Varför satsar MQ Marqet på second hand och hur arbetar man med det? Det får vi reda på i intervjun med vd Ingvar Larsson.
Sedan ett drygt år mäter Svensk Handel second handförsäljningen genom konsumentundersökningen Pre Loved-indikatorn. Vi följer också utvecklingen i branschen genom att träffa aktörer som säljer second hand i olika delbranscher.
Den här månaden har vi pratat med Ingvar Larsson, vd på MQ Marqet som kompletterar sitt nya sortiment med utvalda second handplagg.
Berätta om er satsning på second hand. Vad fick er att slå er in i det här segmentet?
– Vi såg detta som en naturlig del i vårt erbjudande och vi har en kultur som i stora delar handlar om att våga testa och detta är naturligtvis även ett led i den efterfrågan som våra kunder visade. Vårt mode är noga utvalt för vår målgrupp och vi arbetar ständigt med att skapa mode där långsiktighet och kvalité är helt centralt. Detta gör att vi alltid utgår från att våra plagg ska älskas och bäras länge, gärna av flera personer. På så vis är både second hand och olika relevanta tjänster förknippat med lång livslängd en naturlig del i vår affärsidé.
Hur har er försäljning av second hand sett ut under det senaste året? Ser ni att ert second hand-sortiment bidrar till ökat intresse för ert övriga sortiment?
– Det senaste året har försäljningen av second hand mer än fördubblats hos oss. Dels är det större efterfrågan i de butiker där vi erbjudit det i flera år men framför allt har vi som ett led i efterfrågan adderat betydligt fler butiker runt om i hela Sverige, där vi erbjuder våra kunder second hand av våra varumärken.
– När du handlar något hos oss på MQ ska du veta att detta plagg går att sälja tillbaka till oss mot utbyte av en värdecheck – som du kan välja att använda direkt eller senare till ett annat second hand plagg eller något från vårt övriga sortiment. Detta ökar värdet på våra plagg, då vi har skapat en arena för vårt mode som innebär att våra kunder kan nå andrahandsmarknaden lokalt och enkelt.
Vem är den typiska kunden som handlar second hand hos er?
Vårt mode är noga utvalt för vår målgrupp och vi arbetar ständigt med att skapa mode där långsiktighet och kvalité är helt centralt.
Ingvar Larsson
vd MQ Marqet
– Vi har två kategorier om vi förenklar. Dels är det våra befintliga kunder som gärna kombinerar sitt köp med något från vår second hand. Det är lite av en skattjakt där unika plagg fyndas som adderar något extra till den outfit hon eller han köper. Dessutom ser vi en helt ny kund hos oss som primärt kommer för att fynda på second hand, vilket är väldigt roligt.
Vilka policyförslag eller förändringar i regelverk tror du skulle kunna underlätta för MQ Marqet och second hand-marknaden att växa och främja en mer hållbar konsumtion?
– För att verkligen nå en stark tillväxt och ökad volym måste det gå att nå rimlig lönsamhet på second hand, detta gäller för oss på MQ såväl som för hela branschen. Den första förändringen i regelverket, i syfte att värna denna viktiga del av en hållbar konsumtion, är att sänka momsen på second hand. Att betala full moms på samma plagg flera gånger minskar incitamentet i flera led, vilket skapar svårigheter för lönsam tillväxt.
Vad skulle du säga är ert mål och er vision för er second hand-satsning?
– Vi kommer alltid att arbeta hårt för att möta våra kunders efterfrågan. Vår vision med second hand är att skapa ett högre värde för såväl våra nya produkter som våra second hand plagg. Målet är att från start skapa ett mode som lever länge, och som används om och om igen. Genom en väl fungerande andrahandsmarknad ska vi bli förstahandsvalet för den som uppskattar långsiktighet och söker en folklig premiumupplevelse, såväl i mode som i kundmötet.
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!