Industrin har satt märket: ”Extremt tufft för många företag i handeln”

Parterna inom industrin har enats om nya kollektivavtal och därmed är märket satt i årets avtalsrörelse. Den sammanlagda kostnadsramen är 7,4 procent över två år.

sh-bakgrund.jpg

– Vi kan konstatera att nivån är väldigt hög. Försäljningssiffrorna i handeln är de sämsta på 30 år. Vi behöver gå tillbaka hela vägen till 90-talskrisen för att hitta motsvarande nedgång. Det kommer att bli extremt tufft för många företag i handeln att bära de ökade kostnaderna, säger Ola Axelsson, förhandlingschef på Svensk Handel.

Avtalsvärdet är 4,1 procent första året och 3,3 procent år två. Nu fortsätter Svensk Handel förhandlingarna om nya kollektivavtal i handeln.

– Märkets normerande och stabiliserande roll på arbetsmarknaden är oerhört viktig, inte minst i de på många sätt oroliga tider som vi befinner oss i just nu. Nu har vi ett märke i form av ett tvåårsavtal med en tydlig kostnadsram på 7,4 procent. Det är den ramen vi har att förhålla oss till i de fortsatta förhandlingarna inom handeln, säger Ola Axelsson.

presskontakt-3.jpg

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

kopcentrum.jpg

Framtidsförväntningarna inom handeln fortsätter att stiga

PressmeddelandeDet nya året har medfört positivare tongångar inom handeln. För andra månaden i rad stiger framtidsförväntningarna.
myrorna-taby-centrum.jpg

Utredning om enklare momsregler för begagnade varor

PressmeddelandeSvensk Handel välkomnar att en utredning om enklare momsregler för begagnat tillsätts. Men saknar en översyn av momssatser.
ehi8.png

Stark öppning på året för e-handeln

PressmeddelandeSvensk Handels E-handelsindikator visar en ökning med 19 procent jämfört med januari 2023.
ehi-helar-2023.png

E-handelns omsättning minskade under 2023

PressmeddelandeE-handelsindikatorn skattar att e-handelns omsättning under 2023 minskade med 8 procent jämfört med 2022.
interior-kladbutik.jpg

Vikande klädförsäljning i januari samtidigt som skohandeln ökade

PressmeddelandeStilindex för januari visar att klädhandeln hade en tuff inledning av 2024, medan skohandeln fortsätter att rapportera om ökad försäljning.
alla-hjartans-dag.png

Rekordmånga firar Alla hjärtans dag i år jämfört med de senaste åren

PressmeddelandeFem av tio svenskar planerar att uppmärksamma kärlekens dag. En markant uppgång jämfört med 2023.
kamerabevakning-i-butik.jpg

Nästan varannan handlare utsattes för brott under 2023

PressmeddelandeBrotten mot handeln och dess personal ökade under 2023. Skåne, Örebro och Stockholms län var särskilt utsatta.
mq_second-hand.jpg

Ny indikator: Begagnathandeln omsatte drygt 1 miljard i december

PressmeddelandeSecond hand är en naturlig del av handelsbranschen. Därför presenterar Svensk Handel en ny rapport – Pre Loved-indikatorn.

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.