Hoppa till innehåll

Många som blivit utsatta för en bluffaktura och som kontaktar oss på Svensk Handel är oroliga för vad som ska hända om de inte betalar. Så här gör du om du får en betalningspåminnelse på bluffakturan.

faktura-betalningsanmarkning.jpg

Ladda ner vår app Säkerhetscenter! För iPhone / Android  – ta del av varningar och tips.

Det är kreditupplysningsföretagen som registrerar betalningsanmärkningar. Informationen som ligger till grund för betalningsanmärkning hämtas från olika offentliga register, bland annat kronofogdens. Är du privatperson eller har enskild firma får endast uppgifter om utslag lämnas.

Begära att betalningsanmärkningen tas bort

Finns företaget med på Svensk Handel Varningslistan blockeras det av kreditupplysningsföretagen. Du får då ingen anmärkning.

Saknas företaget på listan kan du istället meddela kronofogdens rättelseteam i Visby att du vill att uppgifterna tas bort. Du måste då kunna visa att du bestridit fordran innan ansökan om betalningsföreläggande inlämnats till kronofogden. Enklast är att bifoga ett mejl där det klart framgår hur du har agerat. Du måste också invända mot kravet i betalningsföreläggandet och beskriva varför uppgifterna är felaktiga.

Läs mer på kronofogdens webbplats >

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.