Hoppa till innehåll

Med hjälp av historiska försäljningsdata, uppgifter om butikens läge och bästa leveranstiderna, tar AI-modellerna fram kampanjförslag för Axfood.

bjorn-blomqvist_axfood.jpg
Björn Blomqvist, Axfood

Axfood har länge arbetat med att bygga och integrera AI för att förbättra interna processer och stärka kundrelationer. Axfoods AI-användande har gått från att vara grundläggande modellutforskande till att användas mer storskaligt i fler processer. AI:s potential används för att fatta datadrivna beslut i allt större skala.

Ett konkret exempel är specialbyggda AI-modeller som har gjort att prognoserna har blivit mer träffsäkra och tillförlitliga.

AI-modellerna har förbättrat förståelsen för efterfrågan på livsmedel avsevärt då de förutspår de exakta kvantiteter som behövs för att anpassa utbudet till efterfrågan. Modellen hjälper oss att effektivt hantera produktflödet och därigenom minska matsvinnet. På så sätt stärks även vårt hållbarhetsarbete.
Björn Blomqvist
head of AI strategy på Axfood

AI-modellerna tar, med hjälp av historiska försäljningsdata, uppgifter om butikens läge och bästa leveranstiderna, också fram kampanjförslag.

– Modellerna analyserar mönster och förutspår de optimala produkterna för kampanjer. Butikschefernas feedback om kampanjresultat bidrar till att ytterligare förfina AI-modellernas förutsägelser och rekommendationer, säger Björn.

Axfood är en av de ledande aktörerna inom dagligvaruhandeln i Sverige. I Axfood-familjen ingår bland annat Hemköp, Willys, Tempo, Middagsfrid och logistik- och inköpsbolaget Dagab. Axfood har cirka 13 000 årsanställda.

AI används av var femte handlare idag

22 procent av handelsföretagen i undersökningen uppger att de använder AI i nuläget, men det finns betydande skillnader mellan olika delar av handeln. Bland dem som redan har anammat AI-teknologin befinner sig klart flest inom e-handelssegmentet. Fyra av tio e-handlare använder AI i nuläget och nästan lika många uppger att de kommer att göra det i framtiden, även om de inte nyttjar teknologin för närvarande. AI-användandet är lägst bland företagen inom sällanköpsvaruhandeln. Ett av tio av dessa företag använder AI i verksamheten, en tredjedel tror att de kommer att göra det framöver medan drygt varannan sällanköpsvaruhandlare inte ser framför sig att de kommer använda AI-teknologi i framtiden heller. För många större handelsföretag, såsom företagen som återfinns i intervjuerna på föregående sidor, har olika AI-teknologier blivit självklara redskap i den dagliga verksamheten. För de mindre handelsföretagen, vilka varit föremål för den här undersökningen, är läget ett annat då flertalet inte använder AI alls.

ai-anvandning2.png

Ladda ner och ta del av rapporten Läget i handeln:

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
bild.png

ICA skapar snabbspår för ukrainska livsmedelshandlare

NyhetICA har länge hjälpt Ukraina genom donationer och insamlingar. Nu vill de göra det lättare för ukrainska handlare att nå svenska butiker.
ppwr-webbinarium-utan-playknapp.png

Ny vägledning och webbinarium om förpackningsförordningen PPWR

NyhetFör att hjälpa medlemsföretagen har Svensk Handel tagit fram en medlemsexklusiv vägledning och ett informativt webbinarium.
nina-sakerhetsveckan-2024.jpg

Svensk Handels Varningslista gör skillnad

NyhetEtt omfattande åtal har väckts vid Malmö tingsrätt, mot ett bolag i topp tre av de mest anmälda bolagen på Svensk Handels Varningslista.
1-oktober-(980-x-280-px)-(1920-x-1080-px)-(1920-x-800-px)-(1920-x-1080-px).png

Framtidens städer – handel och hållbarhet i samspel

NyhetHur kan handel och hållbarhet gå hand i hand i framtidens städer?
eu-ehandel.png

EU:s konsumentskyddsmyndigheter pressar Shein – flera överträdelser identifierade

NyhetKonsumentverket, tillsammans med andra konsumentskyddsmyndigheter inom EU och EES, har riktat skarp kritik mot e-handelsplattformen Shein.
usa-eu.png

Dramatiken kring USAs handelstullar fortsätter

NyhetPresident Trump har aviserat att tullarna mot EU blir 50 procent, eftersom han menar att förhandlingarna inte kommer framåt.
ukraina-axfood.jpg

Axfood skänker kylbilar fyllda med blöjor och mat

NyhetAxfood fortsätter sitt stöd till Ukraina genom donationer, inköp av ukrainska varor och med ett snabbspår för ukrainska leverantörer.
vinnare-ra-2024.png

Sista chansen: Nominera dina favoriter till Retail Awards 2025

NyhetI morgon stängs nomineringen till Retail Awards 2025! Vilka företag och personer tycker du har gjort något extra för handeln senaste året?

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.