Hoppa till innehåll

Konsumentverket har gjort en kartläggning som visar att konsumenter upplever stora problem i kontakten med företags kundtjänst. Följer din webbplats reglerna? En granskning kommer att ske vid månadsskiftet september-oktober. Inventera din webbplats redan nu och förbered dig.

shopping-vid-dator.jpg

Vid månadsskiftet september – oktober kommer man att genomföra en granskning av information på företags webbplatser för att säkerställa att gällande regler följs vad gäller kundtjänst. Bakgrunden till granskningen är den utredning som Konsumentverket genomförde under våren där myndigheten uppmärksammade att informationen kunde förbättras.

Kontrollera följande på ditt företags webbplats:

  • Kontaktuppgifter såsom telefonnummer och e-postadress ska finnas under en tydlig rubrik på sin webbplats. Rubriken bör ha benämningen ”kontakta oss” eller liknande.

  • Se till att ha tydlig information om hur konsumenter kan reklamera och hur konsumenter som vill utöva ångerrätten ska gå till väga.

  • Om ni som företag erbjuder kontaktformulär eller chatt ska ni informera om hur konsumenterna själva kan spara kommunikationen.

  • Om du använder knappval bör du ta hänsyn till funktionshinderperspektivet där knappval kan vara problematiskt. Exempelvis genom att informera, innan informationen om knappval läses upp, att det går att automatiskt kopplas till telefonist om man väntar kvar.

I de fall Konsumentverket anser det befogat kommer tillsynsärenden att inledas mot näringsidkare. Har du som medlemsföretag frågor, välkommen att höra av dig.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
sjalvscannning.png

Viktig rättsutredning tydliggör om "självbetjäningsbrott"

NyhetDet har länge funnits en osäkerhet kring hur lagstiftningen ska tolkas och tillämpas vid brott vid självscanning och självutcheckning.
custitude_bild-nyhet.png

Custitude: Så skapar du det bästa kundmötet i jul!

NyhetPå fredag 6 december, under en "powerkvart" online, delar Custitude med sig av sina bästa tips.
adlibris.png

Mer personliga kundrekommendationer med optimerade modeller

NyhetAdlibris skapar fylliga rekommendationer baserade på mer än baksidestexterna.
eu-kommissionen-utreder-temu.png

EU-kommissionen utreder Temu för brott mot Digital Services Act

NyhetEU-kommissionen har inlett en formell utredning för att undersöka om Temu har brutit mot Digital Services Act (DSA).
digitala-pass.png

Vill du ligga steget före? Delta i seminariet om digitala produktpass!

NyhetFrågorna om digitala produktpass är många: När kommer de? Vad innebär de? Och hur kan företag göra dem till en konkurrensfördel?
d-congress-2025---biljettslapp.jpg

D-Congress specialpris för medlemmar – biljetterna släpps på måndag

NyhetBiljetterna till D-Congress 2025 släpps på måndag! Säkra din plats för bara 1 000 kr - exklusivt för dig som är medlem i Svensk Handel.
hbg-bukett.png

Helsingborg först ut med egen version av appen Säkerhetscenter

NyhetSvensk Handels app Säkerhetscenter används brett över hela landet, och det är inte bara handelsföretag som har stor nytta av den.
nya-eu-kommissionen-.png

Ny EU-kommission – hur påverkas handeln?

NyhetDen nya EU-kommissionen har nu fått grönt ljus från Europaparlamentet, med Ursula von der Leyen som fortsatt ledare.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.