Lägre inflation och förmodade räntesänkningar inom kort gör att framtidsförväntningarna ökar bland svenska handlare. Trots detta är optimismen fortsatt låg ur ett historiskt perspektiv. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för mars månad.

interior-kopcentrum-iii-med-mer-skarpa.jpg

Optimismen inom handeln går i rätt riktning, men fortsatt så befinner sig butikshandeln, e-handeln och partihandeln under det neutrala värdet 100, vilket innebär att svenska handlare fortsatt är övervägande pessimistiska över kommande tre månader utifrån antalet anställda, lönsamhet och försäljning. Men månadens siffror innebär att optimismen inom handeln ökar för tredje månaden i rad.

– Efter tuffa år anar handeln, likt många andra branscher, att bättre tider är att vänta. Vi hoppas nu att denna positiva trend håller i sig. Handeln behöver andrum och gröna siffror efter de senaste årens utmaningar. Vi kan konstatera att trenden går i rätt riktning säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Sällanköpshandelns förväntningar stiger inför våren

Vårens ankomst gör att sällanköpshandeln förbereder sig inför att konsumenter ska inhandla kläder och produkter anpassade för varmare väder. Denna optimism är drivande till att butikshandeln denna månad ökar med 2,8 enheter vilket innebär ett indikatorvärde på 85,0. Delbranschen befinner sig nu på en nivå som inte skådats under de senaste drygt 1,5 åren.

– Säsongsvariationer gynnar stora delar av handeln, det vet vi sedan tidigare. Nu går vi mot varmare tider vilket medför att många branscher förväntar sig ökad försäljning. Det är dock viktigt att de positiva signalerna om att vi är på väg åt rätt håll fortsätter. Det ska bli mycket intressant att se vilken väg Riksbanken väljer med räntebeskedet senare i veckan, säger Sofia Larsen.

Stark inledning på året för e-handeln

Den positiva trenden inom e-handeln håller i sig och delbranschen står för en rejäl ökning med 5,8 enheter i mars månads Handelsbarometer. Detta medför att indikatorvärdet står på 95,4, alltså inte särskilt långt borta från det neutrala värdet 100, vilket skulle innebära en de facto positiv syn på kommande tre månader.

– E-handelns framtidsförväntningar befinner sig nu på nivåer som inte noterats sedan juni 2022. Optimismen inom delbranschen har ökat kraftigt från låga nivåer under 2024. Det är uppenbart att många e-handlare har förhoppningar om en affärsmässigt starkare vår än under fjolåret, säger Sofia Larsen.

skor-kartong-liggande.jpg

Uteblivet vårväder dämpar klädförsäljningen

PressmeddelandeSvensk Handels Stilindex för mars visar att klädhandeln hade en något tuffare månad i mars. Skohandeln hade däremot en stark månad.
secondhand-shopping.jpg

Second hand omsatte 1,7 miljarder kronor i februari

PressmeddelandeSecond hand fortsätter att växa i Sverige. Försäljningen steg markant i februari jämfört med föregående månad.
paskagg.png

Påskfirandet omsätter nära nio miljarder kronor inom handeln

PressmeddelandeSvensk Handels undersökning visar att varje påskfirare spenderar cirka 1 500 kronor under påsken.
Hållbarhet i fokus

Aktivt hållbarhetsarbete ger konkurrensfördelar

Pressmeddelande7 av 10 konsumenter anger att det är viktigt att företagen de handlar från bedriver ett aktivt hållbarhetsarbete.
interior-kopcentrum-iii-med-mer-skarpa.jpg

Optimismen ökar inom handeln – ”Trenden går i rätt riktning”

PressmeddelandeLägre inflation och förmodade räntesänkningar inom kort gör att framtidsförväntningarna ökar bland svenska handlare.
ehi-2.png

Kraftig ökning av antal e-handlande konsumenter i februari

PressmeddelandeSvensk Handels E-handelsindikator för februari månad skattar e-handelns omsättning till 11,4 miljarder kronor.
gagata-utecentrum.jpg

Handelns hyror har ökat med över 20 procent på tre år

PressmeddelandeButikerna i sällanköpsvaruhandeln kan komma att betala 4 miljarder i hyresökningar på grund av KPI-indexeringen från 2022 till 2024.
familj-kunder-i-kladbutik.jpg

Positiv trend för skor och kläder i februari

PressmeddelandeFörsäljningen i klädhandeln ökade med 5,4 procent och skohandeln noterade en ökning med 6,1 procent.

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.