Januari brukar anses vara en svag handelsmånad, men begagnathandeln går mot strömmen. Omsättningen ökade i januari jämfört med månaden innan. Det finns också anledning att tro på starkare siffror framöver, visar Svensk Handels Pre Loved-indikator.

secondhand-rack.jpg

Svensk Handels Pre Loved-indikator är en löpande, månatlig kartläggning av begagnatkonsumtionen i Sverige. Den totala omsättningen för segmentet under januari låg på 1,1 miljarder kronor. Det var något färre, 2 av 10, som uppgav att de handlat begagnat under månaden. Detta vägdes dock upp av att kundernas genomsnittliga köpesumma var högre.

Fortsatt är mode den absolut största produktkategorin inom begagnathandeln, där 4 av 10 av samtliga som uppgav att de handlat begagnat gjort så inom denna kategori. Totalt var omsättningen inom mode i januari 371 miljoner kronor.

- Nu i inledningen av året ser vi hur begagnathandeln inte riktigt följer den säsongsvariation som vi ser inom andra delar av sällanköpshandeln. Konkurrenskraftiga priser i tuffa ekonomiska tider är ett vinnande koncept, vilket gynnar segmentet. Det ska bli spännande att se hur året utvecklar sig för begagnathandeln, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.

Välkommet med utredning om enklare momsregler för begagnade varor

I slutet av februari meddelade regeringen att momsreglerna för försäljning av begagnade varor och donationer ska ses över i en utredning. Svensk Handel välkomnar initiativet, men ser också ett behov av att uppdragsförklaringen utvidgas till att faktiskt se över vad som krävs för att sänka momsen.

- Svensk Handel har under en längre tid påtalat problematiken i att begagnade varor dubbelbeskattas. Slopar vi momsen skapar vi starka incitament för fler företag att påbörja, eller intensifiera sin hållbarhetsresa, vilket är något vi alla vinner på. Vi uppmanar regeringen att ta detta i beaktning, säger Maria Mikkonen.

presskontakt-3.jpg

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

skor-kartong-liggande.jpg

Uteblivet vårväder dämpar klädförsäljningen

PressmeddelandeSvensk Handels Stilindex för mars visar att klädhandeln hade en något tuffare månad i mars. Skohandeln hade däremot en stark månad.
secondhand-shopping.jpg

Second hand omsatte 1,7 miljarder kronor i februari

PressmeddelandeSecond hand fortsätter att växa i Sverige. Försäljningen steg markant i februari jämfört med föregående månad.
paskagg.png

Påskfirandet omsätter nära nio miljarder kronor inom handeln

PressmeddelandeSvensk Handels undersökning visar att varje påskfirare spenderar cirka 1 500 kronor under påsken.
Hållbarhet i fokus

Aktivt hållbarhetsarbete ger konkurrensfördelar

Pressmeddelande7 av 10 konsumenter anger att det är viktigt att företagen de handlar från bedriver ett aktivt hållbarhetsarbete.
interior-kopcentrum-iii-med-mer-skarpa.jpg

Optimismen ökar inom handeln – ”Trenden går i rätt riktning”

PressmeddelandeLägre inflation och förmodade räntesänkningar inom kort gör att framtidsförväntningarna ökar bland svenska handlare.
ehi-2.png

Kraftig ökning av antal e-handlande konsumenter i februari

PressmeddelandeSvensk Handels E-handelsindikator för februari månad skattar e-handelns omsättning till 11,4 miljarder kronor.
gagata-utecentrum.jpg

Handelns hyror har ökat med över 20 procent på tre år

PressmeddelandeButikerna i sällanköpsvaruhandeln kan komma att betala 4 miljarder i hyresökningar på grund av KPI-indexeringen från 2022 till 2024.
familj-kunder-i-kladbutik.jpg

Positiv trend för skor och kläder i februari

PressmeddelandeFörsäljningen i klädhandeln ökade med 5,4 procent och skohandeln noterade en ökning med 6,1 procent.

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.