Hoppa till innehåll

Konsumentverket har gjort en kartläggning som visar att konsumenter upplever stora problem i kontakten med företags kundtjänst. Följer din webbplats reglerna? En granskning kommer att ske vid månadsskiftet september-oktober. Inventera din webbplats redan nu och förbered dig.

shopping-vid-dator.jpg

Vid månadsskiftet september – oktober kommer man att genomföra en granskning av information på företags webbplatser för att säkerställa att gällande regler följs vad gäller kundtjänst. Bakgrunden till granskningen är den utredning som Konsumentverket genomförde under våren där myndigheten uppmärksammade att informationen kunde förbättras.

Kontrollera följande på ditt företags webbplats:

  • Kontaktuppgifter såsom telefonnummer och e-postadress ska finnas under en tydlig rubrik på sin webbplats. Rubriken bör ha benämningen ”kontakta oss” eller liknande.

  • Se till att ha tydlig information om hur konsumenter kan reklamera och hur konsumenter som vill utöva ångerrätten ska gå till väga.

  • Om ni som företag erbjuder kontaktformulär eller chatt ska ni informera om hur konsumenterna själva kan spara kommunikationen.

  • Om du använder knappval bör du ta hänsyn till funktionshinderperspektivet där knappval kan vara problematiskt. Exempelvis genom att informera, innan informationen om knappval läses upp, att det går att automatiskt kopplas till telefonist om man väntar kvar.

I de fall Konsumentverket anser det befogat kommer tillsynsärenden att inledas mot näringsidkare. Har du som medlemsföretag frågor, välkommen att höra av dig.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
eu-draghi.png

Svensk Handel kommenterar ny konkurrenskraftsrapport från EU

NyhetMario Draghi, tidigare ECB-chef och italiensk premiärminister, har överlämnat konkurrenskraftsrapporten till EU-kommissionens ordförande.
4-1726133049.png

Women in Paytech - årets sista träff fylldes till sista plats

NyhetTemat för årets tredje och sista träff fyllde lokalen på JUNI's huvudkontor i Stockholm.
nrs-talare-hallbarhet.png

Nordic Retail Summit: En flodvåg av hållbarhetslagstiftning

NyhetSvenska handelsföretag är banbrytande inom hållbar och klimatsmart handel, men de brottas nu med en översvämning av nya EU-lagar.
hallbarhetsfinalister.png

Retail Awards: Finalisterna i Årets hållbarhetssatsning

NyhetPlick, Flügger färg och Elgiganten är finalister i kategorin Årets hållbarhetssatsning på Retail Awards 2 oktober.
handelslandet-kollage-vit.jpg

Handelslandet Sverige – en berättelse om handelns betydelse

NyhetHandelslandet Sverige är Svensk Handels berättelse om vår branschs roll och betydelse som samhällskraft. Läs mer om våra visioner.
nordic-retail-summit-2024-ai.png

Nordic Retail Summit: Så förändrar AI handeln i dag och i morgon

NyhetAI är ett av tre heta fokusområden på Nordic Retail Summit den 2 oktober.
webbinarium.jpg

Höstens kurser inom arbetsrätt

NyhetPassa på att knipa en plats på någon eller flera av höstens arbetsrättsliga kurser.
jeansjacka-hand-prislapp.jpg

Så får du koll på din prismarknadsföring

NyhetSom medlem i Svensk Handel har du tillgång till en vägledning i 7 a §, prisinformationslagen.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.