Hoppa till innehåll

Svensk Handel firar ett decennium på plats i Bryssel. Under dessa år har vi drivit på i EU för enklare regler, bättre konkurrensvillkor och tydligare förutsättningar för handeln. Det behövs mer än någonsin – och nu växlar vi upp ytterligare.

eu-flagga-900.jpg

Den 9 maj firar vi Europadagen – en dag för att påminnas om freden och sammanhållningen i Europa. I år har vi dessutom flera skäl att uppmärksamma EU:s betydelse: Sverige firar 30 år som medlem i unionen, och Svensk Handel markerar 10 år med kontor i Bryssel.

Mycket av det som sker i Bryssel påverkar svenska handelsföretag direkt. Du som driver eller arbetar i ett handelsföretag märker av det varje dag genom fler regler, ökade krav och nya märkningar. Ungefär 70 procent av de regler svenska handelsföretag måste följa har sitt ursprung i EU. Ändå kan besluten kännas avlägsna – som något som bara "händer". Men det gör de inte. Och det är därför Svensk Handel finns i Bryssel: För att vara handelns, alltså våra medlemmars, röst där besluten fattas.

Lagstiftningen som påverkar din konkurrenskraft

Tre fjärdedelar av de svenska företagens handel sker med Europa. När EU-lagstiftning påverkar hur du ska förpacka och märka produkter, hur tillgänglighets- och hållbarhetskrav ska se ut eller hur plattformar ska regleras, handlar det om din konkurrenskraft och dina möjligheter att göra rätt – och göra det på ett lönsamt sätt.

Vår närvaro i Bryssel har inneburit 10 år av möten med EU-parlamentariker, kommissionstjänstemän och medlemsländernas representanter. Vi har suttit i förhandlingar, förklarat handelns villkor, tagit fram positioner tillsammans med våra medlemsföretag – och säkerställt att våra medlemmars perspektiv inte tappas bort i processen.

Vi har också producerat mängder av webbinarier, vägledningar och Q&A:s som gör det enklare för dig att förstå - och följa – alla nya krav.

Ta del av vår guide till alla de viktigaste lagförslagen som just nu förhandlas i EU.

EU är nu inne i en ny mandatperiod med ett nytt arbetsprogram för 2025. Vi välkomnar EU-kommissionens fokus på regelförenkling och konkurrenskraft. Lagstiftning måste inte bara vara ambitiös – den måste vara möjlig att följa.

martina-reportage.jpg
Svensk Handel firar ett decennium på plats i Bryssel. Under dessa år har vi fört handelns talan mitt i beslutsprocesserna – för enklare regler, sund konkurrens och tydligare spelregler. Under denna nya mandatperiod står vi redo att växla upp vårt arbete för en EU-politik som stärker, inte stjälper, svenska handelsföretag.
Martina Elfgren
chef för Svensk Handels Brysselkontor

Svensk Handels EU-agenda lyfter våra fem viktigaste prioriteringar:

  1. 1

    Regelförenkling, implementering och uppföljning

    EU:s regelverk måste förenklas, harmoniseras och följas upp i dialog med näringslivet.

  2. 2

    Konkurrens på lika villkor och effektiv tillsyn

    Alla aktörer, oavsett ursprung, måste omfattas av samma regler med stärkt marknadskontroll.

  3. 3

    Säkerställ en faktisk digital omställning

    Digital lagstiftning ska främja innovation och datadriven utveckling utan att hämma företagen.

  4. 4

    Bättre förutsättningar för en cirkulär ekonomi

    Regler och styrmedel bör stötta återbruk, reparation och en fungerande marknad för cirkularitet.

  5. 5

    Samverka för ökad säkerhet i handeln

    EU bör bekämpa brottslighet och cyberhot genom samverkan, investeringar och gemensamma insatser.

Ladda ner Svensk Handels EU-agenda här

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
eu-agenda1920-x-1080-px.webp

EU-kommissionen publicerar samråd inför framtagandet av Digital Fairness Act

NyhetSamrådet kommer att ligga till grund för revideringen av den konsumenträttsliga lagstiftningen, vilken är väntad till mitten av 2026.
bildmontage-for-ukraina-(1).jpg

Svenska Alarm valde ukrainsk leverantör mitt i kriget

NyhetSvenska Alarm har sedan krigets utbrott köpt hårdvara från ukrainska Ajax Systems.
forpackningar1.png

NPA återför överskott på 350 miljoner till anslutna producenter

NyhetNäringslivets Producentansvar (NPA) återför ett överskott om cirka 350 miljoner kronor till anslutna producenter.
div-bilder-nyhetsbrev-(2).jpg

Apoteket fördubblade antalet fossilfria e-handelsleveranser

NyhetE-handeln ställer i snabbt takt om till fossilfria leveranser. Ett 20-tal företag har anslutit sig till branschöverenskommelsen.
summit-2_26-maj_1.png

Retail Media växer fram som ny intäktsmotor

NyhetRetail Media har seglat upp som ett av de hetaste områdena inom handel just nu. Gå med i Svensk Handels Retail Media Community!
bildmontage-for-ukraina-(3).jpg

H&M driver åtta butiker i Ukraina – skapar hundratals jobb

NyhetTrots kriget i Ukraina är H&M fortsatt närvarande med 8 butiker i landet. Totalt sysselsätter H&M nära 400 medarbetare i Ukraina.
bildmontage-for-ukraina-(2).jpg

Kaffeimportör hjälper Ukraina dubbelt

NyhetThe March Initiative importerar och säljer kaffe som produceras i Ukraina till Sverige. Vinsten skänks tillbaka i form av sjukvårdsmaterial.
kontakta-oss-i-sommar-1719832256.png

Vi finns här för dig i sommar

NyhetÄr du i medlem i Svensk Handel, eller journalist? Oss når du hela sommaren.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.