Hoppa till innehåll

Stilindex från Svensk Handel redovisade denna månad positiva siffror i löpande priser. Höstens intåg bidrog i stor utsträckning till att det var dags att uppdatera garderoben. Men utmaningarna kvarstår och nu väntar några av årets viktigaste handelshögtider.

stilindex-oktober-lindex.jpg
Caroline Öhgren, Director of Sales på Lindex

Denna månad har vi pratat med Caroline Öhgren, Director of Sales på Lindex, om hur de arbetar i en orolig omvärld samt hur de arbetar i omställningen mot en mer cirkulär ekonomi. Hon bjuder även på tre trendspaningar som går att utmärka från konsumenterna.

Vilka faktorer ser ni på Lindex som avgörande för att klara av ett oroligt världsläge? 

Vi behöver fortsätta att stärka oss i en tid där det är viktigare än någonsin att vara flexibel och finna nya sätt att möta kundernas förväntningar och föränderliga beteenden, där tech är centralt. Digitala tjänster och lösningar genomsyrar allt vi gör idag oavsett var kunden möter oss. Vi är mitt i en stor digital transformation där vi automatiserar och implementerar nya verktyg och system som kommer bidra till att optimera kundupplevelsen. Vi arbetar mer fokuserat kring innovation och att utforska nya tjänster och affärsmodeller. Att förstå kundens behov inte bara här och nu utan konstant utveckla vår affär är avgörande för att erbjuda ett varumärke som möter kundens förväntningar för framtiden.

Hur arbetar ni på Lindex i omställningen mot en cirkulär ekonomi?

På Lindex jobbar vi på många sätt för att bidra till det systemskifte som behöver ske, både internt och i samarbete med alla våra intressenter – kunder, leverantörer, partners och beslutsfattare. Vi jobbar aktivt med att designa plagg för cirkularitet och lång livslängd, både kvalitetsmässigt och stilmässigt, samt öka andelen återvunna material i vårt sortiment. Vi utforskar och skalar upp cirkulära affärsmodeller såsom recommerce och tjänster. Vi engagerar oss i forskningsprojekt och jobbar med partners för att möjliggöra ett systemskifte inom återvinning och att ta hand om textil som redan är producerad. Även om vi tagit stora kliv framåt så är vår transformation en lång resa men vi är beslutsamma och kommer fortsätta att öka takten för att ställa om vår verksamhet tillsammans. 

Kan du nämna tre trender som är högst på konsumentens agenda i höst?

  1. Vi ser att kunden mer än någonsin vill engagera sig i större frågor, som tex att stötta Rosa bandet, vilket vi har sett ett fantastiskt engagemang för nu under oktober.

  2. Ekonomin spelar in, vilket gör det viktigt med ett starkt erbjudande som ger värde.

  3. Att socialisera står högt på listan, både utifrån välbesökta event men även utifrån sortiment där vi ser festkläder högt på shoppinglistan


Pressmeddelande om oktober månads Stilindex

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.