Kyligt väder och litet konsumtionsutrymme slog hårt mot modehandeln i april

Ett aprilväder som medförde lägre temperaturer än normalt i stora delar av landet, i kombination med att konsumenterna fortsatt håller hårt i plånboken, innebar att såväl kläd- som skohandeln hade en tuff månad. Detta visar Svensk Handels Stilindex för april månad.

familj-kunder-i-kladbutik.jpg

Kommentarer från Svensk Handel

Resultaten i Stilindex presenteras i löpande priser, och jämför försäljningen med samma månad föregående år. Utgår man från de senast presenterade inflationssiffrorna för kläder, innebär siffrorna en nedgång i volym. För skohandelns vidkommande innebär månadens siffror också en nedgång.

April 2024-2023

April 2024-2022

Ackumulerat 24/23

Ackumulerat 24/22

Kläder

0,0%

2,9%

1,4%

7,0%

Skor

3,9%

6,4%

6,0%

- Det vi hör från handlare runt om i landet är att det fortsatt kalla vädret satte käppar i hjulet för försäljningen av vårkläder. Adderar man dessutom det faktum att det ekonomiska läget fortsatt är tufft ute bland hushållen kommer månadens siffror inte som en chock, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

- Vi ser samma mönster inom skohandeln. När det varmare vädret uteblev i större delen av Sverige, såg vi inte heller behovet av att uppdatera våra uppsättningar av skor. När vi nu ser att det varma vädret gjort sitt intåg på riktigt ser vi dock framför oss att försäljningen ska öka något, säger Sofia Larsen.

- Vi vill dock fortsatt betona det faktum att läget är tufft för många inom modehandeln. Vi noterar att konkurserna fortsätter, samtidigt som köpkraften ute hos konsumenterna fortsatt är svag. Den senaste räntebeskedet från Riksbanken var välkommet, men det krävs betydligt fler sänkningar för att hushållens konsumtionskraft ska komma tillbaka, säger Sofia Larsen.

presskontakt-3.jpg

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

e-handel-dator-kort.jpg

Låga köpesummor tyngde e-handeln i april

PressmeddelandeE-handelsindikatorn för april skattar e-handelns omsättning till 12,5 miljarder kronor. En minskning med 3 procent jämfört med april 2023.
nya-styrelsen-webb.jpg

Fyra nya namn i Svensk Handels styrelse

PressmeddelandeVid Svensk Handels årsstämma idag valdes Rickard Lyko, Simone Margulies, Emma Pålsson, samt Göran Westerberg som nya ledamöter i styrelsen.
familj-kunder-i-kladbutik.jpg

Kyligt väder och litet konsumtionsutrymme slog hårt mot modehandeln i april

PressmeddelandeSåväl kläd- som skohandeln hade en tuff månad. Detta visar Svensk Handels Stilindex för april månad.
sh-bakgrund-1.jpg

Tondövt att hasta fram beslut om miljözon

PressmeddelandeInförandet av miljözon klass 3 i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns på plats och utan tillräcklig tid för omställning.
butiksgrind-tilltrade.png

Tre av fyra tillträdesförbud till butik överträddes 2023

PressmeddelandeLagen om tillträdesförbud till butik ger inte handlarna det skydd som utlovats. Domstolarna gör fortsatt helt olika tolkningar av lagen.
folk-gagata.jpg

Avvaktande framtidsförväntningar inom handeln

PressmeddelandeEfter en inledning av året där optimismen bland handlarna steg förhållandevis kraftigt, är tongångarna nu betydligt mer avvaktande.
pre-loved-rack.png

Second hand omsatte 4,8 miljarder under årets första kvartal

PressmeddelandeOmsättningen för begagnat för årets första kvartal blev 4,8 miljarder kronor.
ehi-maj-per-16x9.jpg

Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt

PressmeddelandeE-handelsindikatorn för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. En ökning med 1 procent jämfört med 2023.

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.