Hoppa till innehåll

Donald Trumps återkomst till Vita huset 2025 kan innebära en stor förändring för både svenska och europeiska handelsföretag. Hans agenda, som av hans uttalanden att döma, präglas av protektionism och nationalism, riskerar att skapa en högre grad av osäkerhet för företag och marknader världen över.

trump-nyhet.png

För EU och Sverige innebär detta ett större behov av att anpassa sina handelsstrategier för att hantera risker kopplade till höjda tullar, handelshinder och en förändrad geopolitisk situation där transatlantiska relationer och säkerhetspolitik kan påverka handelsdynamiken på ett sätt som inte setts på länge.

Utvecklingen inom handelsdynamiken, både på global nivå och mellan EU och USA, kräver snabba och strategiska åtgärder. Företag måste vara förberedda på att navigera i en mer komplex och osäker handelsmiljö, där de globala maktförhållandena och de politiska riskerna spelar en större roll än tidigare. Det är avgörande för både EU och Sverige att hitta lösningar för att skydda sina ekonomiska intressen och upprätthålla en stark position på den globala handelsarenan.

Höjda tullar och handelshinder: En utmaning för europeisk export och svensk ekonomi

En av Trumps mest framträdande politiska ståndpunkter är hans vilja att införa högre tullar, särskilt på varor från EU. En generell 10-procentig tull på europeiska varor, i kombination med de upp till 60-procentiga tullarna på kinesiska produkter, innebär både direkt och indirekt press på den svenska och europeiska ekonomin. Om, när och hur tullar införs är fortsatt oklart. Införandet av tullar är juridiskt komplext, trots att Donald Trumps mandat i såväl representanthuset som senaten är mycket starkt. 

Företag riskerar att drabbas hårt när konkurrenskraften minskar och tillgången till den amerikanska marknaden försvåras. Detta kan även försvaga euron och svenska kronan, vilket leder till ökade produktionskostnader och sätter press på exportsektorn. Den dubbla påfrestningen av höjda tullar och valutaförsvagning gör det ännu mer utmanande för svenska handelsföretag att behålla sin konkurrenskraft globalt.

Det återstår också att se huruvida de uttalanden som gjorts också realiseras. Svensk Handel fortsätter att bevaka den nya administrationen och arbetar på såväl nationell som EU-nivå för att handelns intressen ska tas i beaktning.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
forpackningar1.png

NPA återför överskott på 350 miljoner till anslutna producenter

NyhetNäringslivets Producentansvar (NPA) återför ett överskott om cirka 350 miljoner kronor till anslutna producenter.
div-bilder-nyhetsbrev-(2).jpg

Apoteket fördubblade antalet fossilfria e-handelsleveranser

NyhetE-handeln ställer i snabbt takt om till fossilfria leveranser. Ett 20-tal företag har anslutit sig till branschöverenskommelsen.
summit-2_26-maj_1.png

Retail Media växer fram som ny intäktsmotor

NyhetRetail Media har seglat upp som ett av de hetaste områdena inom handel just nu. Gå med i Svensk Handels Retail Media Community!
bildmontage-for-ukraina-(3).jpg

H&M driver åtta butiker i Ukraina – skapar hundratals jobb

NyhetTrots kriget i Ukraina är H&M fortsatt närvarande med 8 butiker i landet. Totalt sysselsätter H&M nära 400 medarbetare i Ukraina.
bildmontage-for-ukraina-(2).jpg

Kaffeimportör hjälper Ukraina dubbelt

NyhetThe March Initiative importerar och säljer kaffe som produceras i Ukraina till Sverige. Vinsten skänks tillbaka i form av sjukvårdsmaterial.
kontakta-oss-i-sommar-1719832256.png

Vi finns här för dig i sommar

NyhetÄr du i medlem i Svensk Handel, eller journalist? Oss når du hela sommaren.
lagbok-klubba.jpg

Flera viktiga segrar för tryggare handel – nya rutiner hos polisen ett av många framsteg

NyhetGenom påverkansarbete, samverkan och konkreta verktyg har flera viktiga steg tagits i rätt riktning den senaste tiden.
kriskommunikation-webbinarium-playknapp.png

Se Webbinariet om kommunikation under kris i efterhand

NyhetUnder våren har vi i samarbete med Ramboll erbjudit flera välbesökta webbinarier på temat Kommunikation under kris.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.