Hoppa till innehåll

Trots att det finns gott om framgångssagor i den svenska handeln som förtjänar sin egen helsida är den allmänna nyhetsrapporteringen från branschen ganska dyster just nu. Rubriker om butiker som tvingas slå igen duggar tätt. Det är tyvärr inte fake news.

b789f6ec1766453ea42f2a89c4df05f7.jpg

Den digitala omställningen av branschen förändrar kundbeteenden och pressar butikers marginaler. Att handeln förändras är i sig inget nytt, skillnaden mot tidigare är hastigheten. Digitaliseringens förändringstakt är supersnabb och ställer nya krav.

Samtidigt är möjligheterna enorma för de företag som lyckas. Finalisterna i Retail Awards inspirerar branschen på flera sätt. De visar alla att experimentverkstaden alltid ska vara öppen för nya idéer. Att testa nytt, utvärdera, testa nytt och utvärdera igen är vägen framåt.

De som av rädsla för att misslyckas står still är de som kommer att slås ut först. En annan insikt som finalisterna ger oss är att kompassen i förändringsarbetet alltid ska vara inställd på kunden. Ny spännande teknik är viktigt men ska inte vara självändamålet när affärerna vidareutvecklas. Fokus ska alltid vara vad din kund faktiskt vill ha.

I landets e-handelsföretag och butiker pågår ett ständigt arbete för att vara lite bättre än igår. Att lyfta fram de klarast lysande stjärnorna på handelshimlen har aldrig varit viktigare än idag. Retail Awards ger förebilder och framtidstro till den svenska detaljhandeln.

Grattis till er alla finalister! Den 13 maj koras vinnarna i samband med Svensk Handels stämma. Då laddar vi för fest - hoppas att vi ses där!

Karin Johansson,
vd Svensk Handel

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
pressbild-sofia-larsen-24.jpg

Politiken måste sluta ta handeln för givet – nu krävs åtgärder

DebattartikelFör att finansministern ska lyckas med sina ambitioner är det avgörande att Sverige står starkt som handelsnation.
debatt-sofia-martin-maria.png

Om svensk handel ska blomstra krävs akuta reformer

DebattartikelInför Riksmötets öppnande föreslår Svensk Handel fem reformer för att stärka Sverige som handelsland.
sofia-med-textil.png

Modebranschen bär inte hela ansvaret för hållbarhet

DebattartikelAtt uttrycka identitet, smak och stil samt tillhörighet genom sina kläder, är ett viktigt mänskligt kulturellt beteende.
sh-logo-gron.jpg

Handeln kan leda omställningen men alltför få förstår potentialen

DebattartikelEn avgörande framgångsfaktor för Sverige är att vi länge satsat på och legat långt fram inom forskning och innovation. Nu krävs ett omtag.
Kosmetika, tomma forpackningar.jpeg

Låt inte producenter ducka ansvar för återvinning, Naturvårdsverket

DebattartikelNaturvårdsverket måste ha de resurser som behövs för att alla producenter ska ta ansvar för insamling och återvinning av sina förpackningar.
riksdagslogo-16x9.png

Stoppa utnyttjandet av person­uppgifter

DebattartikelSöktjänster på nätet har blivit nyckel­verktyg för kriminella. Regeringen måste stoppa detta utnyttjande av lagstiftningen.
second-hand-klader.jpg

Sänk momsen på second hand, regeringen

DebattartikelGenom att sänka momsen på second hand-produkter skapas incitament för att utvidga och utveckla second handförsäljningen.
leveranskedja.jpg

Miljözon slår mot företagen i city

DebattartikelSvensk Handel ifrågasätter det snabba införandet av miljözon 3 i centrala Stockholm, utan rimlig tid för förberedelse och omställning.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.