och vilka som uteblir på grund av bristen på inkludering.  Det pratas ofta om vikten av inkludering av olika perspektiv som om vi har ett val mellan att inkludera eller att inte göra det. Sanningen är att vi har en generation född 2010 och framåt som inte bara är den största generationen hittills, den är också den mest perspektiv- och mångfaldsrika någonsin. Inkludering av olika perspektiv är och kommer bli alltmer viktig för branschens hållbarhet och existensberättigande. Perspektivundersökningen är ett steg i rätt riktning
Suzan Hourieh Lindberg
vd Perspetivo

Swedish Fashion Council arbetar med att initiera och driva forskningsprojekt, tillhandahålla branschrapporter och främja nästa generations talanger genom inkubatorprogrammet SFC [Incubator]. Resultatet av rapporten i samarbete med Perspetivo kommer att presenteras under hösten 2023. 

Delta gärna i enkäten här: Perspektivundersökning

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
ransomware-webb.jpg

Tips – så minskar du risken att drabbas av nätfiske

NyhetCyberattacker kan ske via olika vägar och tillvägagångssätt. Phishing, eller nätfiske som det heter på svenska, är ett samlingsbegrepp för d
tank-sakert-webb.jpg

Informationssäkerhetsmånaden – Tänk säkert – är tillbaka

NyhetVarje år i oktober anordnas EU:s informationssäkerhetsmånad. I Sverige anordnar MSB och Polisen därför kampanjen ”Tänk säkert”, med syfte at
swish-16x9.png

Ökat antal fejkade Swish-betalningar

NyhetEtt flertal handlare har återigen hört av sig till Säkerhetscenter då de blivit lurade av fejkade Swish-betalningar. Läs Svensk Handels reko
interior-kopcentrum-iii.jpg

Indexeringen av hyran för 2024 står för dörren

NyhetI mitten av november kommer vi att få veta hur hög indexeringen av hyran för 2024 kommer att bli. Vi rekommenderar våra medlemmar att förber
scanna-vara.jpg

Global migrering till 2D-streckkoder – kom i gång redan nu

NyhetInom detaljhandeln pågår just nu ett globalt program för migrering till 2D-streckkoder. Det är en av de största förändringarna sedan införan
logistik-lager-stadium.jpg

D-logistik: Returer - nyckeln till en hållbar omställning

NyhetD-logistik i Göteborg är Svensk Handels årligt återkommande event för några av de främsta inom e-handel och logistik. En av programpunkterna
green-claims-1-1240x600.png

Seminarium om Green Claims i Bryssel

NyhetSvensk Handel bjöd tillsammans med Skogsindustrierna, Trä- och Möbelföretagen TMF och Svenskt Näringsliv in till ett lunchseminarium i Bryss
sakerhetspolitiska-programmet.jpg

Sex åtgärder för en tryggare handel

NyhetHot, våldsamma situationer och stölder har tyvärr blivit vardag för butiksägare och personal. Här är sex åtgärder som Svensk Handel vill se.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.