Svensk Handels E-handelsindikator för december månad skattar e-handelns omsättning till 15,7 miljarder kronor. Det är en minskning med 10 procent jämfört med december 2022. Julhandeln blev därmed inte det lyft för e-handelsförsäljningen som företagen hade behövt.

ehi4.png

75 procent av konsumenterna e-handlade i november månad. Det var bara marginellt lägre än i december året innan då 76 procent av konsumenterna uppgav att de e-handlade. I genomsnitt handlade dock e-handelskonsumenterna, i likhet med hur det sett ut hela 2023, för ett lägre totalbelopp.

Från septembermätningen och framåt har den trenden förstärkts. I december var det genomsnittliga totalbeloppet 8 procent lägre än i december 2022. E-handelsindikatorn mäts i löpande priser men en beräkning av volymutvecklingen görs på totalnivå. Den totala omsättningsminskningen på 10 procent i löpande priser motsvarar en minskning av totala e-handelsvolymen med cirka 14 procent i november.

- December månad blev en fortsättning på de utmaningar för e-handeln som vi sett inte minst under hösten, med en omställningsminskning som speglar konsumenternas ökade försiktighet. Julhandeln, som vanligtvis är en höjdpunkt för e-handeln, lyckade inte vända trenden detta år. Vi hoppas att de försiktigt positiva signalerna om räntesänkningar under 2024 medför ett större kundflöde, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

Den svaga decemberförsäljningen avslutade ett mycket svagt sista kvartal på året för e-handeln. Sammantaget minskade totalomsättningen med 11 procent fjärde kvartalet jämfört med samma kvartal året innan. Det var den sämsta kvartalsutvecklingen i procent sedan andra kvartalet 2022 och det nionde kvartalet i rad med negativ omsättningsutveckling. Sammantaget för 2023 minskade omsättningen med 8 procent jämfört med helåret 2022.

- 2023 var ett år med fortsatt tuffa utmaningar för e-handeln, där vi endast såg tillväxt under två månader. Utmaningarna kommer fortsatt 2024 och konkurrensen hårdnar. Detta understryker behovet av att ständigt ligga i framkant när det gäller att utveckla och engagera sitt community, innovera inom exempelvis datadriven personalisering och att söka sig till fler marknader för att sprida sina risker, säger Per Ljungberg.

presskontakt-3.jpg

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

kopcentrum.jpg

Framtidsförväntningarna inom handeln fortsätter att stiga

PressmeddelandeDet nya året har medfört positivare tongångar inom handeln. För andra månaden i rad stiger framtidsförväntningarna.
myrorna-taby-centrum.jpg

Utredning om enklare momsregler för begagnade varor

PressmeddelandeSvensk Handel välkomnar att en utredning om enklare momsregler för begagnat tillsätts. Men saknar en översyn av momssatser.
ehi8.png

Stark öppning på året för e-handeln

PressmeddelandeSvensk Handels E-handelsindikator visar en ökning med 19 procent jämfört med januari 2023.
ehi-helar-2023.png

E-handelns omsättning minskade under 2023

PressmeddelandeE-handelsindikatorn skattar att e-handelns omsättning under 2023 minskade med 8 procent jämfört med 2022.
interior-kladbutik.jpg

Vikande klädförsäljning i januari samtidigt som skohandeln ökade

PressmeddelandeStilindex för januari visar att klädhandeln hade en tuff inledning av 2024, medan skohandeln fortsätter att rapportera om ökad försäljning.
alla-hjartans-dag.png

Rekordmånga firar Alla hjärtans dag i år jämfört med de senaste åren

PressmeddelandeFem av tio svenskar planerar att uppmärksamma kärlekens dag. En markant uppgång jämfört med 2023.
kamerabevakning-i-butik.jpg

Nästan varannan handlare utsattes för brott under 2023

PressmeddelandeBrotten mot handeln och dess personal ökade under 2023. Skåne, Örebro och Stockholms län var särskilt utsatta.
mq_second-hand.jpg

Ny indikator: Begagnathandeln omsatte drygt 1 miljard i december

PressmeddelandeSecond hand är en naturlig del av handelsbranschen. Därför presenterar Svensk Handel en ny rapport – Pre Loved-indikatorn.

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.