Hoppa till innehåll

Svensk Handel firar ett decennium på plats i Bryssel. Under dessa år har vi drivit på i EU för enklare regler, bättre konkurrensvillkor och tydligare förutsättningar för handeln. Det behövs mer än någonsin – och nu växlar vi upp ytterligare.

eu-flagga-900.jpg

Den 9 maj firar vi Europadagen – en dag för att påminnas om freden och sammanhållningen i Europa. I år har vi dessutom flera skäl att uppmärksamma EU:s betydelse: Sverige firar 30 år som medlem i unionen, och Svensk Handel markerar 10 år med kontor i Bryssel.

Mycket av det som sker i Bryssel påverkar svenska handelsföretag direkt. Du som driver eller arbetar i ett handelsföretag märker av det varje dag genom fler regler, ökade krav och nya märkningar. Ungefär 70 procent av de regler svenska handelsföretag måste följa har sitt ursprung i EU. Ändå kan besluten kännas avlägsna – som något som bara "händer". Men det gör de inte. Och det är därför Svensk Handel finns i Bryssel: För att vara handelns, alltså våra medlemmars, röst där besluten fattas.

Lagstiftningen som påverkar din konkurrenskraft

Tre fjärdedelar av de svenska företagens handel sker med Europa. När EU-lagstiftning påverkar hur du ska förpacka och märka produkter, hur tillgänglighets- och hållbarhetskrav ska se ut eller hur plattformar ska regleras, handlar det om din konkurrenskraft och dina möjligheter att göra rätt – och göra det på ett lönsamt sätt.

Vår närvaro i Bryssel har inneburit 10 år av möten med EU-parlamentariker, kommissionstjänstemän och medlemsländernas representanter. Vi har suttit i förhandlingar, förklarat handelns villkor, tagit fram positioner tillsammans med våra medlemsföretag – och säkerställt att våra medlemmars perspektiv inte tappas bort i processen.

Vi har också producerat mängder av webbinarier, vägledningar och Q&A:s som gör det enklare för dig att förstå - och följa – alla nya krav.

Ta del av vår guide till alla de viktigaste lagförslagen som just nu förhandlas i EU.

EU är nu inne i en ny mandatperiod med ett nytt arbetsprogram för 2025. Vi välkomnar EU-kommissionens fokus på regelförenkling och konkurrenskraft. Lagstiftning måste inte bara vara ambitiös – den måste vara möjlig att följa.

martina-reportage.jpg
Svensk Handel firar ett decennium på plats i Bryssel. Under dessa år har vi fört handelns talan mitt i beslutsprocesserna – för enklare regler, sund konkurrens och tydligare spelregler. Under denna nya mandatperiod står vi redo att växla upp vårt arbete för en EU-politik som stärker, inte stjälper, svenska handelsföretag.
Martina Elfgren
chef för Svensk Handels Brysselkontor

Svensk Handels EU-agenda lyfter våra fem viktigaste prioriteringar:

  1. 1

    Regelförenkling, implementering och uppföljning

    EU:s regelverk måste förenklas, harmoniseras och följas upp i dialog med näringslivet.

  2. 2

    Konkurrens på lika villkor och effektiv tillsyn

    Alla aktörer, oavsett ursprung, måste omfattas av samma regler med stärkt marknadskontroll.

  3. 3

    Säkerställ en faktisk digital omställning

    Digital lagstiftning ska främja innovation och datadriven utveckling utan att hämma företagen.

  4. 4

    Bättre förutsättningar för en cirkulär ekonomi

    Regler och styrmedel bör stötta återbruk, reparation och en fungerande marknad för cirkularitet.

  5. 5

    Samverka för ökad säkerhet i handeln

    EU bör bekämpa brottslighet och cyberhot genom samverkan, investeringar och gemensamma insatser.

Ladda ner Svensk Handels EU-agenda här

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
bildmontage-for-ukraina.jpg

Miljonbidrag från Coops medlemmar och föreningar

NyhetCoop har stöttat Ukraina sedan krigets utbrott. Nu är de en del av initiativet Handelslandet Sverige tillsammans för Ukraina.
gron-eu.png

Trilogen om Green Claims Directive är pausad

NyhetSenaste nytt om Green Claims-direktivet  (GCD) (COM/2023/166).
framtidens-konsument-1oktober.jpg

Framtidens konsument

NyhetFramtidens konsument, vad som driver köpbesluten och hur handeln kan anpassa sig inför skiftet. Det diskuteras på Nordic Retail Summit.
lyko-for-ukraina-1.png

Lyko möjliggör kundgåvor till humanitärt stöd – engagemang sedan krigsutbrottet

NyhetSedan kriget i Ukraina bröt ut har skönhetsföretaget Lyko erbjudit sina kunder att skänka 20 kronor till UNICEF och UNHCR.
vy-over-stadskarna.jpg

Handelskartan - så handlar Sverige

NyhetI höst kan Svensk Handel presentera värdefull statistik om handelns utveckling i det vi kallar Handelskartan.
nya-ledamoter-stil.png

Ny styrelse i Svensk Handel Stil

NyhetTre nya ledamöter i Svensk Handel Stils styrelse. Magnus Månsson, Bubbleroom, Hanna Moisander, Lager 157 och Niklas Gertler, Holmens Herr.
hallbarhetsinsikter.jpg

10 insikter om handelns hållbarhetsresa – och hur de påverkar dig

NyhetUnder det senaste decenniet har hållbarhetsfrågan gått från sidofråga till att bli en självklar del av handelns affärsutveckling.
eu-handel.png

EU:s nya strategi för den inre marknaden

NyhetDen 21 maj publicerade EU-kommissionen en ny strategi med flera konkreta åtgärder för att nå en enhetlig, enkel och sömlös inre marknad.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.