Hoppa till innehåll

Swedish Fashion Council (SFC) genomför tillsammans med Perspetivo den första undersökningen av mångfald i den svenska modebranschen.

sfc-mangfaldsundersokning-host23.png

Redan år 2020 gjorde SFC en förstudie av upplevelsen av mångfald i branschen med anledning av  Black Lives Matter-rörelsen. I förstudien, som fokuserade på etnicitet och kulturell bakgrund, intervjuades över 80 personer verksamma i modebranschen som alla vittnade om stora utmaningar gällande mångfald och inkludering. I den första upplagan av SCF:s Fashion Transformation-rapport, som publicerades i november förra året, lyftes denna problematik och SCF:s ambition att gå från ord till handling. Detta görs nu genom att en kvantitativ enkät skickas ut till aktiva inom den svenska modebranschen med syfte att lyfta och belysa de utmaningar modebranschen står inför i mångfaldsarbetet. 

Modebranschen står i en transformation delvis präglad av digitalisering, ett förändrat konsumentbeteende, nya affärsmodeller och cirkularitet. Transformationen ställer stora krav på en kraftigt ökad innovationstakt, vilket en hög grad av mångfald har bevisats resultera i. Utöver att det borde vara en självklarhet, finns det alltså även starka affärskritiska argument för att branschen ska ta tag i sina utmaningar och tillsammans jobba för att skapa en mer inkluderande modebransch.
Jennie Rosén
vd Swedish Fashion Council

Perspektivundersökningen görs i samarbete med Perspetivo som är en av Nordens mest representativa undersöknings- och insiktsplattformar. Undersökningen kommer bland annat att kopplas till diskrimineringsgrunderna; etnicitet, ålder, könsidentitet, religion, sexuell läggning och funktionsnedsättning.

För att veta vart man ska ta vägen behöver man först veta var man står. Detta gäller modebranschen i allra högsta grad som nu vill undersöka vilka perspektiv som finns i branschen, vilka som får komma till tals och vilka som uteblir på grund av bristen på inkludering.  Det pratas ofta om vikten av inkludering av olika perspektiv som om vi har ett val mellan att inkludera eller att inte göra det. Sanningen är att vi har en generation född 2010 och framåt som inte bara är den största generationen hittills, den är också den mest perspektiv- och mångfaldsrika någonsin. Inkludering av olika perspektiv är och kommer bli alltmer viktig för branschens hållbarhet och existensberättigande. Perspektivundersökningen är ett steg i rätt riktning
Suzan Hourieh Lindberg
vd Perspetivo

Swedish Fashion Council arbetar med att initiera och driva forskningsprojekt, tillhandahålla branschrapporter och främja nästa generations talanger genom inkubatorprogrammet SFC [Incubator]. Resultatet av rapporten i samarbete med Perspetivo kommer att presenteras under hösten 2023. 

Delta gärna i enkäten här: Perspektivundersökning

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
forpackningar1.png

NPA återför överskott på 350 miljoner till anslutna producenter

NyhetNäringslivets Producentansvar (NPA) återför ett överskott om cirka 350 miljoner kronor till anslutna producenter.
div-bilder-nyhetsbrev-(2).jpg

Apoteket fördubblade antalet fossilfria e-handelsleveranser

NyhetE-handeln ställer i snabbt takt om till fossilfria leveranser. Ett 20-tal företag har anslutit sig till branschöverenskommelsen.
summit-2_26-maj_1.png

Retail Media växer fram som ny intäktsmotor

NyhetRetail Media har seglat upp som ett av de hetaste områdena inom handel just nu. Gå med i Svensk Handels Retail Media Community!
bildmontage-for-ukraina-(3).jpg

H&M driver åtta butiker i Ukraina – skapar hundratals jobb

NyhetTrots kriget i Ukraina är H&M fortsatt närvarande med 8 butiker i landet. Totalt sysselsätter H&M nära 400 medarbetare i Ukraina.
bildmontage-for-ukraina-(2).jpg

Kaffeimportör hjälper Ukraina dubbelt

NyhetThe March Initiative importerar och säljer kaffe som produceras i Ukraina till Sverige. Vinsten skänks tillbaka i form av sjukvårdsmaterial.
kontakta-oss-i-sommar-1719832256.png

Vi finns här för dig i sommar

NyhetÄr du i medlem i Svensk Handel, eller journalist? Oss når du hela sommaren.
lagbok-klubba.jpg

Flera viktiga segrar för tryggare handel – nya rutiner hos polisen ett av många framsteg

NyhetGenom påverkansarbete, samverkan och konkreta verktyg har flera viktiga steg tagits i rätt riktning den senaste tiden.
kriskommunikation-webbinarium-playknapp.png

Se Webbinariet om kommunikation under kris i efterhand

NyhetUnder våren har vi i samarbete med Ramboll erbjudit flera välbesökta webbinarier på temat Kommunikation under kris.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.