Hoppa till innehåll

En undersökning från Svensk Handel visar att 64 procent av svenskarna nu planerar att fira Halloween, en ökning från förra årets 55 procent. I synnerhet yngre personer och barnfamiljer har omfamnat firandet; hela 85 procent av de tillfrågade med barn i hushållet tänker delta.

pumpor-och-familj.png

I år är det framför allt dekorationsköpen som ökar. Drygt hälften av firarna planerar att skaffa pumpor och andra dekorationer för att skapa en spöklik atmosfär. Dessutom ser vi en tydlig ökning i intresset för utklädnad, smink och kostymer, som ökat från 23 till 32 procent. En övervägande andel, 84 procent, planerar att köpa godis, en tradition som etablerat sig snabbt med "bus eller godis"-lekens intåg.

– Halloween är en tradition som växer sig allt starkare bland svenska hushåll, vilket får positiva effekter för handeln. Såväl större delbranscher, som mer nischade butiker hoppas nu på en god försäljning, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.

Halloween är särskilt viktig för dagligvaruhandeln, där 33 procent av handlarna anger högtiden som avgörande för försäljningen, upp från 25 procent 2023. Det finns även ett intresse inom sällanköpshandeln, där 11 procent ser Halloween som en viktig högtid. Trots den ökade intresset i Sverige befinner vi oss fortsatt långt ifrån att det ligger långt från amerikanska nivåer, där Halloween är en av årets största konsumtionshögtider.

Totalt väntas svenskarnas Halloween-konsumtion i år öka från 1,5 till cirka 1,6 miljarder kronor. Handlarna ser tillväxtpotential, och många erbjuder specialkampanjer för att möta det ökade intresset. I dagligvaruhandeln planerar hela 63 procent att satsa på specifika Halloween-erbjudanden, en markant ökning från förra årets 38 procent.

– Det är glädjande att omsättningen förväntas öka. Handelshögtider är generellt sett viktiga för stora delar av branschen, och för vissa är Halloween en av årets mest intensiva försäljningsperioder, säger Maria Mikkonen.

Halloween fortsätter därmed att stärka sin plats i svenskarnas hjärtan, med allt fler som ser det som en välkommen anledning att pynta, klä ut sig och njuta av lite skräckblandad glädje – gärna med en söt twist.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
mors-dag.png

Mamma vill bli bjuden på middag – Mors dag väntas slå rekord

PressmeddelandeI år spås Mors dag-handeln nå 1,6 miljarder kronor, vilket är 100 miljoner mer än i fjol.
handelslandet-sverige-for-ukraina.jpg

Lansering av initiativet ”Handelslandet Sverige för Ukraina”

PressmeddelandeUkraina befinner sig i fullskaligt krig mot en angripare som agerar i strid med folkrätten. Med kriget följer stora kostnader.
arsstamma-2025nya.png

Ny ordförande och nya ledamöter till Svensk Handels styrelse

PressmeddelandeVid Svensk Handels årsstämma som ägde rum under torsdagen, valdes Nina Jönsson, vd för ICA-Gruppen till ny ordförande i Svensk Handel.
klader-och-skor-1.png

Varmare väder i april gav ny energi till modehandeln

PressmeddelandeEn ovanligt varm aprilmånad innebar ett försiktigt uppsving för modehandeln, där lågprissegmentet stack ut särskilt positivt.
avtal_2025.jpg

Nya kollektivavtal tecknade för tjänstemän inom handeln

PressmeddelandeSvensk Handel har kommit överens med Unionen och Akademikerförbunden om nya kollektivavtal för tjänstemän inom handeln.
brill-gavoexperten-webb.png

Svårt att välja gåva? Svensk Handel lanserar Gåvoexperten

PressmeddelandeDet kan vara svårt att veta vad man ska ge. Nu lanserar vi Gåvoexperten, en guide för den som vill ge rätt gåva vid rätt tillfälle.
preloved-outfit.png

Fortsatt nedgång i handeln med begagnat

PressmeddelandeSecond hand-försäljningen i mars visar för andra månaden i rad på en nedgång jämfört med samma månad i fjol.
sofia-larsen.png

Kraftigt fall i handlarnas framtidstro – oron kring tullar drivande

PressmeddelandeFör 40:e månaden i rad uppvisar företag inom dagligvaruhandeln, sällanköpsvaruhandeln och partihandeln en pessimistisk framtidstro.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.