Hoppa till innehåll

Clas Ohlson: “Målet är att vara fullt cirkulära till 2045"

Engagemanget för hållbarhetsfrågor är fortsatt stort visar Svensk Handels hållbarhetsundersökning. Vi pratade med Tina Englyst, chefsjurist och hållbarhetschef på Clas Ohlson, om deras mål att bli klimatneutrala och cirkulära till 2045 ‒ där ett steg är den uthyrningstjänst som företaget erbjuder.

02f1de648501489b94696e8f830891aa.jpg
Hur har pandemin påverkat hållbarhetsarbetet på Clas Ohlson?

‒ Vi har länge jobbat med att integrera hållbarhet i vår affärsmodell. När covid-19 slog till var vi tvungna att lägga flera projekt åt sidan för att istället fokusera på liv och hälsa. Det fanns helt klart en oro för om vi skulle tappa fart i hållbarhetsarbetet, men krishanteringen ledde tvärtom till att vi blev mer innovativa och flexibla.

Med tanke på den växande e-handeln, hur jobbar ni med leveranser?

‒ Vår målsättning är att vi ska vara helt klimatneutrala och fullt cirkulära till 2045. För att nå målen måste vi se över hela värdekedjan från tillverkning till slutet av produktens livscykel. Vad gäller transporter så arbetar vi med olika transportlösningar för att de ska bli så effektiva som möjligt. Ett exempel är att vi erbjuder klimatsmarta leveranser till paketskåp, ett annat är att leverera våra produkter tillsammans med Mathem.

Hur ser ert hållbarhetsarbete ut framöver?

‒ Affärsmodellen kommer att förändras ur ett kundperspektiv. Vi ser att många av våra kunder, särskilt yngre, föredrar att hyra istället för att köpa produkter de inte använder så ofta. För att möta efterfrågan har Clas Ohlson börjat erbjuda uthyrningstjänster, något som vi tror starkt på. Förutom målet att förbruka mindre av jordens resurser är det även viktigt för oss att vara en hållbar och långsiktig arbetsgivare. Vi vill också verka för ett rättvist samhälle och fortsätta fokusera på barnrättsfrågor.

Vilka trender ser du inom hållbarhetsområdet?

‒ Jag tror att leverantörskedjan kommer att förändras och att fler kommer att plocka hem produktion till Sverige ‒ eller länder som ligger närmare försäljningsmarknaden. Till exempel öppnar Clas Ohlson ett inköpskontor i Polen för att skapa kortare transportled.

Svensk Handels hållbarhetsundersökning 2020-2021

magnus-nikkarinen.jpg

Magnus Nikkarinen

Näringspolitisk expert

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.