Avtalsrörelsen för handelns tjänstemän är igång: ”Kollektivavtalen måste följa med i utvecklingen”

Förbättrade möjligheter till individuell lönesättning och moderniserade arbetstidsregler är Svensk Handels viktigaste krav inför avtalsförhandlingarna med Unionen och Akademikerförbunden.

avtal2023-1.jpg

- Kollektivavtalen behöver följa handelns utveckling, säger Svensk Handels förhandlingschef Ola Axelsson.

Idag inleds kollektivavtalsförhandlingarna avseende majoriteten av handelns tjänstemän. Totalt omfattas cirka 80 000 medarbetare inom bland annat administration, IT och försäljning på huvudkontor, på lager, i butiker samt inom e-handeln.

Under de senaste åren har den genomgripande digitaliseringen och nya köpbeteenden kraftigt förändrat förutsättningarna för handelns företag. Konkurrensen har blivit global, och konsumenter kan med några få knapptryckningar jämföra erbjudanden och snabbt få leveranser från företag över hela världen.

- Den höga förändringstakten och den hårda konkurrensen är utmanande, men skapar också möjligheter. För att den svenska handeln ska kunna vara konkurrenskraftig måste kollektivavtalen också följa med i utvecklingen och förhålla sig till dagens, och inte gårdagens, förutsättningar, säger Ola Axelsson.

Svensk Handel vill förbättra kollektivavtalens möjligheter till individuell lönesättning. På så sätt ges bättre förutsättningar att premiera goda prestationer, öka produktivitet, lönsamhet och trivsel samt behålla och attrahera kompetens inom handeln. Prioriterat är också att förbättra möjligheterna att förlägga arbetstid utifrån handelns förutsättningar.

De avtal som nu ska förhandlas löper ut den 30 april 2023.

presskontakt-3.jpg

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

kopcentrum.jpg

Framtidsförväntningarna inom handeln fortsätter att stiga

PressmeddelandeDet nya året har medfört positivare tongångar inom handeln. För andra månaden i rad stiger framtidsförväntningarna.
myrorna-taby-centrum.jpg

Utredning om enklare momsregler för begagnade varor

PressmeddelandeSvensk Handel välkomnar att en utredning om enklare momsregler för begagnat tillsätts. Men saknar en översyn av momssatser.
ehi8.png

Stark öppning på året för e-handeln

PressmeddelandeSvensk Handels E-handelsindikator visar en ökning med 19 procent jämfört med januari 2023.
ehi-helar-2023.png

E-handelns omsättning minskade under 2023

PressmeddelandeE-handelsindikatorn skattar att e-handelns omsättning under 2023 minskade med 8 procent jämfört med 2022.
interior-kladbutik.jpg

Vikande klädförsäljning i januari samtidigt som skohandeln ökade

PressmeddelandeStilindex för januari visar att klädhandeln hade en tuff inledning av 2024, medan skohandeln fortsätter att rapportera om ökad försäljning.
alla-hjartans-dag.png

Rekordmånga firar Alla hjärtans dag i år jämfört med de senaste åren

PressmeddelandeFem av tio svenskar planerar att uppmärksamma kärlekens dag. En markant uppgång jämfört med 2023.
kamerabevakning-i-butik.jpg

Nästan varannan handlare utsattes för brott under 2023

PressmeddelandeBrotten mot handeln och dess personal ökade under 2023. Skåne, Örebro och Stockholms län var särskilt utsatta.
mq_second-hand.jpg

Ny indikator: Begagnathandeln omsatte drygt 1 miljard i december

PressmeddelandeSecond hand är en naturlig del av handelsbranschen. Därför presenterar Svensk Handel en ny rapport – Pre Loved-indikatorn.

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.