Hoppa till innehåll

Det handlas på nätet som aldrig förr. Enligt den senaste e-barometern ökade e-handeln med 39 procent det tredje kvartalet 2020 och många handlare tror på julhandelsrekord på nätet i år.

dc530730ed384ad19068d02ed39e3140.jpg

Dessvärre är det inte bara handeln som flyttat ut på nätet, även de kriminella ser fördelar i att verka online. Inför kommande Black Friday har vi tagit fram några tips på vad du som företagare bör tänka på för att minska risken för att drabbas av beställningar där betalning med stor sannolikhet kommer utebli.

Det här ska du vara extra uppmärksam på:

  • Beställningar som rör de allra dyraste produkterna, alternativt är betydligt större än genomsnittet.

  • Kunder som vill ha brådskande leverans oavsett kostnad.

  • Många beställningar från samma kund under en relativt kort tidsperiod.

  • Oproportionerligt många beställningar rörande samma typ av varor, från en och samma kund.

  • Beställningar där transaktionsförsök tidigare avvisats.

  • Beställningar där kundens telefonnummer inte hittas när du söker på webben.

  • Beställningar som görs vid andra tillfällen än normen, till exempel på natten.

  • Beställningar där kunden begär att levererans ska ske till avvikande adresser (till exempel på gatan utanför angiven adress, källarrum, lastkaj etc)

Om beställningen avviker från normen, kontrollera kund- och orderinformation:

  • Är telefonnumret relaterat till kunden / adressen? Kontrollera det angivna numret, till exempel via hitta.se eller Google.

  • Är kunden registrerad på den angivna adressen? Kontrollera adressen, t.ex. via hitta.se eller Google.

  • Undersök adressen med Google Street View – ibland stöter du på en tom byggnadsplats med en brevlåda.

  • Om det behövs, ring det angivna telefonnumret för att verifiera beställningen.

  • Om leveransadressen och faktureringsadressen inte är densamma, kontrollera båda adresserna.

nina-jelver-2024.jpg

Nina Jelver

Säkerhetschef

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
manadens-fraga-scanner-(2).png

Månadens fråga – När är stölden fullbordad?

SäkerhetsnyttVi drabbas ganska mycket av folk som fuskar vid självscanningen. När räknas det som stöld egentligen? Måste personen ha lämnat butiken?
digitala-brott.png

Skydda din verksamhet i sommar – våra bästa säkerhetstips!

SäkerhetsnyttMed några enkla förebyggande åtgärder kan du minska risken att drabbas och känna dig trygg hela sommaren.
varningslistan-med-triangel.png

Flest klagomål på Varningslistan under maj 2025

SäkerhetsnyttDe företag som drog på sig flest klagomål under april var ConnectD, Din Kommunfakta och STATSSON.
varningslistan-1715092539.png

Ett nytt företag på Varningslistan i maj

SäkerhetsnyttUnder mars publicerades hela tio nya företag på Varningslistan. Nedan följer mer information om företagen.
jordglob.png

Omvärldsbevakning juni 2025

SäkerhetsnyttSäkerhetsläget förändras snabbt – och handeln är en viktig kugge i Sveriges beredskap. Här är det senaste från omvärlden.
kladtjuvar.png

Ligor stjäl stora partier kläder i Region Syd

SäkerhetsnyttJust nu ser Svensk Handel att stora partier kläder stjäls i Region Syd.
kronofogden-brev-900.jpg

Vad händer när en bluffaktura skickas vidare till inkasso eller kronofogden

SäkerhetsnyttMånga som blivit utsatta för en bluffaktura är oroliga för vad som ska hända. Här reder vi ut vad som händer om kravet skickas vidare.
nina-kaffe.png

Media fångar kaffestölderna

SäkerhetsnyttDen senaste tiden har Svensk Handels medarbetare medverkat i fler intervjuer än vi kunnat räkna om just de fräcka kaffestölderna.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.