Mors dag infaller alltid den sista söndagen i maj. Även i år planerar vi att fira mammorna lite extra, och omsättningen inom handeln kopplat till högtiden väntas bli 1,5 miljarder. Det är en ökning jämfört med förra året, då omsättningen skattades till 1,25 miljarder.

morsdag_24-1716388653.png

Svensk Handels undersökning visar att mer än tre av fyra planerar att fira Mors dag, och kvinnor och män uppmärksammar dagen i ungefär lika stor utsträckning.

Mammor får presenter för cirka 250 kronor

De som planerar att fira mamma lite extra söndagen den 26 maj lägger i genomsnitt 250 kronor på presenter. Och de absolut vanligaste gåvorna från handeln är i vanlig ordning blomster och konfektyr, vilket 27, respektive 14 procent av konsumenterna planerar att ge bort.

Intresset för Mors dag märks av även bland handlarna själva. Mors dag är det sjunde viktigaste försäljningstillfället för den svenska detaljhandeln, och särskilt viktigt är den för dagligvaruhandeln där 45 procent av handlarna uppger att dagen är viktig för försäljningen. Inom sällanköpshandeln är det 16 procent av handlarna som ser dagen som viktig. Trots detta kan även vissa mer nischade branscher inom denna del av handeln, exempelvis blomsterhandeln och konfektyrhandeln, se framemot ett ökat kundflöde under kommande dagar.

- Svenska handlare uppskattar givetvis alla de högtider och särskilda dagar som medför att kunderna besöker och konsumerar i butikerna. Särskilt glädjande är att vi noterar en ökning i omsättning jämfört med förra året. Även fast en del av ökningen kan härledas till inflationen råder det inga tvivel om att vi spenderar något mer för att fira våra mammor i år. Detta talar för att kunderna börjar hitta tillbaka till butikerna, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.

ursula-von-der-leyen-1400x788-01-1721306462.jpg

Ursula von der Leyen omvald till EU-kommissionens ordförande

PressmeddelandeDen 18 juli omvalde Europaparlamentet Ursula von der Leyen för en andra mandatperiod som ordförande för Europeiska kommissionen. När Europap
butiksentre-kladaffar.jpg

Dyster månad för väderberoende försäljning

PressmeddelandeDe goda majsiffrorna höll inte i sig i juni. En del kan förklaras av sämre väder, men konsumenterna är fortsatt försiktiga med sina inköp.
sh-logotyp-brun.jpg

Regeringen måste markera mot Temu och Shein

PressmeddelandeSvensk Handel uppmanar nu regeringen att, likt som gjorts i Danmark, tydligt markera mot de kinesiska e-handelsjättarna.
sjalvscannning.png

Hälften av handlarna utsattes för brott under det andra kvartalet

PressmeddelandeHandelns brottsutsatthet har etsat sig fast på höga nivåer. Nya siffror visar att stöld fortsatt är det vanligaste brottet man utsätts för.
matkorg.png

Stigande optimism inom stora delar av handeln

PressmeddelandeFramtidstron ökar från låga nivåer inom butikshandeln samt partihandeln, medan e-handeln ser något mer negativt på kommande tre månader.
sergelgatan-sommar.png

Handlare ser ljust på sommarens försäljning

PressmeddelandeÖver 40 procent av Sveriges handlare förväntar sig en ökad försäljning under sommarmånaderna juni, juli och augusti i år.
ehi-3.png

Kraftig ökning av e-handeln i maj

PressmeddelandeE-handelsindikatorn för maj månad skattar e-handelns omsättning till 14,9 miljarder kronor. En ökning med 29 procent jämfört med 2023.
blurrad-kvinna-och-klader.jpg

Nya dystra siffror – det stjäls för mer än någonsin inom handeln

PressmeddelandeÅterkommande stölder är ett stort problem som på sikt kan få katastrofala konsekvenser för handlare och personal.

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.