Hoppa till innehåll

Till vardags sitter Patrik Björck i arbetsmarknadsutskottet för Socialdemokraterna och är ersättare i EU-nämnden, skatteutskottet och socialförsäkringsutskottet. I måndags fick han ta del av en helt annan vardag – som radio- och tv-handlare i Lidköping.

d00e65c84af84b2a91655173a8679bb2.jpg

Patrick Björck togs emot av Andreas Hansson som äger och driver en Expertbutik i Lidköping. Förmiddagen ägnades åt framkallning av film på traditionellt vis samt diskussioner om hur det är att vara småföretagare på mindre ort, snedvriden konkurrens inom elektronikbranschen och nya möjligheter med kommande RUT-förändringar.

– Redan idag erbjuder vi våra kunder kurser om RUT. Vi erbjuder även hjälp med IT-tjänster på hemmaplan vilket är något som vi kommer att utveckla vidare, säger Andreas Hansson.

Konkurrensutsatt bransch

Elektronikbranschen är idag en konkurrensutsatt bransch där många företag både globalt och digitalt ska samsas om kunderna. Detta sätter press på den lokala butiken som ständigt måste anpassa utbud och erbjudanden. Fortfarande säljs en och annan tv i butiken men motorn i verksamheten är idag foton, framkallningar och tackkort.

– Det talas mycket om utveckling och digitalisering inom handeln. Men det är viktigt att komma ihåg att många kunder också vill ha det som vi kanske tror bara var viktigt förr. Vi säljer exempelvis fortfarande kamerafilm och framkallar många pappersbilder varje vecka. Visst går den digitala utvecklingen framåt men det gäller att skynda långsamt och att alltid springa i takt med kunderna, säger Andreas Hansson.

Lär ut teknik

Hos Andreas med personal är det a och o att alltid hjälpa kunderna, oavsett om det gäller installation av en tv, eller att visa hur en läsplatta fungerar.

– Genom att lära kunderna att använda och nyttja de produkter de köper skapar vi inte bara en bättre hållbarhet för produkterna, vi bygger också viktiga relationer, säger Andreas Hansson.

Under dagen diskuterade Patrik Björck med såväl kunder som butikspersonalen om den lokala handeln och vad som skapar goda förutsättningar för den att utvecklas. Även nationella och globala frågor som skatt på elektronikprodukter och kemikalier kopplade till dessa kom på tal.

– Detta var nytt för mig och är något jag kommer ta med mig tillbaka till riksdagen för att lära mig mer om. Det är så klart viktigt att vi tar utvecklingen framåt på ett sätt som skapar allra bästa förutsättningar för miljön men det får samtidigt inte snedvrida konkurrensen mellan företagen. Här är det tydligt att det finns frågor som vi kan studera närmre för att säkerställa att så inte sker, säger Patrik Björck.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
bildmontage-for-ukraina.jpg

Miljonbidrag från Coops medlemmar och föreningar

NyhetCoop har stöttat Ukraina sedan krigets utbrott. Nu är de en del av initiativet Handelslandet Sverige tillsammans för Ukraina.
gron-eu.png

Trilogen om Green Claims Directive är pausad

NyhetSvensk Handel firar ett decennium på plats i Bryssel.
framtidens-konsument-1oktober.jpg

Framtidens konsument

NyhetFramtidens konsument, vad som driver köpbesluten och hur handeln kan anpassa sig inför skiftet. Det diskuteras på Nordic Retail Summit.
lyko-for-ukraina-1.png

Lyko möjliggör kundgåvor till humanitärt stöd – engagemang sedan krigsutbrottet

NyhetSedan kriget i Ukraina bröt ut har skönhetsföretaget Lyko erbjudit sina kunder att skänka 20 kronor till UNICEF och UNHCR.
vy-over-stadskarna.jpg

Handelskartan - så handlar Sverige

NyhetI höst kan Svensk Handel presentera värdefull statistik om handelns utveckling i det vi kallar Handelskartan.
nya-ledamoter-stil.png

Ny styrelse i Svensk Handel Stil

NyhetTre nya ledamöter i Svensk Handel Stils styrelse. Magnus Månsson, Bubbleroom, Hanna Moisander, Lager 157 och Niklas Gertler, Holmens Herr.
hallbarhetsinsikter.jpg

10 insikter om handelns hållbarhetsresa – och hur de påverkar dig

NyhetUnder det senaste decenniet har hållbarhetsfrågan gått från sidofråga till att bli en självklar del av handelns affärsutveckling.
eu-handel.png

EU:s nya strategi för den inre marknaden

NyhetDen 21 maj publicerade EU-kommissionen en ny strategi med flera konkreta åtgärder för att nå en enhetlig, enkel och sömlös inre marknad.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.