Hoppa till innehåll

Teknikutvecklingen påverkar svenskarnas användning av betalmedel

Svenska konsumenter vill ha olika betalmöjligheter i butik, och betalappar är här för att stanna. Men kontanter lever kvar. Det visar undersökningen ”Sverige Betalar” som Svensk Handel varit med och tagit fram.

planbok.jpg

I den färska attitydmätningen om svenskarnas betalvanor framkommer att merparten av befolkningen alltmer föredrar alternativa betalmetoder till kontanter. Användandet liksom förtroendet för mobila betalningar har ökat 43 procentenheter under ett decennium, att jämföras med användandet och förtroendet för kontanter som betalmedel som under samma period minskar med 11 procentenheter.

En förklaring till resultatet av attitydmätningen är den tekniska utvecklingen som hela tiden går framåt. Det blir allt smidigare och säkrare att använda digitala och kontaktlösa betalmetoder även i fysisk butik. Hela 86 procent av respondenterna i mätningen använder kontaktlöst kort och 79 procent föredrar också digitala kvitton vid köp i fysisk butik. 

Trots det anser majoriteten av svenskarna att det är fortsatt viktigt att det finns olika betalmodeller att välja på, något som Svensk Handel står bakom.

- Handeln ska vara tillgänglig för alla och så länge kunderna vill betala med kontanter kommer handeln att erbjuda den möjligheten. För att upprätthålla en fungerande säker kontanthantering till rimliga kostnader måste staten också ta ett större ansvar, säger Bengt.
Bengt Nilervall
Näringspolitisk expert inom betalfrågor på Svensk Handel

Undersökningen innefattar svar från 1000 personer i Sverige mellan 16 och 74 år och är framtagen av Insight Intelligence tillsammans med Adyen, Svensk Handel, PostNord Strålfors och Carpay.

bengt-nilervall.jpg

Bengt Nilervall

Näringspolitisk expert

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
eu-emma.jpg

Inför EU-valet: Tre frågor till Emma Wiesner (C)

NyhetSvensk Handel tar tempen på partiernas toppkandidater inför EU-valet 9 juni. På vilket sätt vill de driva frågor som gynnar handeln?
eu-evin.jpg

Inför EU-valet: Tre frågor till Evin Incir (S)

NyhetSvensk Handel tar tempen på partiernas toppkandidater inför EU-valet 9 juni. Evin Incir på frågor kopplat till EU och handeln.
eu-arba.jpg

Inför EU-valet: Tre frågor till Arba Kokalari (M)

NyhetSvensk Handel tar tempen på partiernas toppkandidater inför EU-valet 9 juni. På vilket sätt vill de driva frågor som gynnar handeln?
_59a3839_sh_women-paytech-11april_webb.jpg

Självledarskap som tema fyllde andra träffen i Women in Paytech

NyhetEtt 50-tal personer i hubben kom till uppdukat bord med såväl frukost som inspiration och lärdomar att ta med sig hem.
eu-val-2024.png

Svensk Handels visioner inför EU-valet 2024

NyhetInför EU-valet 2024 presenterar Svensk Handel ett valmanifest med prioriterade frågor för handeln.
johan-pehrson.png

4 frågor om handel till Johan Pehrson

NyhetVi ställde fyra frågor till Arbetsmarknads- och integrationsminister Johan Pehrson som gästtalar vid Svensk Handels årsstämma.
karin-karlsbo-webb.jpg

Inför EU-valet: Tre frågor till Karin Karlsbro (L)

NyhetSvensk Handel tar tempen på partiernas toppkandidater inför EU-valet 9 juni. På vilket sätt vill de driva frågor som gynnar handeln?
pris-eller-hallbarhet-jacka.png

Vad prioriterar konsumenten? Hållbarhet, kvalitet eller pris?

NyhetNär det ekonomiska läget nu tycks ljusna något, prioriterar konsumenten hållbarhet högre. Men pris är fortfarande avgörande för många.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.