Hoppa till innehåll

Den 1 september 2022 trädde 7 a § i prisinformationslagen i kraft. Den nya paragrafen innebär en ny skyldighet för näringsidkare att ange det tidigare lägsta pris som produkten haft under de senaste 30 dagarna före prissänkningen, om produkten tillhandahålls med information om att priset har sänkts.

432d4a73f82e4ef6989acba5446888c3.jpg

Typexempel på sådana prissänkningar där skyldigheten att ange tidigare lägsta pris aktualiseras är om man stryker över det vanliga priset för produkten och anger att produkten kan köpas för ett annat lägre pris eller att ange en procentuell rabatt på produkten. Även andra typer av information om priset kan dock komma att omfattas av skyldigheten att ange tidigare lägsta pris. Ett sådant exempel är information om kommande högre priser.

EU-kommissionen har nämligen framfört att om man presenterar det aktuella priset som ett ”startpris” eller liknande och att ett högre pris anges som det kommande normala priset aktualiseras skyldigheten att ange tidigare lägsta pris.

För det fall man anger att ett befintligt pris kommer att höjas är man alltså även skyldig att ange tidigare lägsta pris, på samma sätt som om man skulle ha strukit över ett befintligt pris och angett ett lägre eller angett en procentuell rabatt.

Notera dock att om priset höjs utan att det kommuniceras på något särskilt sätt till konsumenterna, träffas man dock inte av skyldigheten att ange tidigare lägsta pris. 7 a § i prisinformationslagen gäller alltså bara om produkten tillhandahålls med information om att priset har sänkts.

För mer information och juridisk rådgivning kan ni vända er till Svensk Handel Juridik på 010-47 18 710 eller info@shjuridik.se.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
bildmontage-for-ukraina-(1).jpg

Svenska Alarm valde ukrainsk leverantör mitt i kriget

NyhetSvenska Alarm har sedan krigets utbrott köpt hårdvara från ukrainska Ajax Systems.
forpackningar1.png

NPA återför överskott på 350 miljoner till anslutna producenter

NyhetNäringslivets Producentansvar (NPA) återför ett överskott om cirka 350 miljoner kronor till anslutna producenter.
div-bilder-nyhetsbrev-(2).jpg

Apoteket fördubblade antalet fossilfria e-handelsleveranser

NyhetE-handeln ställer i snabbt takt om till fossilfria leveranser. Ett 20-tal företag har anslutit sig till branschöverenskommelsen.
summit-2_26-maj_1.png

Retail Media växer fram som ny intäktsmotor

NyhetRetail Media har seglat upp som ett av de hetaste områdena inom handel just nu. Gå med i Svensk Handels Retail Media Community!
bildmontage-for-ukraina-(3).jpg

H&M driver åtta butiker i Ukraina – skapar hundratals jobb

NyhetTrots kriget i Ukraina är H&M fortsatt närvarande med 8 butiker i landet. Totalt sysselsätter H&M nära 400 medarbetare i Ukraina.
bildmontage-for-ukraina-(2).jpg

Kaffeimportör hjälper Ukraina dubbelt

NyhetThe March Initiative importerar och säljer kaffe som produceras i Ukraina till Sverige. Vinsten skänks tillbaka i form av sjukvårdsmaterial.
kontakta-oss-i-sommar-1719832256.png

Vi finns här för dig i sommar

NyhetÄr du i medlem i Svensk Handel, eller journalist? Oss når du hela sommaren.
lagbok-klubba.jpg

Flera viktiga segrar för tryggare handel – nya rutiner hos polisen ett av många framsteg

NyhetGenom påverkansarbete, samverkan och konkreta verktyg har flera viktiga steg tagits i rätt riktning den senaste tiden.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.