Svensk Handels Stilindex för januari månad visar att klädhandeln hade en tuff inledning av 2024, medan skohandeln fortsätter att rapportera om ökad försäljning. Månadens resultat bekräftar bilden av att många företag fortsatt möter utmaningar till följd av det ekonomiska läget.

interior-kladbutik.jpg

Klädförsäljningen i januari, som ökade med 0,7 procent jämfört med januari föregående år. Även skohandeln noterades för en ökning på 12,3 procent. Resultaten i Stilindex presenteras i löpande priser, och utgår man från de senast presenterade inflationssiffrorna för kläder, innebär januarisiffrorna en minskning i volym för klädhandeln.

Januari 2024-2023

Januari 2024-2022

Ackumulerat 24/23

Ackumulerat 24/22

Kläder

Skor

Kommentarer från Svensk Handel

- Skohandeln har verkligen ett positivt momentum just nu. För fjärde månaden i rad uppvisar delbranschen positiva siffror. Särskilt imponerande blir det givet konsumenternas urholkade köpkraft. Men vi ser samtidigt hur rea-perioderna förlängs in i januari, vilket kan innebära ett uppsving i försäljning, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

- Klädhandelns volymminskning bekräftar det vi får höra från branschen. Det är fortsatt mycket kunder som besöker såväl fysiska butiker som e-handel, men man konsumerar betydligt mindre. Men man ska ha med sig att det hade kunnat vara värre. Jämförelsetalen 2023 var ovanligt höga till följd av att vi under 2022 fortsatt levde med pandemirestriktioner, säger Sofia Larsen.

- Likt för andra delar av handeln tror vi att optimismen inom branschen kommer att öka gradvis under 2024. Detta givetvis förutsatt att inflationen fortsätter ned, samtidigt som Riksbanken under året sänker styrräntan. Godare tider är alltså att vänta så småningom, säger Sofia Larsen.

presskontakt-3.jpg

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

sergelgatan-sommar.png

Handlare ser ljust på sommarens försäljning

PressmeddelandeÖver 40 procent av Sveriges handlare förväntar sig en ökad försäljning under sommarmånaderna juni, juli och augusti i år.
ehi-3.png

Kraftig ökning av e-handeln i maj

PressmeddelandeE-handelsindikatorn för maj månad skattar e-handelns omsättning till 14,9 miljarder kronor. En ökning med 29 procent jämfört med 2023.
blurrad-kvinna-och-klader.jpg

Nya dystra siffror – det stjäls för mer än någonsin inom handeln

PressmeddelandeÅterkommande stölder är ett stort problem som på sikt kan få katastrofala konsekvenser för handlare och personal.
kund-kladbutik.jpg

Modehandeln ökade i maj

PressmeddelandeSvensk Handels Stilindex för maj månad visar på en ökning för både skohandeln och klädhandeln.
kungsgatan-stockholm.png

Svensk Handel och Visita överklagar beslut om miljözon 3

PressmeddelandeSvensk Handel och Visita har idag överklagat Stockholm stads beslut som rör införandet av miljözon klass 3 i delar av City.
student-grattis-16x9.png

Studentfirande omsätter nära två miljarder i handeln

student-grattis-16x9-2.png

Studentfirande omsätter nära två miljarder i handeln

PressmeddelandeEtt hushåll som firar en student skattas i Svensk Handels sammanställning i år göra inköp i handeln för 5 500 kronor. Totalt väntas studentr
gagata.jpg

Handelns framtidsförväntningar stiger inför sommaren

PressmeddelandeSvensk Handels Handelsbarometer för maj månad visar att branschen ser något ljusare på framtiden.

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.