Hoppa till innehåll

Konsumentverket har gjort en kartläggning som visar att konsumenter upplever stora problem i kontakten med företags kundtjänst. Följer din webbplats reglerna? En granskning kommer att ske vid månadsskiftet september-oktober. Inventera din webbplats redan nu och förbered dig.

shopping-vid-dator.jpg

Vid månadsskiftet september – oktober kommer man att genomföra en granskning av information på företags webbplatser för att säkerställa att gällande regler följs vad gäller kundtjänst. Bakgrunden till granskningen är den utredning som Konsumentverket genomförde under våren där myndigheten uppmärksammade att informationen kunde förbättras.

Kontrollera följande på ditt företags webbplats:

  • Kontaktuppgifter såsom telefonnummer och e-postadress ska finnas under en tydlig rubrik på sin webbplats. Rubriken bör ha benämningen ”kontakta oss” eller liknande.

  • Se till att ha tydlig information om hur konsumenter kan reklamera och hur konsumenter som vill utöva ångerrätten ska gå till väga.

  • Om ni som företag erbjuder kontaktformulär eller chatt ska ni informera om hur konsumenterna själva kan spara kommunikationen.

  • Om du använder knappval bör du ta hänsyn till funktionshinderperspektivet där knappval kan vara problematiskt. Exempelvis genom att informera, innan informationen om knappval läses upp, att det går att automatiskt kopplas till telefonist om man väntar kvar.

I de fall Konsumentverket anser det befogat kommer tillsynsärenden att inledas mot näringsidkare. Har du som medlemsföretag frågor, välkommen att höra av dig.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
jorgen-warborn-m.png

Efter EU-valet: Tre frågor till Jörgen Warborn (M)

NyhetHur kommer den nya politiska sammansättningen av Europaparlamentet att påverka den svenska handeln och företagsklimatet i Europa?
eu-och-ai.jpg

EU:s AI-förordning viktig milstolpe

NyhetEU:s AI-förordning är en viktig milstolpe som den första omfattande horisontella rättsliga ramen för reglering av AI-system inom EU.
eu-flaggan.jpg

Viktig information om Right to Repair

NyhetI samband med att Right to Repair publicerats i EU:s officiella tidning, så är nästa steg nu att direktivet ska implementeras i svensk rätt.
organiserad-brottslighet.jpg

Skydda ditt företag mot organiserad brottslighet - så gör du

NyhetOrganiserad brottslighet kan innebära stor ekonomisk skada samt otrygghet för dig som handlare. Svensk Handel guidar dig rätt.
lantliv-(1).jpg

Svensk Handel besöker Lantliv Inredning i Leksand

NyhetHandelslandet Sverige sträcker sig från Kiruna i norr till Ystad i söder. Svensk Handel besökte Lantliv Inredning i Leksand för ett samtal.
almedalsnyhet.png

Handelns frågor lyftes i Almedalen: ”Kunskapen för låg”

NyhetI Handelslandet Sverige i Almedalen satte Svensk Handel handelns frågor högt på den politiska agendan.
almedalsgarderoben-ellos.jpg

Ellos: ”De mest hållbara plaggen är de du älskar att bära”

NyhetEllos ser Almedalsgarderoben som en bra ögonöppnare för hur kläder kan komma till användning på fler än ett sätt.
sellpy1.png

Sellpy vill göra det lättare att välja cirkulärt

NyhetSellpy's unika tjänst online och i appen möjliggör för alla att konsumera på ett mer cirkulärt sätt. Sellpy medverkade i Almedalsgarderoben.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.