Svensk Handel kräver transparens och jämvikt vid hyresförhandlingar

Svensk Handel har nu sammanfattat slutsatser och nyckeltal efter första årets arbete med den egna hyresdatabasen. Databasen byggs för att genom analys identifiera strukturella problem på hyresmarknaden och kunna stötta medlemmarna med fakta i en fråga som ständigt är aktuell.

interior-kopcentrum-iii-med-mer-skarpa.jpg

Målet med hyresdatabasen är att uppnå transparens, långsiktigt hållbara hyresnivåer och en jämvikt i förhållande till fastighetsägarna.

Hyresdatabasen redovisar resultat för bashyra, hyrestillägg, OCR (hyrans relation till omsättningen), skillnader i hyra och hyrestillägg samt fastighetsskattens inverkan på totalhyran. Allt även nedbrutet på läge och geografi.

Byggt på första årets analys syns tydligt att OCR:en varierar stort mellan handelsplatser, geografiskt läge och branscher. I Sverige i genomsnitt ligger hyrans andel av omsättningen för en butik på 9 procent. I storstadsregionerna är motsvarande andel 13 procent medan det i en mindre stad är 7 procent. Av de delbranscher som går att särredovisa syns störst skillnad mellan beklädnadshandeln där OCR:en i snitt är hela 17 procent och hem och fritid, som ligger på 8 procent.

- Generellt kan vi notera att butiker i stadskärnor i storstadsregioner har mer än dubbelt så höga hyreskostnader jämfört med genomsnittsbutiken i Sverige. Att man får betala en hög hyra i Stockholm är nog många införstådda med då man räknar med högre flöden och omsättning där. Databasen visar dock att hyrans andel på vissa platser i Stockholm, där omsättningen per kvadratmeter ändå är väldigt hög ur ett nationellt perspektiv, ligger på hela 25 procent, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel och fortsätter:

Vi kan dessvärre förvänta oss ett antal butiksstängningar på platser där försäljningen har minskat och/eller där hyreskostnaden har blivit oproportionerlig hög. Detta gäller såväl för små som stora aktörer.

Hyresdatabasen visar även på stora skillnader gällande hyrestilläggen som dessutom i flera städer ökade under pandemin. Mest uppseendeväckande är att hyrestillägget per kvadratmeter i ett och samma köpcentrum har stora variationer hyresgäster emellan.

Fastighetsskatten är en annan faktor som påverkar den totala hyran olika beroende på var butikerna är belägna. En butik kan betala cirka 13 procent av den totala hyran i fastighetsskatt i Stockholms stadskärna men bara 7 procent i något av de externa köpcentrumen.

- Den information vi idag kan presentera hoppas vi lägger grunden för mer transparenta diskussioner i hyresfrågan framöver. Intresset från våra medlemmar att medverka är stort och vi går nu vidare med insamling av hyresdata för 2021 avslutar Mats Hedenström.

Analysen för 2020 innehåller hyresinformation för både 2019 och 2020 från 1 500 butiker i sällanköpsvaruhandeln med en bredd mellan branscherna. Fakta, slutsatser och hypoteser kommer att användas i dialog med Svensk Handels medlemmar där de deltagande företagen och butikerna får tillgång till ett mer utförligt material.

sergelgatan-sommar.png

Handlare ser ljust på sommarens försäljning

PressmeddelandeÖver 40 procent av Sveriges handlare förväntar sig en ökad försäljning under sommarmånaderna juni, juli och augusti i år.
ehi-3.png

Kraftig ökning av e-handeln i maj

PressmeddelandeE-handelsindikatorn för maj månad skattar e-handelns omsättning till 14,9 miljarder kronor. En ökning med 29 procent jämfört med 2023.
blurrad-kvinna-och-klader.jpg

Nya dystra siffror – det stjäls för mer än någonsin inom handeln

PressmeddelandeÅterkommande stölder är ett stort problem som på sikt kan få katastrofala konsekvenser för handlare och personal.
kund-kladbutik.jpg

Modehandeln ökade i maj

PressmeddelandeSvensk Handels Stilindex för maj månad visar på en ökning för både skohandeln och klädhandeln.
kungsgatan-stockholm.png

Svensk Handel och Visita överklagar beslut om miljözon 3

PressmeddelandeSvensk Handel och Visita har idag överklagat Stockholm stads beslut som rör införandet av miljözon klass 3 i delar av City.
student-grattis-16x9.png

Studentfirande omsätter nära två miljarder i handeln

student-grattis-16x9-2.png

Studentfirande omsätter nära två miljarder i handeln

PressmeddelandeEtt hushåll som firar en student skattas i Svensk Handels sammanställning i år göra inköp i handeln för 5 500 kronor. Totalt väntas studentr
gagata.jpg

Handelns framtidsförväntningar stiger inför sommaren

PressmeddelandeSvensk Handels Handelsbarometer för maj månad visar att branschen ser något ljusare på framtiden.

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.