Hantera bluffaktura

Observera att följande råd avser företagsärenden. Drabbade privatpersoner hänvisas till Konsumentverket
Hantera bluffaktura
Om din verksamhet har mottagit en faktura som du anser är felaktig bör situationen hanteras skriftligen och snarast möjligt.
- Skicka ett e-mail till det fakturerande företaget med kopia till varningslistan@svenskhandel.se där du begär rättelse
- Bifoga helst den faktura du mottagit så det är tydligt vilket krav som avses
- Beskriv sakligt vad du anser är felaktigt
- Be om en kopia på det avtal som ligger till grund för fakturan
Även om det visar sig att ett avtal är ingånget kan det ha skett under vilseledande former. Ett avtal hindrar inte att du invänder mot kravet. Om du anser att du blivit vilseledd att ingå avtal kan du använda denna formulering:
"Motsätter mig betalningsansvar beroende på ett vilseledande som är att anse som bedrägeri. Svensk Handel informerade. Polisanmälan kommer att göras."
Viktigt!
Håll all dialog med företaget skriftligen. Verksamheter som medvetet och regelbundet vilseleder kommer sannolikt försöka igen med andra metoder, och det är inte alltid uppenbart vad som sker. Var särskilt försiktig och vaksam vid eventuella nya överenskommelser.
Om företaget saknar e-mailadress
I de fall det fakturerande företaget saknar e-mailadress bör kravet bestridas via post. Skicka endast kopior och spara alla originalhandlingar.
- Hantera fakturan via post - glöm inte skriva datum för bestridandet
- För att Svensk Handel skall kunna ge råd och varna andra behöver vi en kopia på fakturan och allt relaterat underlag tillsammans med en beskrivning av det inträffade till varningslistan@svenskhandel.se
Om företaget är utländskt
Du kan använda följande formulering som bestridande på engelska:
"We reject this claim due to misleading information, the Swedish Trade Federation has been informed. A complaint will be filed with the police".
Polisanmälan
En polisanmälan kan du göra via Svensk Handels Säkerhetscenter på den här länken. Där kan du också samtidigt anmäla bluffakturor och företag direkt till Varningslistan.
Instruktioner vid telefonabonnemang
Om du har vilseletts att teckna ett telefonabonnemang har vi sammanställt en guide med råd om hur det bör hanteras. Läs mer här.
