Med kallare väder än normalt var det många som passade på att uppdatera höst- och vintergarderoben. Svensk Handels Stilindex för oktober visar på ett lyft för såväl kläd- som skohandeln i löpande siffror. Om man justerar för inflationen, och ser till den sålda volymen, minskade dock klädhandeln.

kunder-kladbutik-ii.jpg

Klädhandeln noterades för en uppgång på 4,1% jämfört med samma månad föregående år, och skohandeln noterades för en rejäl ökning på 14,7%.

Resultaten i Stilindex presenteras i löpande priser, och om man utgår från den senast presenterade inflationen på kläder respektive skor innebär månadens siffror en ökning i volym för skohandeln, medan klädhandeln uppvisar en minskning i volym.

Oktober 2023-2022

Oktober 2023-2021

Ackumulerat 23/22

Ackumulerat 23/21

Kläder

4,1%

2,7%

18,4%

Skor

14,7%

10,1%

0,4%

14,1%

- Höst och vinterväder runt om i landet medförde att behovet av att köpa nya kläder och skor ökade markant. Detta visar sig, inte minst för skohandeln, i månadens mätning. För just den delbranschens vidkommande är det ytterst välkommet med en volymökning. Det behövdes, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

- Klädhandelns volymminskning visar på att de tuffa tiderna håller i sig. Vi hade förväntat oss något bättre siffror, givet det väderomslag som skedde i oktober. Vi vet dock med oss att de sista månaderna på året, rent historiskt, brukar kunna innebära en viss skjuts för såväl kläd- som skohandeln, säger Sofia Larsen.

- Högtider som är extremt viktiga för handeln stundar. Närmast i tid ligger Black Week, där kläder alltid är ett av de vanligaste inköpen, som sedan följs av julhandeln. Det går inte att understryka hur viktiga dessa högtider blir för många medlemmar i år, så vi hoppas på positiva siffror framöver, säger Sofia Larsen.

presskontakt-3.jpg

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

sergelgatan-sommar.png

Handlare ser ljust på sommarens försäljning

PressmeddelandeÖver 40 procent av Sveriges handlare förväntar sig en ökad försäljning under sommarmånaderna juni, juli och augusti i år.
ehi-3.png

Kraftig ökning av e-handeln i maj

PressmeddelandeE-handelsindikatorn för maj månad skattar e-handelns omsättning till 14,9 miljarder kronor. En ökning med 29 procent jämfört med 2023.
blurrad-kvinna-och-klader.jpg

Nya dystra siffror – det stjäls för mer än någonsin inom handeln

PressmeddelandeÅterkommande stölder är ett stort problem som på sikt kan få katastrofala konsekvenser för handlare och personal.
kund-kladbutik.jpg

Modehandeln ökade i maj

PressmeddelandeSvensk Handels Stilindex för maj månad visar på en ökning för både skohandeln och klädhandeln.
kungsgatan-stockholm.png

Svensk Handel och Visita överklagar beslut om miljözon 3

PressmeddelandeSvensk Handel och Visita har idag överklagat Stockholm stads beslut som rör införandet av miljözon klass 3 i delar av City.
student-grattis-16x9.png

Studentfirande omsätter nära två miljarder i handeln

student-grattis-16x9-2.png

Studentfirande omsätter nära två miljarder i handeln

PressmeddelandeEtt hushåll som firar en student skattas i Svensk Handels sammanställning i år göra inköp i handeln för 5 500 kronor. Totalt väntas studentr
gagata.jpg

Handelns framtidsförväntningar stiger inför sommaren

PressmeddelandeSvensk Handels Handelsbarometer för maj månad visar att branschen ser något ljusare på framtiden.

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.