Hoppa till innehåll

Singles Day – studentidén som blev världens största event för online shopping

1993 myntades begreppet Singles Day i Kina av fyra studenter vid Nanjing University. De ville skapa en motvikt till Alla Hjärtans Dag och förändra de negativa associationerna med att vara singel till något mer positivt.

butiksbitrade-och-blommor-i-butik.jpg

Singles Day, även kallad Double 11, infaller varje år den 11 november (11/11) där ettorna i datumet refererar till singelmänniskor. Det har verkligen blivit en stor handelsdag. 2021 pågick kampanjen hos den kinesiska e-handelsjätten Alibaba i två veckor och genererade en försäljningsvolym på närmare 85 miljarder dollar. 

Var femte handlare i Sverige planerar en kampanj på Singles day 2022 

Singles Day etablerades första gången i Sverige år 2017. Som en relativt ny uppstickare på den svenska marknaden bedöms Singles Day än så länge vara den högtid på året som är av minst betydelse för företagets försäljning. Det till trots, ökar andelen handlare som 2022 planerar att genomföra en försäljningskampanj i samband med Singles Day; runt en tredjedel av dagligvaruhandlarna – en ökning med fyra procentenheter från föregående år - och 17 procent av sällanköpshandlarna, vilket också är en ökning jämfört med 16 procent året innan. Sett till samtliga delbranscher uppger totalt 20 procent av handlarna att de planerar att genomföra en försäljningskampanj i samband med Singles Day 2022. 

Ung målgrupp driver försäljningen i Sverige 

Nio procent uppger att de planerar att köpa något under 2022 års kampanj, vilket är en markant lägre andel i år än 2021. Värt att nämna i sammanhanget är att de tuffa tider vi alla befinner oss i, gör att kunderna generellt prioriterar inköpen hårdare. 17 procent känner inte till Singles Day, varav de flesta är i åldersgruppen 66 – 80 år. Den högsta andelen som planerar att köpa något finns inom åldersintervallet 26–35 år. Här planerar en femtedel i åldersgruppen att köpa något i samband med Singles Day 2022.  

Efter fem år på den svenska marknaden, varav två år med pandemi, ser Svensk Handel fram emot att fortsätta följa utvecklingen av Singles Day. Kan det bli ytterligare en stor svensk försäljningshögtid? 

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
eu-handel.png

EU:s nya strategi för den inre marknaden

NyhetDen 21 maj publicerade EU-kommissionen en ny strategi med flera konkreta åtgärder för att nå en enhetlig, enkel och sömlös inre marknad.
presstraff-for-ukraina-1.jpg

Handelslandet Sverige tillsammans för Ukraina

NyhetSvensk Handel har lanserat ett initativ för att stärka handelsrelationerna med Ukraina och öka synligheten för ukrainska varor i Sverige.
1-oktober-(980-x-280-px)-(1920-x-1080-px)-(5).png

Handelns roll i en osäker värld – beredskap och trygghet

NyhetEn av tre programpunkter på årets Nordic Retail Summit 1 oktober handlar om beredskap och trygghet.
ordforandepriset-2025.png

Vinnare av Ordförandepriset 2025

NyhetSvensk Handels Ordförandepris delas ut till framgångsrika och lovande studenter. Årets vinnare är Lilly Andersson och Henrik Hultqvist.
mockup-rapport.jpg

Butik för alla - för en mer tillgänglig och inkluderande kundupplevelse

NyhetSvensk Handel lanserar nu en vägledning som ger konkreta råd om hur man i butik kan förbättra tillgängligheten.
arsstamma-2025-(1920-x-1080-px).png

Inspiration, framtid och nyvald ordförande på Svensk Handels årsstämma

NyhetDagen för Svensk Handels årsstämma bjöd bland annat på nyval av styrelsens ordförande och utdelning av ordförandepriset.
jarvheden-16x9.png

Thomas Järvheden uppträder på Retail Awards 2025

NyhetÅrets Retail Awards bjuder inte bara på hyllningar – utan också på skrattgaranti. Thomas Järvheden står för underhållningen under kvällen.
1-oktober-(980-x-280-px)-(1920-x-1080-px)-(3).png

Biljettsläpp! Välkommen till årets viktigaste dag för handeln – 1 oktober 2025

NyhetNu är biljetterna släppta till två av höstens stora event. 1 oktober lyfter vi hela handeln.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.