Hoppa till innehåll

Marija Aleksov arbetar på ICA Södra station i Stockholm och där upplever personalen stora problem med brott i butiken. Stölderna har alltid varit där, dagligen, men våldet har eskalerat.

marija-webb-citat.jpg
Marija Aleksov arbetar på ICA Södra station

- Jag har jobbat i samma butik i 30 år, den är som mitt vardagsrum där jag bjuder in vänner och deras vänner. När någon stjäl blir det verkligen som en kränkning. Det är som att någon skulle komma hem till dig och plötsligt var hela ditt smyckeskrin borta.

Marija stänger av mer och mer och märker att hon har förträngt många svåra händelser.  

- Man är ganska bedövad, det är en del av min vardag. Jag är anställd i en matbutik, det borde inte vara en del av min vardag. 

- Många behöver något snabbt att äta, de kliver in och plockar på sig en matlåda och går utan att betala. Vanligt kontorsfolk! Ibland är det vaksamma kunder som säger till oss att de sett stölder i butiken, ibland ser vi dem själva. Det är allt ifrån en macka till att de plockar med sig halva köttdisken i en trunk.  

Hon berättar om när en person plockade med sig en hel vägg med tuggummin. Vissa plockar korgen full och går bara rakt igenom kassan. De som tar med sig sådana mängder säljer vidare till andra butiker om varorna inte är märkta. Tyvärr finns det många mindre nogräknade butiker som köper loss stöldgodset.  

Vi har använt överfallslarmet och försökt hålla kvar personen i fråga i butiken. Ibland tar det lång tid innan polisen kommer. Du behövs i kassan och på golvet, kunderna behöver hjälp, men där sitter du och väntar med en person.

- Vissa av de som stjäl har över 100 ärenden på sig, då undrar man varför det ska gå så långt?  

Marija tycker att två eller tre ärenden borde räcka för att få en åtgärd. Hon har upplevt att rättsväsendet många gånger står på den kriminellas sida istället för brottsoffrets. 

Konsekvenserna av butiksstölderna är många, vissa varor får låsas in, andra får tas bort helt ur sortimentet. Lönsamheten och servicen till kunderna drabbas.  

- När det gäller kött får vi ha ett paket framme och resten på baklagret, så att kunden får fråga om de vill ha fler oxfiléer till exempel. På det sättet tappar vi spontanköpen, vilket garanterat drabbar försäljningen. 

Läs om Svensk Handels åtgärdsförslag om 10 000 fler poliser inom 10 år

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.