Hoppa till innehåll

Ett av Retail Awards mest prestigefyllda pris, Årets butikssäljare, kammades hem av Lova Lindgren från Synsam Recycling Outlet i Umeå. Prisad för ett genuint intresse för kunden och hens behov och önskningar, en vilja att lära och ett ansvarstagande över förväntan. Frågar du Lova själv, jämför hon upplevelsen av att göra en kund nöjd med att vinna på Lotto. Vi blev såklart nyfikna på att veta mer.

arets-butikssaljare-lova.jpg
Lova Lindgren, Årets butikssäljare och Lotta Eriksson från Custitude

Vad är det bästa med ditt jobb?

Det bästa med mitt jobb är det sociala, att få träffa kunder och kollegor varje dag. Att få en nöjd kund är som att vinna på lotto för mig. Jag älskar att se glädjen i folks ögon när de sätter på sig sina nya glasögon som vi hjälpt dem med. Varje kund är unik vilket också gör detta jobb extra roligt.

Att få en nöjd kund är som att vinna på Lotto för mig.
Lova Lindgren
Årets butikssäljare, Synsam Recycling Outlet Umeå

Vad betyder den här utmärkelsen för dig?

- Otroligt mycket. Jag har sedan första dagen på Synsam gått in med inställningen att jag ska bli en stjärnsäljare som alla kunder vill få hjälp av. 1 år och 8 månader senare vinner jag pris för årets säljare. Det är en dröm som går i uppfyllelse. Hårt arbete lönar sig, minst sagt!

Vad tror du själv är framgångsreceptet för att bli en bra butikssäljare?

- Kunskap är nyckeln för att kunna sälja. Du ska veta vad du pratar om, det ger kunden ett förtroende för dig. Här är det också väldigt viktigt med pondus. Det är jag som är säljaren och jag kommer att leda dig till rätt köp med hjälp av min kunskap.
En säljares energi har också stor betydelse. I min butik vill jag ha en familjär stämning. Jag skrattar mycket tillsammans med kunderna och får ofta höra ”oj, det har varit väldigt roligt att komma hit och handla glasögon”. Att köpa glasögon ska inte vara något man gruvar sig för, det ska vara något man ser fram emot!  

Vad har du för planer eller drömmar framåt i din yrkesroll?

- Jag älskar att coacha människor, speciellt säljare. Ge dem mina bästa tips och se dem växa i sin roll. Jag skulle absolut kunna tänka mig att arbeta som säljcoach i framtiden.

Vi på Synsam Recycling Outlet är enormt stolta över Lovas vinst! Kundmötet är det viktigaste vi har och vårt mål är att överträffa alla kunders förväntningar ute i våra fina butiker. Tänk känslan av ett härligt möte med personal OCH dessutom fynda fina secondhand märkes-bågar i våra snygga Outlet-butiker. Det är magi om något!
Hanna Lundin
Sales Coach, Synsam Recycling Outlet

Svensk Handel säger stort grattis till Lova och Synsam. Framtiden är säkrad och vi ser fram emot att följa Lovas vidare resa mot stjärnorna.

Juryns motivering

Med ett genuint intresse för kunden och hens behov och önskningar gör Lova alltid sitt yttersta för att möta och överträffa dem. Hon har en vilja att lära, söker själv svar på frågor och utmaningar och har tagit ett större ansvar än vad som förväntats av henne. Lovas drivkraft märks inte minst på försäljningssiffrorna där hon själv står för minst hälften av teamets försäljning på månadsbasis visar samtidigt som hon tar plats i teamet och naturligt coachar sina kollegor!

Stort tack till sponsorn Custitude

Custitude erbjuder skräddarsydda lösningar för att förbättra kundbemötandet. Med hjälp av skräddarsydda kundundersökningar, som mystery shopping, mystery guest, exitintervjuer, preferensval, kundklubbsmätningar och store checks hjälper Custitude er att förstå hur kundbemötandet ser ut hos er idag. Custitude förser svenska handlare med relevant data och kundinsikter som gör det lättare att prioritera rätt aktiviteter och följa utvecklingen över tid.  

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
logistik-lager-stadium.jpg

D-logistik: Returer - nyckeln till en hållbar omställning

NyhetI veckan anordnade Svensk Handel D-logistik i Göteborg. Ett årligt återkommande event för några av de främsta inom e-handel och logistik. En
green-claims-1-1240x600.png

Seminarium om Green Claims i Bryssel

NyhetSvensk Handel bjöd tillsammans med Skogsindustrierna, Trä- och Möbelföretagen TMF och Svenskt Näringsliv in till ett lunchseminarium i Bryss
sakerhetspolitiska-programmet.jpg

Sex åtgärder för en tryggare handel

NyhetBrotten mot handeln har cementerats på en allt för hög nivå. Hot och våldsamma situationer, stölder och nekade tillträdesförbud har tyvärr b
nina-jelver-16-9.jpg

Snart inleds Säkerhetsveckan

NyhetStölder och hot har tyvärr blivit en del av handlarnas vardag. Situationen är oacceptabel. Strax är det dags för årets stora säkerhetssatsni
handelskonjunkturen-sep-23-16x9.png

Handelskonjunkturen september 2023

NyhetSvensk Handels medlemsexklusiva rapport Handelskonjunkturen för september 2023 har just publicerats. Här är en kort sammanfattning.
textilatervinning.jpg

Cirkulära värdekedjor för textil – snart verklighet

NyhetFrån och med 1 januari 2025 krävs separat utsortering av textilavfall efter nya krav i EU:s avfallsdirektiv. Detta sammanfaller också delvis
shopping-vid-dator.jpg

Konsumentverket granskar kundtjänstinformation på webbplatser

NyhetKonsumentverket har gjort en kartläggning som visar att konsumenter upplever stora problem i kontakten med företags kundtjänst. Följer din w
sko-i-lada.jpg

Checklista - Ditt utökade producentansvar för förpackningar

NyhetDe nya reglerna om utökat producentansvar för förpackningar närmar sig snabbt. Väldigt många företag i Sverige omfattas av de nya reglerna.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.