Med kallare väder än normalt var det många som passade på att uppdatera höst- och vintergarderoben. Svensk Handels Stilindex för oktober visar på ett lyft för såväl kläd- som skohandeln i löpande siffror. Om man justerar för inflationen, och ser till den sålda volymen, minskade dock klädhandeln.

kunder-kladbutik-ii.jpg

Klädhandeln noterades för en uppgång på 4,1% jämfört med samma månad föregående år, och skohandeln noterades för en rejäl ökning på 14,7%.

Resultaten i Stilindex presenteras i löpande priser, och om man utgår från den senast presenterade inflationen på kläder respektive skor innebär månadens siffror en ökning i volym för skohandeln, medan klädhandeln uppvisar en minskning i volym.

Oktober 2023-2022

Oktober 2023-2021

Ackumulerat 23/22

Ackumulerat 23/21

Kläder

4,1%

2,7%

18,4%

Skor

14,7%

10,1%

0,4%

14,1%

- Höst och vinterväder runt om i landet medförde att behovet av att köpa nya kläder och skor ökade markant. Detta visar sig, inte minst för skohandeln, i månadens mätning. För just den delbranschens vidkommande är det ytterst välkommet med en volymökning. Det behövdes, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

- Klädhandelns volymminskning visar på att de tuffa tiderna håller i sig. Vi hade förväntat oss något bättre siffror, givet det väderomslag som skedde i oktober. Vi vet dock med oss att de sista månaderna på året, rent historiskt, brukar kunna innebära en viss skjuts för såväl kläd- som skohandeln, säger Sofia Larsen.

- Högtider som är extremt viktiga för handeln stundar. Närmast i tid ligger Black Week, där kläder alltid är ett av de vanligaste inköpen, som sedan följs av julhandeln. Det går inte att understryka hur viktiga dessa högtider blir för många medlemmar i år, så vi hoppas på positiva siffror framöver, säger Sofia Larsen.

presskontakt-3.jpg

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

sh-bakgrund-1.jpg

Tondövt att hasta fram beslut om miljözon

PressmeddelandeInförandet av miljözon klass 3 i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns på plats och utan tillräcklig tid för omställning.
butiksgrind-tilltrade.png

Tre av fyra tillträdesförbud till butik överträddes 2023

PressmeddelandeLagen om tillträdesförbud till butik ger inte handlarna det skydd som utlovats. Domstolarna gör fortsatt helt olika tolkningar av lagen.
folk-gagata.jpg

Avvaktande framtidsförväntningar inom handeln

PressmeddelandeEfter en inledning av året där optimismen bland handlarna steg förhållandevis kraftigt, är tongångarna nu betydligt mer avvaktande.
pre-loved-rack.png

Second hand omsatte 4,8 miljarder under årets första kvartal

PressmeddelandeOmsättningen för begagnat för årets första kvartal blev 4,8 miljarder kronor.
ehi-maj-per-16x9.jpg

Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt

PressmeddelandeE-handelsindikatorn för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. En ökning med 1 procent jämfört med 2023.
ehandel-leveranser-1.jpg

E-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel

PressmeddelandeSvensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready.
overvakningskamera-inomhus.jpg

Mer än varannan handlare utsattes för brott under det första kvartalet

PressmeddelandeHandelns brottsutsatthet fortsätter att öka kraftigt. Månadens notering är en av Trygghetsbarometerns högsta någonsin.
skor-kartong-liggande.jpg

Uteblivet vårväder dämpar klädförsäljningen

PressmeddelandeSvensk Handels Stilindex för mars visar att klädhandeln hade en något tuffare månad i mars. Skohandeln hade däremot en stark månad.

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.