Hoppa till innehåll

Harriet Kyolaba Johansson är Sveriges främsta butikssäljare. Svensk Handel fick en pratstund med henne, en månad efter utmärkelsen på Retail Awards.

namnlos-(1920-x-1080-px)-(1).jpg
Harriet Kyolaba Johansson, Årets butikssäljare 2024

Vid kassadisken står priset tillsammans med juryns motivering som Harriet varje dag delar med alla sina kunder i butiken, BLANK The Hub i Helsingborg.

Jag blir tårögd varje dag som jag ser min fina vinst och juryns motivering. Mina kunder, nya som gamla får ta del av dem varje gång de är i butiken.
Harriet Kyolaba Johansson
Årets butikssäljare 2024

Vad tror du ledde fram till att just du vann?

-  Ärligt talat så är frågan svår för att jag är alltid mig själv och försöker att alltid sprida glädje i min butik i hopp om att det smittar av sig och får folk att trivas.

Vad definierar en riktigt bra butikssäljare, tycker du?

-  Jag personligen tror att det handlar om att nästan glömma bort att man ska sälja något och istället vara en värdinna, fokusera på kunden, se och bemöta varje kund som en individ och framförallt visa intresse utan att vara påträngande. Det gäller att hitta en balans där kunden kan känna att du finns där om de behöver dig.

Vad är det roligaste med ditt jobb?

-  Förutom att jag älskar min butik och vårt koncept så är det alla möten där jag får del av många fina historier, allt från glädje till sorg, där kunderna verka känna sig så trygga i vår miljö att de delar. Att få en kund att prova något utanför deras comfort zone och att de kommer tillbaka och tackar för att de kanske efter ett tag plötsligt börjat våga lite mer tack vare mig är några av höjdpunkterna.

Juryns motivering

Harriet utmärker sig genom sitt exceptionella arbete med att skapa en välkomnande och inkluderande atmosfär i butiken. Med en fiffig, initiativrik och naturlig förmåga att få varje besökare att känna sig sedd och uppskattad, bjuder hon på både sig själv och ger det där lilla extra som gör varje kundbesök speciellt. Hennes närvaro sträcker sig långt utanför butikens väggar, där hon som person är en inspirerande kraft på Instagram med följare i alla åldrar. Hennes arbete är ett föredöme för kundservice och en påminnelse om vikten av mänskliga möten i en digital tidsålder.

Lotta Eriksson, vd för Custitude, satt i juryn som utsåg Harriet till Årets butikssäljare:

Berätta om juryns arbete för att vaska fram Årets butikssäljare 2024?

- Vi letar efter säljare som har fullt fokus på kunden och kundens behov. Som på riktigt är genuint intresserade av att hjälpa sina kunder. En säljare som bidrar till sitt team i butiken. Och självklart som skapar resultat.

Vilka egenskaper och förmågor definierar en bra butikssäljare, tycker du?

- För mig blir det bara tydligare och tydligare att det handlar om HUR:et. Det räcker inte med ATT/VAD man gör utan det handlar om HUR vi gör. Det är stor skillnad på att springa förbi och säga hej till någon eller att verkligen stanna upp och välkomna en kund som kanske då säger "tack"!

Vi som säljare behöver förstå vem vi har framför oss och visa att vi är genuint intresserade att hjälpa den här personen. En säljare som alltid sätter kunden först oavsett vad. 

Vad var mest utmanande i år med att välja årets butikssäljare?

- För det första, det var extremt många nomineringar. Personer med fantastiska referenser och framgångar. Det mest utmanande var nog att försöka hitta personligheter som på olika sätt sticker ut på ett sätt där kunderna märker det.

harriet-lottae.png
Harriet efter prisutdelningen på Retail Awards 2 oktober och Lotta Eriksson, vd Custitude


Så blir du en bra butikssäljare enligt Harriet och Lotta:

Harriets topp 3:  

  • Tyck om ditt jobb och må bra.

  • Ha ett genuint intresse för människor och behandla alla lika oavsett om de handlar eller inte.

  • Ge kunden en anledning att minnas besöket hos dig. Det kan vara ett ” hej” när de kommer eller önska en bra dag när de går.


Lottas topp 3:

  • Träna! Vill man bli bäst, måste man träna - varje dag. Ta reda på vad du behöver träna på och ta hjälp av en coach.

  • Fråga! Fråga dina kunder och besökare vad de tycker att ni kan bli ännu bättre på. Utmanande, men roligt och lärorikt.

  • Inspireras av andra! När fick du ett fantastiskt bemötande senast - som du verkligen kommer ihåg? Finns det delar du kan ta efter?

Om Retail Awards

Retail Awards är handelsbranschens mest prestigefyllda och festliga gala. Sedan 2008 har det delats ut priser till handelns starkast lysande stjärnor i nio olika kategorier, företag och personer, för deras engagemang och bidrag till att lyfta, utveckla och driva handeln som bransch framåt.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
forpackningar1.png

NPA återför överskott på 350 miljoner till anslutna producenter

NyhetNäringslivets Producentansvar (NPA) återför ett överskott om cirka 350 miljoner kronor till anslutna producenter.
div-bilder-nyhetsbrev-(2).jpg

Apoteket fördubblade antalet fossilfria e-handelsleveranser

NyhetE-handeln ställer i snabbt takt om till fossilfria leveranser. Ett 20-tal företag har anslutit sig till branschöverenskommelsen.
summit-2_26-maj_1.png

Retail Media växer fram som ny intäktsmotor

NyhetRetail Media har seglat upp som ett av de hetaste områdena inom handel just nu. Gå med i Svensk Handels Retail Media Community!
bildmontage-for-ukraina-(3).jpg

H&M driver åtta butiker i Ukraina – skapar hundratals jobb

NyhetTrots kriget i Ukraina är H&M fortsatt närvarande med 8 butiker i landet. Totalt sysselsätter H&M nära 400 medarbetare i Ukraina.
bildmontage-for-ukraina-(2).jpg

Kaffeimportör hjälper Ukraina dubbelt

NyhetThe March Initiative importerar och säljer kaffe som produceras i Ukraina till Sverige. Vinsten skänks tillbaka i form av sjukvårdsmaterial.
kontakta-oss-i-sommar-1719832256.png

Vi finns här för dig i sommar

NyhetÄr du i medlem i Svensk Handel, eller journalist? Oss når du hela sommaren.
lagbok-klubba.jpg

Flera viktiga segrar för tryggare handel – nya rutiner hos polisen ett av många framsteg

NyhetGenom påverkansarbete, samverkan och konkreta verktyg har flera viktiga steg tagits i rätt riktning den senaste tiden.
kriskommunikation-webbinarium-playknapp.png

Se Webbinariet om kommunikation under kris i efterhand

NyhetUnder våren har vi i samarbete med Ramboll erbjudit flera välbesökta webbinarier på temat Kommunikation under kris.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.