Slut på semestrar, ostadigt väder och en återgång till skolor och arbetsplatser bidrog till en stark månad för klädhandeln, som uppvisar en volymökning. I skohandeln sjönk däremot volymförsäljningen, men noteras ändå för en ökning i löpande priser. Det visar Svensk Handels Stilindex för augusti månad.

herrklader.jpg

Klädhandeln noteras för en uppgång på 9,0% jämfört med samma månad föregående år, medan skohandeln ökar med 4,7%. Resultaten i Stilindex presenteras i löpande priser, och om man utgår från den senast presenterade inflationen på kläder respektive skor innebär månadens siffror en ökning i volym för klädhandeln, medan skohandeln, positiva siffror i löpande siffror till trots, uppvisar en minskning i volym.

Butiker och e-handel

Augusti 2023-2022

Augusti 2023-2021

Ackumulerat 2023/22

Ackumulerat 2023/21

Kläder

Skor

Kommentarer från Svensk Handel

Det är både välkommet och glädjande att klädhandeln noteras för en volymökning under augusti. Till mångt och mycket beror den på ett ökat kundflöde såväl i fysiska som digitala butiker. Vi brukar ofta passa på att uppdatera garderoben inför hösten, då jobb och skola tar vid, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Likt vi tidigare påtalat är det fortfarande en utmanande höst som väntar en stor del av modehandeln. Vi vet med oss att höstmånaderna ofta är lite trögare försäljningsmässigt, samtidigt som kunderna är extremt prismedvetna. Det som kan få försäljningen att öka är ett rejält väderomslag, men vi hoppas också på en budgetproposition som ger fler människor mer pengar i plånboken, säger Sofia Larsen.

– Att kunderna blivit än mer prismedvetna ser vi bland annat genom att intresset för det cirkulära modet bara växer. Att driva ett hållbart handelsföretag är idag en konkurrensfördel, och vi ser hur allt fler företag erbjuder hållbara tjänster, exempelvis second hand-försäljning och reparationer av plagg. Second hand ska uppmuntras, varav vi vill se att momsen på second hand avskaffas, då varor som säljs som second hand redan momsbelagts en gång, när de såldes som nya, avslutar Sofia Larsen.

presskontakt-3.jpg

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

myrorna-taby-centrum.jpg

Utredning om enklare momsregler för begagnade varor

PressmeddelandeSvensk Handel välkomnar att en utredning om enklare momsregler för begagnat tillsätts. Men saknar en översyn av momssatser.
ehi8.png

Stark öppning på året för e-handeln

PressmeddelandeSvensk Handels E-handelsindikator visar en ökning med 19 procent jämfört med januari 2023.
ehi-helar-2023.png

E-handelns omsättning minskade under 2023

PressmeddelandeE-handelsindikatorn skattar att e-handelns omsättning under 2023 minskade med 8 procent jämfört med 2022.
interior-kladbutik.jpg

Vikande klädförsäljning i januari samtidigt som skohandeln ökade

PressmeddelandeStilindex för januari visar att klädhandeln hade en tuff inledning av 2024, medan skohandeln fortsätter att rapportera om ökad försäljning.
alla-hjartans-dag.png

Rekordmånga firar Alla hjärtans dag i år jämfört med de senaste åren

PressmeddelandeFem av tio svenskar planerar att uppmärksamma kärlekens dag. En markant uppgång jämfört med 2023.
kamerabevakning-i-butik.jpg

Nästan varannan handlare utsattes för brott under 2023

PressmeddelandeBrotten mot handeln och dess personal ökade under 2023. Skåne, Örebro och Stockholms län var särskilt utsatta.
mq_second-hand.jpg

Ny indikator: Begagnathandeln omsatte drygt 1 miljard i december

PressmeddelandeSecond hand är en naturlig del av handelsbranschen. Därför presenterar Svensk Handel en ny rapport – Pre Loved-indikatorn.
handelsbarometern-januari-2024.png

Handelns framtidsförväntningar stiger

PressmeddelandeHandelsbarometern januari. Den svenska handeln inleder 2024 aningen mer hoppfullt.

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.