Hoppa till innehåll

Brotten har blivit normaliserade och butikerna tvingas anpassa sig. Det går inte längre att förutsäga vem som kommer att stjäla. Det gäller även i leksaksaffären World of toys i Gallerian i Stockholm.

sofia-webb-citat.jpg
Sofia Brask, World of Toys i Gallerian

- Det är verkligen alla typer av människor som stjäl hos oss, från barn till gamla, grupper och enskilda. Vi ser till och med föräldrar som får sina barn att stjäla i vår butik, säger Sofia Brask, butikspersonal på World of Toys. 

Sofia Brask berättar att det finns kunder som på ett oärligt sätt utnyttjar sin returrätt. Därför har butiken får införa olika försiktighetsåtgärder vid returer för att lönsamheten inte ska drabbas.

Butiken har också slutat helt med kontanter på grund av risken för rån, och tvingats begränsa Swish till ett maxbelopp om 300 kronor eftersom de drabbats av bedrägerier med fejkade swishbetalningar.  

Brotten påverkar vårt sortiment och vår lönsamhet. Vi måste tyvärr välja bort vissa varor, som är lite hetare eller mer exklusiva, för vi vet att vi kommer att bli av med för många för att det ska löna sig att ens ha dem i butiken. Det är synd för vi vet att vi skulle tjäna på att sälja dem. Vissa varor måste vi också ha bakom disken där de inte kan nås, och då säljer de naturligtvis sämre, säger Sofia. 

- Brotten påverkar vårt sortiment och vår lönsamhet. Vi måste tyvärr välja bort vissa varor, som är lite hetare eller mer exklusiva, för vi vet att vi kommer att bli av med för många för att det ska löna sig att ens ha dem i butiken. Det är synd för vi vet att vi skulle tjäna på att sälja dem. Vissa varor måste vi också ha bakom disken där de inte kan nås, och då säljer de naturligtvis sämre, säger Sofia. 

Stölderna tar enormt mycket tid och energi för butiken. Varje stöld innebär merarbete med att hantera filmerna från kamerorna, ha koll på de misstänkta personerna, ha kontakt med vakterna och annat administrativt arbete. Det kan också vara obehagligt för personalen, eftersom de måste hålla kvar de ibland aggressiva misstänkta tills vakterna kommer. I centralt belägna Gallerian är ordningsvakterna snabba och skickliga, medan polisen kan dröja lite längre.  

Det har blivit normaliserat för butikspersonalen att bli utsatt för brott och Sofia berättar om risken att bli lite avtrubbad och att attityden även mot hederliga kunder kan bli lidande. Det kan vara svårt att inte bevaka kunder med stora kassar eller grupper av kunder lite extra, och ibland får man be om ursäkt för att man är lite väl misstänksam.  

- Jag har misstänksamheten påkopplad även när jag själv är ute och handlar. Jag har till och med hjälpt till att ta tjuvar i andra butiker, för att jag är extra uppmärksam, avslutar Sofia. 

Läs mer om vårt åtgärdsförslag att mängdbrotten ska straffas hårdare

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.