Hoppa till innehåll

Alla hjärtans dag rosar handeln under årets svagaste försäljningsmånad

Fyra av tio svenskar planerar att uppmärksamma Alla hjärtans dag i år. Att köpa en present till sin partner, laga en extra fin middag eller att gå på restaurang är det vanligaste sättet att fira dagen. I genomsnitt lägger Alla hjärtans dag-firaren cirka 500 kronor på dagen. För handelns del innebär det totalt cirka 750 miljoner kronor.

ead7536d1eef43a696a156c1db8e6361.jpg

I dagligvaruhandeln mer än fördubblas försäljningen av chokladpraliner och försäljningen av växter, framför allt rosor, stiger med 55 procent jämfört med genomsnittsveckan. Det gör att nästan varannan dagligvaruhandlare (46 %) anser att Alla hjärtans dag är viktig för försäljningen. Det visar Svensk Handels undersökning inför Alla hjärtans dag.

– Försäljningen av blommor, choklad och smycken går starkt i samband med Alla hjärtans dag. Handeln laddar upp med varor och blommor som kan bidra till att visa omtanke till de vi tycker om, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Av de som uppmärksammar Alla hjärtans dag planerar drygt fyra av tio (44 %) att köpa en present till sin partner, tre av tio (33 %) tänker laga en extra fin middag och 2 av 10 (19 %) planerar ett restaurangbesök.

Fler yngre uppmärksammar dagen

De yngre uppmärksammar Alla hjärtans dag i större utsträckning än de äldre. Bland 18-25 åringarna planerar sex av tio att uppmärksamma dagen, jämfört med enbart cirka tre av tio för de som är över 56 år.

Trots att Alla hjärtans dag ger handeln ett visst uppsving är försäljningen under veckan cirka fem procent lägre än under en genomsnittlig vecka under året.  

– Även om Alla hjärtans dag ger vissa delbranscher en rejäl försäljningsskjuts – inte minst blomsterhandeln – är dagen inte av avgörande betydelse för handeln som helhet. Alla hjärtans dag ändrar inte på det faktum att februari är årets svagaste försäljningsmånad för detaljhandeln, säger Johan Davidson.

Firandet av Alla hjärtans dag är förhållandevis konservativt. Fler män än kvinnor köper present till sin partner och fler kvinnor än män står för middagen hemma. Två av tio (22 %) kvinnor planerar att köpa en present till någon annan än sin partner, bland männen är motsvarande siffra en av tio (9 %).

För mer information eller intervju, vänligen kontakta:
Johan Davidson, chefsekonom, 070- 698 39 02
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
handelslandet-sverige-for-ukraina.jpg

Lansering av initiativet ”Handelslandet Sverige för Ukraina”

PressmeddelandeI över tre år har Ukraina befunnit sig i fullskaligt krig mot en angripare som agerar i strid med folkrätten. Med kriget följer stora kostna
arsstamma-2025nya.png

Ny ordförande och nya ledamöter till Svensk Handels styrelse

PressmeddelandeVid Svensk Handels årsstämma som ägde rum under torsdagen, valdes Nina Jönsson, vd för ICA-Gruppen till ny ordförande i Svensk Handel.
klader-och-skor-1.png

Varmare väder i april gav ny energi till modehandeln

PressmeddelandeEn ovanligt varm aprilmånad innebar ett försiktigt uppsving för modehandeln, där lågprissegmentet stack ut särskilt positivt.
avtal_2025.jpg

Nya kollektivavtal tecknade för tjänstemän inom handeln

PressmeddelandeSvensk Handel har kommit överens med Unionen och Akademikerförbunden om nya kollektivavtal för tjänstemän inom handeln.
brill-gavoexperten-webb.png

Svårt att välja gåva? Svensk Handel lanserar Gåvoexperten

PressmeddelandeDet kan vara svårt att veta vad man ska ge. Nu lanserar vi Gåvoexperten, en guide för den som vill ge rätt gåva vid rätt tillfälle.
preloved-outfit.png

Fortsatt nedgång i handeln med begagnat

PressmeddelandeSecond hand-försäljningen i mars visar för andra månaden i rad på en nedgång jämfört med samma månad i fjol.
sofia-larsen.png

Kraftigt fall i handlarnas framtidstro – oron kring tullar drivande

PressmeddelandeFör 40:e månaden i rad uppvisar företag inom dagligvaruhandeln, sällanköpsvaruhandeln och partihandeln en pessimistisk framtidstro.
ehi5-1.png

Medvind för e-handeln i mars – omvärldsläget oroar

PressmeddelandeSvensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för mars månad till 13,3 miljarder kronor.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.