Hoppa till innehåll

Konsumentverket har gjort en kartläggning som visar att konsumenter upplever stora problem i kontakten med företags kundtjänst. Följer din webbplats reglerna? En granskning kommer att ske vid månadsskiftet september-oktober. Inventera din webbplats redan nu och förbered dig.

shopping-vid-dator.jpg

Vid månadsskiftet september – oktober kommer man att genomföra en granskning av information på företags webbplatser för att säkerställa att gällande regler följs vad gäller kundtjänst. Bakgrunden till granskningen är den utredning som Konsumentverket genomförde under våren där myndigheten uppmärksammade att informationen kunde förbättras.

Kontrollera följande på ditt företags webbplats:

  • Kontaktuppgifter såsom telefonnummer och e-postadress ska finnas under en tydlig rubrik på sin webbplats. Rubriken bör ha benämningen ”kontakta oss” eller liknande.

  • Se till att ha tydlig information om hur konsumenter kan reklamera och hur konsumenter som vill utöva ångerrätten ska gå till väga.

  • Om ni som företag erbjuder kontaktformulär eller chatt ska ni informera om hur konsumenterna själva kan spara kommunikationen.

  • Om du använder knappval bör du ta hänsyn till funktionshinderperspektivet där knappval kan vara problematiskt. Exempelvis genom att informera, innan informationen om knappval läses upp, att det går att automatiskt kopplas till telefonist om man väntar kvar.

I de fall Konsumentverket anser det befogat kommer tillsynsärenden att inledas mot näringsidkare. Har du som medlemsföretag frågor, välkommen att höra av dig.

jolanda-girzl.jpg

Jolanda Girzl

Näringspolitisk expert

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
ransomware-webb.jpg

Tips – så minskar du risken att drabbas av nätfiske

NyhetCyberattacker kan ske via olika vägar och tillvägagångssätt. Phishing, eller nätfiske som det heter på svenska, är ett samlingsbegrepp för d
tank-sakert-webb.jpg

Informationssäkerhetsmånaden – Tänk säkert – är tillbaka

NyhetVarje år i oktober anordnas EU:s informationssäkerhetsmånad. I Sverige anordnar MSB och Polisen därför kampanjen ”Tänk säkert”, med syfte at
swish-16x9.png

Ökat antal fejkade Swish-betalningar

NyhetEtt flertal handlare har återigen hört av sig till Säkerhetscenter då de blivit lurade av fejkade Swish-betalningar. Läs Svensk Handels reko
interior-kopcentrum-iii.jpg

Indexeringen av hyran för 2024 står för dörren

NyhetI mitten av november kommer vi att få veta hur hög indexeringen av hyran för 2024 kommer att bli. Vi rekommenderar våra medlemmar att förber
scanna-vara.jpg

Global migrering till 2D-streckkoder – kom i gång redan nu

NyhetInom detaljhandeln pågår just nu ett globalt program för migrering till 2D-streckkoder. Det är en av de största förändringarna sedan införan
logistik-lager-stadium.jpg

D-logistik: Returer - nyckeln till en hållbar omställning

NyhetD-logistik i Göteborg är Svensk Handels årligt återkommande event för några av de främsta inom e-handel och logistik. En av programpunkterna
green-claims-1-1240x600.png

Seminarium om Green Claims i Bryssel

NyhetSvensk Handel bjöd tillsammans med Skogsindustrierna, Trä- och Möbelföretagen TMF och Svenskt Näringsliv in till ett lunchseminarium i Bryss
sakerhetspolitiska-programmet.jpg

Sex åtgärder för en tryggare handel

NyhetHot, våldsamma situationer och stölder har tyvärr blivit vardag för butiksägare och personal. Här är sex åtgärder som Svensk Handel vill se.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.