Hoppa till innehåll

Lindex hållbarhetschef: ”Modeindustrin måste bli cirkulär”

Efter ett chockartat år har modehandeln hämtat sig. Hur har pandemins effekter påverkat modeföretagens hållbarhetsarbete? Svensk Handel har pratat med Lindex hållbarhetschef Anna-Karin Dahlberg hur de lyckades ta sig ut på andra sidan.

a4b5948b97cc4d689bbb70929e4a58ac.jpg

Hur har era hållbarhetssatsningar förändrats i pandemins spår?

‒Lindex hade redan innan pandemin en ambitiös hållbarhetsstrategi. Bland annat gjorde vi ett publikt hållbarhetslöfte 2019, där vi förbinder oss till att vara klimatneutrala i egen verksamhet senast år 2023. Vi har också ett stort engagemang i sociala frågor, och framför allt kvinnors rättigheter. När allt tvärstannade i mars förra året fick flera projekt sättas på paus, men när vi väl kommit ut på andra sidan av första vågen kunde vi växla upp vårt hållbarhetsarbete.

Vad har restriktioner och lockdowns fått för konsekvenser?

‒Pandemin har blottat den globala modeindustrins mindre positiva sidor. När försäljningen tog stryk fick det stora sociala konsekvenser i leverantörsleden och det blev tydligt vilken typ av kontrakt industrin jobbar med. Annullerade ordrar ledde till att fabriker fick mindre att göra samtidigt som de stod med ett överskott av producerade varor och många arbetare blev arbetslösa. Till en början var vi tvungna att ägna oss åt basala saker som att kontrollera att leverantörerna kunde betala ut löner.

Vilka hållbarhetsfrågor är extra viktiga i pandemins spår?

‒Vi ser att medvetenheten ökar och behovet av förändring i branschen har aldrig varit större. Detta är såklart positivt för oss som arbetat länge med hållbarhetsfrågan. Men för att uppnå vårt löfte att göra skillnad för framtida generationer behöver vi samarbeta med leverantörer, partners och andra branschföretag och inte minst våra kunder. Då kvinnor har en avgörande roll i hela vår värdekedja har Lindex länge fokuserat på kvinnors rättigheter, ett exempel är WE Women by Lindex som ska främja jämställda och inkluderande arbetsplatser i vår leverantörskedja.

Vad är den största utmaningen framöver?

‒När pandemin slog till och butiker fick stänga i hela världen blev det tydligt hur mycket kläder det finns och hela branschen pratar om en omställning till cirkulär modeindustri. Eftersom ca 80 procent av vår klimatpåverkan ligger i våra råmaterial och produktionen av kläder är leverantörskedjan och dess klimatpåverkan vår största utmaning. Att driva affären som vi brukar fast lite mer hållbar räcker inte, utan ett cirkulärt förhållningssätt till mode är den enda vägen att gå. Lindex har satt som mål att år 2025 ska hela vårt sortiment vara designat för en lång livslängd och/eller cirkularitet. 100 procent av våra material ska också vara återvunna eller komma från hållbara källor.

Svensk Handels hållbarhetsundersökning 2020-21 

magnus-nikkarinen.jpg

Magnus Nikkarinen

Näringspolitisk expert

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.