Hoppa till innehåll

Singles Day – studentidén som blev världens största event för online shopping

1993 myntades begreppet Singles Day i Kina av fyra studenter vid Nanjing University. De ville skapa en motvikt till Alla Hjärtans Dag och förändra de negativa associationerna med att vara singel till något mer positivt.

butiksbitrade-och-blommor-i-butik.jpg

Singles Day, även kallad Double 11, infaller varje år den 11 november (11/11) där ettorna i datumet refererar till singelmänniskor. Det har verkligen blivit en stor handelsdag. 2021 pågick kampanjen hos den kinesiska e-handelsjätten Alibaba i två veckor och genererade en försäljningsvolym på närmare 85 miljarder dollar. 

Var femte handlare i Sverige planerar en kampanj på Singles day 2022 

Singles Day etablerades första gången i Sverige år 2017. Som en relativt ny uppstickare på den svenska marknaden bedöms Singles Day än så länge vara den högtid på året som är av minst betydelse för företagets försäljning. Det till trots, ökar andelen handlare som 2022 planerar att genomföra en försäljningskampanj i samband med Singles Day; runt en tredjedel av dagligvaruhandlarna – en ökning med fyra procentenheter från föregående år - och 17 procent av sällanköpshandlarna, vilket också är en ökning jämfört med 16 procent året innan. Sett till samtliga delbranscher uppger totalt 20 procent av handlarna att de planerar att genomföra en försäljningskampanj i samband med Singles Day 2022. 

Ung målgrupp driver försäljningen i Sverige 

Nio procent uppger att de planerar att köpa något under 2022 års kampanj, vilket är en markant lägre andel i år än 2021. Värt att nämna i sammanhanget är att de tuffa tider vi alla befinner oss i, gör att kunderna generellt prioriterar inköpen hårdare. 17 procent känner inte till Singles Day, varav de flesta är i åldersgruppen 66 – 80 år. Den högsta andelen som planerar att köpa något finns inom åldersintervallet 26–35 år. Här planerar en femtedel i åldersgruppen att köpa något i samband med Singles Day 2022.  

Efter fem år på den svenska marknaden, varav två år med pandemi, ser Svensk Handel fram emot att fortsätta följa utvecklingen av Singles Day. Kan det bli ytterligare en stor svensk försäljningshögtid? 

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
forpackningar1.png

NPA återför överskott på 350 miljoner till anslutna producenter

NyhetNäringslivets Producentansvar (NPA) återför ett överskott om cirka 350 miljoner kronor till anslutna producenter.
div-bilder-nyhetsbrev-(2).jpg

Apoteket fördubblade antalet fossilfria e-handelsleveranser

NyhetE-handeln ställer i snabbt takt om till fossilfria leveranser. Ett 20-tal företag har anslutit sig till branschöverenskommelsen.
summit-2_26-maj_1.png

Retail Media växer fram som ny intäktsmotor

NyhetRetail Media har seglat upp som ett av de hetaste områdena inom handel just nu. Gå med i Svensk Handels Retail Media Community!
bildmontage-for-ukraina-(3).jpg

H&M driver åtta butiker i Ukraina – skapar hundratals jobb

NyhetTrots kriget i Ukraina är H&M fortsatt närvarande med 8 butiker i landet. Totalt sysselsätter H&M nära 400 medarbetare i Ukraina.
bildmontage-for-ukraina-(2).jpg

Kaffeimportör hjälper Ukraina dubbelt

NyhetThe March Initiative importerar och säljer kaffe som produceras i Ukraina till Sverige. Vinsten skänks tillbaka i form av sjukvårdsmaterial.
kontakta-oss-i-sommar-1719832256.png

Vi finns här för dig i sommar

NyhetÄr du i medlem i Svensk Handel, eller journalist? Oss når du hela sommaren.
lagbok-klubba.jpg

Flera viktiga segrar för tryggare handel – nya rutiner hos polisen ett av många framsteg

NyhetGenom påverkansarbete, samverkan och konkreta verktyg har flera viktiga steg tagits i rätt riktning den senaste tiden.
kriskommunikation-webbinarium-playknapp.png

Se Webbinariet om kommunikation under kris i efterhand

NyhetUnder våren har vi i samarbete med Ramboll erbjudit flera välbesökta webbinarier på temat Kommunikation under kris.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.