Hoppa till innehåll

Swedish Fashion Council (SFC) genomför tillsammans med Perspetivo den första undersökningen av mångfald i den svenska modebranschen.

sfc-mangfaldsundersokning-host23.png

Redan år 2020 gjorde SFC en förstudie av upplevelsen av mångfald i branschen med anledning av  Black Lives Matter-rörelsen. I förstudien, som fokuserade på etnicitet och kulturell bakgrund, intervjuades över 80 personer verksamma i modebranschen som alla vittnade om stora utmaningar gällande mångfald och inkludering. I den första upplagan av SCF:s Fashion Transformation-rapport, som publicerades i november förra året, lyftes denna problematik och SCF:s ambition att gå från ord till handling. Detta görs nu genom att en kvantitativ enkät skickas ut till aktiva inom den svenska modebranschen med syfte att lyfta och belysa de utmaningar modebranschen står inför i mångfaldsarbetet. 

Modebranschen står i en transformation delvis präglad av digitalisering, ett förändrat konsumentbeteende, nya affärsmodeller och cirkularitet. Transformationen ställer stora krav på en kraftigt ökad innovationstakt, vilket en hög grad av mångfald har bevisats resultera i. Utöver att det borde vara en självklarhet, finns det alltså även starka affärskritiska argument för att branschen ska ta tag i sina utmaningar och tillsammans jobba för att skapa en mer inkluderande modebransch.
Jennie Rosén
vd Swedish Fashion Council

Perspektivundersökningen görs i samarbete med Perspetivo som är en av Nordens mest representativa undersöknings- och insiktsplattformar. Undersökningen kommer bland annat att kopplas till diskrimineringsgrunderna; etnicitet, ålder, könsidentitet, religion, sexuell läggning och funktionsnedsättning.

För att veta vart man ska ta vägen behöver man först veta var man står. Detta gäller modebranschen i allra högsta grad som nu vill undersöka vilka perspektiv som finns i branschen, vilka som får komma till tals och vilka som uteblir på grund av bristen på inkludering.  Det pratas ofta om vikten av inkludering av olika perspektiv som om vi har ett val mellan att inkludera eller att inte göra det. Sanningen är att vi har en generation född 2010 och framåt som inte bara är den största generationen hittills, den är också den mest perspektiv- och mångfaldsrika någonsin. Inkludering av olika perspektiv är och kommer bli alltmer viktig för branschens hållbarhet och existensberättigande. Perspektivundersökningen är ett steg i rätt riktning
Suzan Hourieh Lindberg
vd Perspetivo

Swedish Fashion Council arbetar med att initiera och driva forskningsprojekt, tillhandahålla branschrapporter och främja nästa generations talanger genom inkubatorprogrammet SFC [Incubator]. Resultatet av rapporten i samarbete med Perspetivo kommer att presenteras under hösten 2023. 

Delta gärna i enkäten här: Perspektivundersökning

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
jorgen-warborn-m.png

Efter EU-valet: Tre frågor till Jörgen Warborn (M)

NyhetHur kommer den nya politiska sammansättningen av Europaparlamentet att påverka den svenska handeln och företagsklimatet i Europa?
eu-och-ai.jpg

EU:s AI-förordning viktig milstolpe

NyhetEU:s AI-förordning är en viktig milstolpe som den första omfattande horisontella rättsliga ramen för reglering av AI-system inom EU.
eu-flaggan.jpg

Viktig information om Right to Repair

NyhetI samband med att Right to Repair publicerats i EU:s officiella tidning, så är nästa steg nu att direktivet ska implementeras i svensk rätt.
organiserad-brottslighet.jpg

Skydda ditt företag mot organiserad brottslighet - så gör du

NyhetOrganiserad brottslighet kan innebära stor ekonomisk skada samt otrygghet för dig som handlare. Svensk Handel guidar dig rätt.
lantliv-(1).jpg

Svensk Handel besöker Lantliv Inredning i Leksand

NyhetHandelslandet Sverige sträcker sig från Kiruna i norr till Ystad i söder. Svensk Handel besökte Lantliv Inredning i Leksand för ett samtal.
almedalsnyhet.png

Handelns frågor lyftes i Almedalen: ”Kunskapen för låg”

NyhetI Handelslandet Sverige i Almedalen satte Svensk Handel handelns frågor högt på den politiska agendan.
almedalsgarderoben-ellos.jpg

Ellos: ”De mest hållbara plaggen är de du älskar att bära”

NyhetEllos ser Almedalsgarderoben som en bra ögonöppnare för hur kläder kan komma till användning på fler än ett sätt.
sellpy1.png

Sellpy vill göra det lättare att välja cirkulärt

NyhetSellpy's unika tjänst online och i appen möjliggör för alla att konsumera på ett mer cirkulärt sätt. Sellpy medverkade i Almedalsgarderoben.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.