Hoppa till innehåll

Utbredd pessimism inom handeln: “Kostnadsökningarna måste mildras”

Svensk Handels Handelsbarometer för februari månad visar att den utbredda pessimism som kunnat bevittnas under nästan ett års tid, fortsatt håller handeln i ett järngrepp. Handlarna möter kraftiga kostnadsökningar samtidigt som försäljningen minskar till följd av att konsumenternas köpkraft kraftigt har försvagats.

hander-gronsaker.jpg

Det är elfte månaden i rad som Framtidsindikatorerna för detaljhandeln, e-handeln och partihandeln befinner sig under det neutrala värdet 100, vilket innebär att branschen ser negativt på kommande tre månader utifrån försäljning, antalet anställda samt lönsamhet. Det är oroväckande signaler när en lågkonjunktur står för dörren.

- Vi har under en längre tid påtalat att denna kris slår hårt mot hela handeln. Nu börjar vi även få signaler om butiker inom sällanköpshandeln som tvingas lägga ned sin verksamhet till följd av kostnadsökningar som exempelvis chockhöjda hyror. Det är mycket oroväckande, och kostnadsökningarna måste mildras, exempelvis genom att behålla de sänkta arbetsgivaravgifterna för unga, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Butikshandelns kräftgång fortsätter

Butikshandeln noteras visserligen för en mindre uppgång i månadens Handelsbarometer. En ökning med 1,7 enheter resulterar i ett indikatorvärde på 71,9, alltså långt ifrån det neutrala värdet 100. Det är framför allt dagligvaruhandeln som bidrar till uppgången.

- För många handlare runt om i landet är situationen mycket allvarsam. Högre elpriser, dyrare lokalkostnader och ökade inköpskostnader, samtidigt som försäljningen minskar till följd av det ekonomiska läget. Det är en kalkyl som inte går ihop och till syvende och sist är det jobb som står på spel, då handeln är en av näringslivets största arbetsgivare, säger Sofia Larsen.

Framtidstron inom e-handeln minskar

E-handeln har under året som gått följt samma trend som övriga delar av branschen. Framtidstron har varit på tydlig nedgång och så även denna månad, en minskning med 1,6 enheter medför ett indikatorvärde på 82,0.

- För att visa på att de tuffa ekonomiska tiderna slår hårt mot branschen i stort kan man peka på e-handeln. Under pandemin gick den urstarkt och mot strömmen, medan vi nu i stället ser att konsumenternas köpkraft försvagas till följd av det allmänna konjunkturläget. Precis som i den fysiska handeln behöver e-handlare nu se över sina strategier för att bibehålla och locka nya kunder, säger Sofia Larsen.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
e-handlare-kartong.jpg

E-handeln utvecklas sämre än handeln totalt i augusti

PressmeddelandeSvensk Handels E-handelsindikator för augusti månad visar att e-handelns omsättning, mätt i svenska konsumenters e-handel från enbart svensk
sofia-larsen.jpg

Svensk Handel kommenterar budgeten: ”Positivt med breda skattesänkningar”

PressmeddelandeSvensk Handel välkomnar regeringens fokus på inflationsbekämpning och skattesänkningar som stimulerar hushållens konsumtionskraft. Däremot s
plastkassar-16x9.png

Svensk Handel välkomnar avskaffandet av plastpåseskatten

PressmeddelandeRegeringen meddelar att skatten på plastpåsar försvinner i november 2024, med hänvisning till att EU-målen kring minskad plastkonsumtion red
herrklader.jpg

Rejält lyft för klädhandeln i augusti

PressmeddelandeSlut på semestrar, ostadigt väder och en återgång till skolor och arbetsplatser bidrog till en stark månad för klädhandeln, som uppvisar en
henrik-ekelund-neutral.jpg

Henrik Ekelund blir ny enhetschef för Näringspolitik på Svensk Handel

PressmeddelandeHenrik Ekelund får ansvar för att driva Svensk Handels näringspolitiska enhet. Han tillträder rollen som ny enhetschef för Näringspolitik på
illustration-rapporter.jpg

Svensk Handel lanserar program för att stärka handelns konkurrenskraft

PressmeddelandeMinskat konsumtionsutrymme i kombination med en rekordsvag krona skapar stora utmaningar för svenska handelsföretag. Samtidigt ökar den utlä
gatubild-stockholm.jpg

Svenska handlare fortsatt pessimistiska – inflationen största skälet till oro

PressmeddelandeSvensk Handels Handelsbarometer för augusti 2023 visar att höstens antågande skapar oro hos svenska butiks- och partihandlare. Hög inflation
e-handel-smartphone.jpg

Fortsatt svag utveckling i e-handeln trots inflationen

PressmeddelandeSvensk Handels E-handelsindikator för juni och juli månad visar att e-handelns omsättning i Sverige minskar med 3 procent i juni och ökar me

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.