Hoppa till innehåll

Nu är samtliga finalister till Retail Awards 2019 klara. Bland finalisterna i de tretton kategorierna finns allt från enskilda butiker som Aim´n i Halmstad till stora kedjor som Naturkompaniet och Willys. Men här finns även duktiga personer som kan utnämnas till Årets butikssäljare eller Årets ledare.

64c0d6687303471b8aab30bd592bed16.jpg

De tretton jurygrupperna har nu utsett 39 finalister till Retail Awards 2019, handelsgalan som arrangeras av Svensk Handel och tidningen Market. De slutliga vinnarna koras på Retail Awards stora gala som hålls i samband med Svensk Handels årsstämma på Stockholm Waterfront den 13 maj. Jurygrupperna, som består av olika experter inom detaljhandeln, har bland annat gått efter kriterier som miljötänk, framgång, kundbemötande, nytänkande, personalpolicy, försäljning och lönsamhet.

– Årets uppställning visar på en spännande mix av handelsföretag och personer. Jurygrupperna har haft en tuff uppgift att sålla ut tre finalister i respektive kategori bland alla inkomna bidrag som genomgående har hållit hög kvalitet. Det är alltså en bedrift att ha kommit bara så här långt, säger Thomas Karlsson, redaktör på Market och projektledare för Retail Awards.

Willys, Synsam och Polarn o Pyret tävlar om att bli utsedda till Årets butikskedja. Care of Carl, Skincity och Ideal of Sweden är finalister i kategorin Årets e-handel.

Ett av de mest uppmärksammade priserna är Årets butikssäljare, där en enskild medarbetare som medverkar till att skapa framgång för sin butik lyfts fram. Kajsa Bygård, Alewalds i Stockholm, Emelie Rommedahl, The Body Shop Drottninggatan i Stockholm och Josef Dayne, Jysk i Uddevalla är årets finalister.

Årets ledare är ett annat prestigefyllt pris och i den kategorin är Niclas Eriksson, vd för Elgiganten, Charlotte Nordén, vd för Cellbes och Nanna Hedlund, vd för Polarn o Pyret
finalister.

I kategorin Årets tillväxtföretag tävlar snabbväxare, i år är det Ideal of Sweden, Foreo och Steamery som kämpar för att bli vinnare. I den för året nya kategorin Årets globala satsning tävlar Filippa K, Happy Socks och Sandqvist om att få stå på scenen och ta emot vinnarpokalen.

Från samma bransch, dammode, men med helt olika inriktning kommer finalisterna i Årets butik. Känsla och Smak, Stockholm, satsar på mode för kvinnor mitt i livet. Aim´n i Halmstad säljer träningskläder av eget märke och Ingrids i Umeå är en specialaffär för bad- och underkläder.

Det viktiga hållbarhetsarbetet uppmärksammas i kategorin Årets hållbara retailföretag, och här är det Naturkompaniet, Apoteket AB och Ica Gruppen som är finalister.

– Finalisterna i Retail Awards inspirerar branschen på flera sätt. De visar alla att experimentverkstaden alltid ska vara öppen för nya idéer. Men också att kompassen i förändringsarbetet ska vara inställd på kunden – fokus ska alltid vara vad kunden faktiskt vill ha, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel, som ser fram emot galakvällen den 13 maj då de slutliga vinnarna presenteras.

Retail Awards arrangeras av Svensk Handel och branschtidningen Market för att uppmuntra till nytänkande och kvalitet inom handeln och för att öka fokus på handelsföretagen och deras leverantörer samt lyfta fram handeln som en framtidsbransch.

Finalister Retail Awards 2019

Årets globala satsning: Filippa K, Happy Socks och Sandqvist

Årets ledare: Niclas Eriksson, vd, Elgiganten, Charlotte Nordén, vd, Cellbes och Nanna Hedlund, vd, Polarn o Pyret

Årets omniupplevelse: Kicks, H&M och Synsam Group

Årets retailkoncept: Nordiska Galleriet, Clas Ohlson Lab Store och Samsung Experience Store

Årets e-handel: Care of Carl, Skincity och Ideal of Sweden

Årets hållbara retailföretag: Naturkompaniet, Apoteket AB och Ica Gruppen

Årets logistiksatsning: Apotea, Kicks och Adlibris Go

Årets butikskedja: Willys, Synsam och Polarn o Pyret

Årets lojalitetsprogram: Akademibokhandelns vänner, Apoteket AB och Netonnet

Årets arbetsgivare: Hemtex, Elgiganten och Ica Kvantum i Flen

Årets tillväxtföretag: Ideal of Sweden, Foreo och Steamery

Årets butikssäljare: Kajsa Bygård, Alewalds i Stockholm, Emelie Rommedahl, The Body Shop Drottninggatan i Stockholm och Josef Dayne, Jysk i Uddevalla

Årets butik: Känsla och smak, Stockholm, Aim’n, Halmstad och Ingrids dammode, Umeå


Mer information om finalisterna, motiveringarna, jurygrupperna och galan finns på retailawards.se. Här finns också det senaste Retail Awards-magasinet med intervjuer med samtliga finalister.

För ytterligare information kontakta:
Thomas Karlsson, redaktör Market och projektledare Retail Awards: thomas.karlsson@hakonmedia.se, 070-569 43 16
Hans Tjernström, presschef Svensk Handel: hans.tjernstrom@svenskhandel.se, 010-471 86 89

hans-tjernstrom.jpg

Hans Tjernström

Kommunikationschef

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
kund-med-sportskor.jpg

Handlarnas framtidsförväntningar stiger inte – trots fallande inflation

PressmeddelandeButiks- och partihandeln backar något, medan e-handlarna tror på något starkare månader framöver.
ursula-von-der-leyen-1400x788-01-1721306462.jpg

Ursula von der Leyen omvald till EU-kommissionens ordförande

PressmeddelandeDen 18 juli omvalde Europaparlamentet Ursula von der Leyen för en andra mandatperiod som ordförande för Europeiska kommissionen.
butiksentre-kladaffar.jpg

Dyster månad för väderberoende försäljning

PressmeddelandeDe goda majsiffrorna höll inte i sig i juni. En del kan förklaras av sämre väder, men konsumenterna är fortsatt försiktiga med sina inköp.
sh-logotyp-brun.jpg

Regeringen måste markera mot Temu och Shein

PressmeddelandeSvensk Handel uppmanar nu regeringen att, likt som gjorts i Danmark, tydligt markera mot de kinesiska e-handelsjättarna.
sjalvscannning.png

Hälften av handlarna utsattes för brott under det andra kvartalet

PressmeddelandeHandelns brottsutsatthet har etsat sig fast på höga nivåer. Nya siffror visar att stöld fortsatt är det vanligaste brottet man utsätts för.
matkorg.png

Stigande optimism inom stora delar av handeln

PressmeddelandeFramtidstron ökar från låga nivåer inom butikshandeln samt partihandeln, medan e-handeln ser något mer negativt på kommande tre månader.
sergelgatan-sommar.png

Handlare ser ljust på sommarens försäljning

PressmeddelandeÖver 40 procent av Sveriges handlare förväntar sig en ökad försäljning under sommarmånaderna juni, juli och augusti i år.
ehi-3.png

Kraftig ökning av e-handeln i maj

PressmeddelandeE-handelsindikatorn för maj månad skattar e-handelns omsättning till 14,9 miljarder kronor. En ökning med 29 procent jämfört med 2023.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.