Hoppa till innehåll

Halloween har utvecklats till en viktig högtid för handeln i Sverige. I årets konsumentundersökning i oktober gjord på uppdrag av Svensk Handel uppger 55 procent av cirka 1 000 tillfrågade i åldern 18–80 år att de kommer att fira Halloween i år.

Photo by Maddy Baker on Unsplash
Pumpor - en allt vanligare syn i Sverige. (Foto: Maddy Baker / Unsplash)

Halloween-firandet i Sverige

I årets konsumentundersökning i oktober gjord på uppdrag av Svensk Handel uppger 55 procent av cirka 1 000 tillfrågade i åldern 18–80 år att de kommer att fira Halloween i år. Det är i linje med förra årets mätning. Halloween är i Sverige främst en högtid som firas av yngre och barnfamiljer. 79 procent av tillfrågade med barn i hushållet planerar att fira Halloween medan motsvarande andel för tillfrågade utan barn i hushållet är 42 procent. Andelen tillfrågade som planerar att fira Halloween är 79 procent i åldersgruppen 18–24-åringar och faller gradvis med stigande ålder. I åldersgruppen 65+ är andelen som kommer att fira under 20 procent.

halloween-1-16x9.png
Andel som uppger att de kommer att fira Halloween, 2019–2023. Källa: Konsumentundersökning, oktober 2019–2023.
halloween-2-16x9-1698133304.png
Andel som uppger att de kommer att fira Halloween, uppdelat på hushåll med och utan barn, 2023.Källa: Konsumentundersökning, oktober 2023.
halloween-3-16x9-1698133310.png
Andel som uppger att de kommer att fira Halloween, uppdelat på ålder, 2022.Källa: Konsumentundersökning, oktober 2023.

Firandet minskar något

Jämfört med förra året sjunker deltagandet i Halloween-firandet i nära samtliga åldersgrupper, men bland konsumenter mellan 25–34 stiger deltagandet med hela 8 procentenheter jämfört med i fjol. Andelen Halloweenfirare som svarar att de kommer att köpa pumpor eller andra dekorationer har ökat från 49 procent i fjol till 51 procent i år. Andelen som svarar att de kommer att köpa godis ökar även den; från 76 procent i fjol till 81 procent i år och andelen som kommer att köpa smink och/eller dräkter för utklädning ökar från 21 procent 2022, till 23 procent i år.

halloween-4-16x9-1698133317.png
Fråga: ”Vilka produkter kommer du att köpa till dig själv eller andra i samband med att du firar Halloween?” 2021, 2022 och 2023.Källa: Konsumentundersökning oktober 2021, 2022 och 2023.

På frågan var konsumenterna planerar att inhandla saker till Halloween är livsmedelsbutik det vanligaste svaret, med drygt hälften, 51 procent – men andelen som svarar lågprisbutik har fått ett rejält uppsving bland svaren. Från 27 procent 2022 till 50 procent 2023 av de som anger att de kommer inhandla saker till Halloween. Knappt var sjätte konsument planerar att inhandla saker inför Halloween i den lokala butiken, drygt var femte på nätet och var tionde i klädbutik.

halloween-5-1698133325.png
Fråga: ”Var planerar du att inhandla saker till Halloween?” 2021, 2022 och 2023.Källa: Konsumentundersökning, oktober 2021, 2022 och 2023.

I snitt väntas konsumenterna spendera mer på Halloween i år än förra året. Bland medelålders är medianbeloppet (det vanligaste beloppet) oförändrat jämfört med förra året men i yngre åldersgrupper har det stigit från 400 kronor till 500 kronor bland tillfrågade 18–24-åringar och från 300 till 400 kronor bland tillfrågade 25–40-åringar. I kombination med att lika stor andel förväntas fira Halloween i år medför detta att den totala Halloween-konsumtionen bedöms stiga från fjolårets cirka 1,2 miljarder kronor till cirka 1,5 miljarder kronor, vilket är en ökning med ungefär 25 procent. Jämfört med 2021 är det en ökning med ungefär 7 procent.

halloween-6-16x9-1698133331.png
Fråga: ”Ungefär hur mycket pengar kommer du totalt att spendera på Halloweenrelaterade produkter?” Medianvärde redovisat per åldersgrupp, 2021, 2022 och 2023.Källa: Konsumentundersökning oktober 2021, 2022 och 2023.

Halloween i handeln

Halloween är, trots att den uppmärksammas av en stor andel av befolkningen, en av de mindre viktiga av årets återkommande högtider/storhelger för handeln försäljningsmässigt. Viktigast är Halloween för dagligvaruhandlarna där 25 procent av de tillfrågade handlarna anser att högtiden är viktig för försäljningen 2023 – en minskning från 32 procent 2022. Inom sällanköpsvaruhandeln och e-handeln har dock Halloween betydligt lägre betydelse. 8 respektive 13 procent anser att högtiden är viktig för försäljningen.

halloween-7-16x9-1698133338.png
Fråga: ”Vilken betydelse anser du att följande helger och högtider har för försäljningen i din butik?” I diagrammen redovisas de som svarat ”viktig”Källa: Handelsbarometern, januari 2023.

Även om Halloween inte är den viktigaste högtiden för handeln ökade betydelsen kontinuerligt från låga nivåer under andra halvan av 10-talet. Sedan 2021 – som var ett rekordår för högtiden, i fråga om högtidens betydelse för handeln – har trenden indikerat en tydlig nedgång. Bryter man ner det i delbranscher och observerar utvecklingen i e-handeln, är trenden däremot det motsatta. Från 3 procent av e-handlare som ansåg att högtiden var av betydelse för försäljningen 2018, till 13 procent 2023.

halloween-8-16x9-1698133343.png
Fråga: ”Vilken betydelse anser du att följande helger och högtider har för försäljningen i din butik?” I diagrammen redovisas de handlare som svarat ”viktig”Källa: Handelsbarometern, januari 2016–2023.

Inför årets Halloween uppger 38 procent av dagligvaruhandlarna att de kommer att genomföra någon form av försäljningskampanj i samband med högtiden. Motsvarande andel inom sällanköpsvaruhandeln är 26 procent och i e-handeln är andelen 10 procent.

halloween-9-16x9-1698133348.png
Fråga: Planerar ni att genomföra någon form av försäljningskampanj i samband med Halloween? I diagrammen redovisas de handlare som svarat ”Ja”Källa: Handelsbarometern, oktober 2019–2023.

Nedslag i Halloweenhandeln – Pumpaförsäljningens högtid

Vellingeblomman är en trädgårds- och inredningsbutik med 14 000 kvadratmeter fyllda med krukväxter, trädgårdar, inredningsdetaljer och olika temautställningar. Inför Halloween har de både en pumpautställning och Halloweenutställning.

I år räknar Vellingeblomman med att sälja cirka 30 ton pumpor under Halloween. Variationen i försäljning i ton beror till viss del på att pumpornas vikt skiljer sig åt. Om matpumpornas försäljningsandel ökar minskar försäljningen som regel något i vikt.

halloween-10-16x9-1698133353.png
Försäljning av pumpor i ton. Vellingeblomman, 2015–2023.Källa: Vellingeblomman, oktober 2015–2023.

Högtidens ursprung

Högtiden har sitt ursprung i den keltiska Samhain, som är en nyårsfest som markerade slutet på sommaren och början på vintern. Denna högtid kom under 1800-talet till USA, där den växte i popularitet. Namnet ”Halloween” kommer från engelskans ”all hallows eve”, som på svenska kan benämnas ”alla helgons afton” och som av tradition firas dagen innan alla helgons dag. Sedan 1953 firas alla helgons dag lördagen mellan den 31 oktober och 6 november, vilket innebär att Halloween firas på fredagen samma vecka.

Halloween-firandet i USA

Halloween är fortfarande en viktigare högtid i USA än vad den är i Sverige. En större andel av den amerikanska befolkningen firar än i Sverige och högtiden genererar högre försäljning i förhållande till folkmängden. 2023 förväntas 73 procent fira Halloween i USA vilket är fyra procentenheter högre andel än i fjol och en procentenhet högre än tidigare rekordåret 2017. De amerikanska hushållen förväntas sammanlagt spendera 12,2 miljarder dollar på Halloweenfirande, motsvarande drygt 108 USD per person.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
eu-webbinarium-webb.jpg

Webbinarium: Hur ska företagen hantera EU:s hållbarhetslagstiftning?

NyhetSvensk Handel bjuder in till webbinarium som är inriktat på att förklara och reda ut centrala aspekter av den kommande EU-lagstiftningen.
nrs-fyra-forsta-namnen.jpg

Nordic Retail Summit samlar näringsliv och politik den 2 oktober

NyhetNäringslivets företrädare, beslutsfattare och politiker samlas för att diskutera hållbarhet, säkerhet och AI.
martina-reportage.jpg

Häng med till Svensk Handel i Bryssel

NyhetMartina Elfgren, chef för Svensk Handels Brysselkontor, ger oss en uppdatering på vad som är aktuellt i Bryssel just nu.
coop-till-webben.png

Coop satsar på hållbarhet: ’’Långsiktigheten är avgörande"

NyhetMattis Bergquist, hållbarhetschef på Coop berättar om hållbarhetsagendan och vad han anser krävs från politiken.
lastbilar-parkering-ovanifran.jpg

Svensk Handel uppmanar till helhetsperspektiv på infrastruktur

NyhetSvensk Handel har fått möjlighet att svara på Trafikverkets inriktningsunderlag inför den kommande infrastrukturpropositionen.
eu---ppwr.png

EU:s Packaging and Packaging Waste Regulation antagen i EU-parlamentet

Nyhet24 april antog EU-parlamentet förordningen Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR), som bland annat ska minska förpackningsavfall.
tvattmaskiner.jpg

EU:s Right to repair antagen i EU-parlamentet

NyhetDen 23 april 2024 antog EU-parlamentet direktivet om Right to repair.
riksdagsseminarium-17-april.png

Sänkt moms på second hand debatterades på riksdagsseminarium

NyhetSvensk Handel ledde samtalet i ett välbesökt seminarium i Riksdagen på temat: Hur kan momslagstiftningen stärka den cirkulära ekonomin?

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.