Hoppa till innehåll

Hur har Normal gjort för att ta hem det åtråvärda priset för Årets köpupplevelse på Retail Awards? Det har vi tagit reda på.

normal-vinnare-ra-24.png
Jan Nyberg, glad Sverige-vd för Normal håller i den gyllene utmärkelsen

Med sitt unika och breda lågpriskoncept har de snabbt blivit en favorit bland shoppare över hela landet. Vi fick en pratstund med Jan Nyberg, Sverige-vd för Normal, för att höra mer om deras framgång.

Grattis till utmärkelsen! Hur känns det att bli utsedd till Årets köpupplevelse?

– Tack så mycket! Det känns helt fantastiskt. Köpupplevelsen är den i särklass viktigaste utmärkelsen på Retail Awards. En bekräftelse på att kunderna har upptäckt att vi är bra.

Köpupplevelsen är den i särklass viktigaste utmärkelsen på Retail Awards. En bekräftelse på att kunderna har upptäckt att vi är bra.
Jan Nyberg
vd för Normal i Sverige

Motiveringen nämner er snabba etablering och hur ni lockar en bred målgrupp som ständigt återkommer på "skattjakt". Vad är hemligheten bakom detta?

– Skattjakten är en stor del av varför man besöker våra butiker. Kunderna besöker oss helt enkelt för att hitta skatter. ”Har det kommit något nytt?” Våra kunder är nyfikna och letar efter nyheter. Det är något som också möjliggörs till exempel av labyrint-inredningen i våra butiker. Många kunder har lärt sig att varje vecka kommer det in väldigt mycket nya varor, det kan komma hundra nya artiklar på en vecka. Det ska alltid vara spännande att besöka Normal.

Hur använder ni sociala medier för att förstärka kundupplevelsen?

– Vi är en fysisk butik som aktivt använder sociala mediekanaler för att skapa trafik i butiken.

Kan du ge några exempel på hur ni arbetar med era fysiska butiker för att erbjuda en modern och aktuell köpupplevelse?

– Vi jobbar i allra högsta grad med det. Väggarna är fasta och där finns det ordinarie sortimentet, men alla varor som exponeras på golvet, där kan butiksledare och medarbetarna påverka vilka varor som ska lyftas fram.

vinnare-ra-24.png

I vissa städer finns det flera Normalbutiker som har helt olika kundgrupper beroende på var de ligger i förhållande till kommunikationer, köpcentrum och annat. Normal anpassar sortiment och skyltning för att möta de olika kundgrupperna. När Normal frågar sina kunder är det många som regelbundet besöker olika Normalbutiker för att de skiljer sig åt. Målet är att det ska vara en unik köpupplevelse i varje enskild butik.

Vad betyder utmärkelsen för er och era framtida planer?

– Vi har delat nyheten om den här utmärkelsen överallt internt och pratat jättemycket om den. Vi ställer oss frågan: Hur ska vi göra för att få utmärkelsen igen? Vad ska vi göra annorlunda? Det här priset är en bra kick att försöka göra allt ännu lite bättre. ”Titta! Det här har allt vårt hårda arbete och allt slit lett till, det har verkligen gett resultat.” Det räcker inte att göra samma sak som vi har gjort hittills, vi måste slå gårdagen i allt vi gör.

Det räcker inte att göra samma sak som vi har gjort hittills, vi måste slå gårdagen i allt vi gör.
Jan Nyberg
vd för Normal i Sverige

Besök Normal

För Svensk Handel är det oerhört glädjande att höra att priserna har så stort värde för pristagarna. Att vinnarna ska kunna använda priset för stor nytta är ett av målen med hela galan.

Juryns motivering:

"Normal har på kort tid etablerat ett framgångsrikt lågpriskoncept som tilltalar en bred målgrupp, som ständigt återkommer till butikerna på skattjakt. Genom att kombinera attraktiva fysiska butiker med smart användning av sociala medier, erbjuder de en köpupplevelse som alltid känns modern och aktuell."

Kategorin sponsras av Nets

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
nrs-2025-keynote-talare.png

Årets keynote-talare på Nordic Retail Summit

NyhetÅrets keynote-talare är ledare som med olika perspektiv belyser årets tema: Handeln, staden och morgondagen.
policypapper-beredskap.png

Nytt policypapper: Handeln en nyckelspelare i Sveriges beredskap

NyhetSvensk Handel pekar ut vad som krävs för att handeln ska kunna bidra fullt ut när samhället sätts på prov.
bild.png

ICA skapar snabbspår för ukrainska livsmedelshandlare

NyhetICA har länge hjälpt Ukraina genom donationer och insamlingar. Nu vill de göra det lättare för ukrainska handlare att nå svenska butiker.
ppwr-webbinarium-utan-playknapp.png

Ny vägledning och webbinarium om förpackningsförordningen PPWR

NyhetFör att hjälpa medlemsföretagen har Svensk Handel tagit fram en medlemsexklusiv vägledning och ett informativt webbinarium.
nina-sakerhetsveckan-2024.jpg

Svensk Handels Varningslista gör skillnad

NyhetEtt omfattande åtal har väckts vid Malmö tingsrätt, mot ett bolag i topp tre av de mest anmälda bolagen på Svensk Handels Varningslista.
1-oktober-(980-x-280-px)-(1920-x-1080-px)-(1920-x-800-px)-(1920-x-1080-px).png

Framtidens städer – handel och hållbarhet i samspel

NyhetHur kan handel och hållbarhet gå hand i hand i framtidens städer?
eu-ehandel.png

EU:s konsumentskyddsmyndigheter pressar Shein – flera överträdelser identifierade

NyhetKonsumentverket, tillsammans med andra konsumentskyddsmyndigheter inom EU och EES, har riktat skarp kritik mot e-handelsplattformen Shein.
usa-eu.png

Dramatiken kring USAs handelstullar fortsätter

NyhetPresident Trump har aviserat att tullarna mot EU blir 50 procent, eftersom han menar att förhandlingarna inte kommer framåt.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.