Hoppa till innehåll

Utländsk e-handel stärker greppet – jobb och företagande står på spel

Svensk Handels E-handelsindikator för oktober visar att e-handelns omsättning i Sverige uppgick till 11,4 miljarder kronor, en ökning med 5 procent jämfört med samma månad förra året.

ehi1.png

Trots att snittköpesumman per e-handelskonsument, drygt 1 900 kronor, är oförändrad från förra året, har andelen konsumenter som e-handlar stigit från 67 till 71 procent – vilket driver tillväxten.

E-handeln i Sverige fortsätter att växa, men konkurrensen hårdnar, särskilt från internationella lågprisaktörer som Temu och Shein. Svenska företag måste möta denna utmaning genom innovation och hållbara lösningar för att vinna och behålla konsumenternas förtroende, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

Utländska aktörer ökar kraftigt - 600 000 handlade på Temu och Shein

En betydande del av ökningen i e-handel kan kopplas till utländska lågprisaktörer. I oktober handlade nästan 600 000 svenska konsumenter från någon av de kinesiska plattformarna Temu och Shein. Samtliga månader under 2024 har fler e-handlat från utländska företag än föregående år. Totalt har andelen av e-handelskonsumtionen som går till utländska företag stigit från 8 procent i fjol till 12 procent i år. Samtidigt har omsättningen från utländska aktörer ökat med cirka 60 procent.

För att skapa en rättvis och hållbar marknad måste vi se till att plattformsföretag verkar under samma regler och tillsyn som svenska aktörer. Svensk Handel driver på för att EU:s regelverk säkerställer rättvisa konkurrensvillkor, vilket är helt avgörande för svensk handel, säger Per Ljungberg.

En tuff utmaning och en stor möjlighet

Sverige har en stark tradition som exportnation, och många svenska e-handelsföretag har redan stora framgångar internationellt. Men utmaningarna på hemmaplan är tydliga. Höga kostnader och ojämlika villkor i konkurrensen med utländska aktörer hämmar tillväxtmöjligheterna.

Svenska företag har en unik möjlighet att stärka sin position globalt, men det kräver fortsatt satsning på innovation, förbättrade villkor för företagande och kundupplevelser i världsklass. Det är så vi når en ledande position i omställningen till en ännu mer hållbar handel, avslutar Per Ljungberg.

Fakta från E-handelsindikatorn – oktober 2024

  • Omsättning: 11,4 miljarder kronor, en ökning med 5 procent från oktober 2023.

  • Andel e-handelskonsumenter: 71 procent, jämfört med 67 procent förra året.

  • Andel omsättning till utländska företag (2024, sedan årets start): 12 procent, upp från 8 procent 2023.

  • Ökning av omsättningen från utländska aktörer (2024, sedan årets start): Cirka 60 procent.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
preloved-mobler.png

Starkare second hand-marknad i april

PressmeddelandeEfter två månader med kraftig nedgång visade second hand-marknaden tecken på återhämtning i april.
avtal-2025-1.png

Varsel från Unionen mot Svensk Handel

PressmeddelandeSvensk Handel har idag tagit emot ett varsel om konflikt från Unionen på Svensk Handels avtal avseende tjänstemän på Systembolaget.
mp30947256-kungsgatan-mot-sveavagen.jpg

Svensk Handel och Visita välkomnar upphävandet av miljözon klass 3

PressmeddelandeLänsstyrelsen meddelande under eftermiddagen att de upphäver Stockholm stads beslut om införandet av miljözon klass 3, med anledning av bris
handelsbarometern-maj-25.png

Ökad tillförsikt samt något mindre oro inom handeln

PressmeddelandeHandelns framtidstro stärktes i maj, särskilt inom sällanköpsvaruhandeln.
sh-logga-ljusgra-ny-2.jpg

Handelskartan – så handlar Sverige

PressmeddelandeFör att förtydliga handelns betydelse och underlätta i planeringen av framtidens hållbara städer tar Svensk Handel nu fram ny statistik.
ehi-25-1.png

Tvåsiffrig e-handelstillväxt för andra månaden i rad

PressmeddelandeE-handelsindikatorn skattar e-handelns omsättning för april till 14,2 miljarder kronor. En ökning med 13 procent jämfört med april 2024.
mors-dag.png

Mamma vill bli bjuden på middag – Mors dag väntas slå rekord

PressmeddelandeI år spås Mors dag-handeln nå 1,6 miljarder kronor, vilket är 100 miljoner mer än i fjol.
handelslandet-sverige-for-ukraina.jpg

Lansering av initiativet ”Handelslandet Sverige för Ukraina”

PressmeddelandeUkraina befinner sig i fullskaligt krig mot en angripare som agerar i strid med folkrätten. Med kriget följer stora kostnader.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.