Hoppa till innehåll

Nu är samtliga finalister till Retail Awards 2019 klara. Bland finalisterna i de tretton kategorierna finns allt från enskilda butiker som Aim´n i Halmstad till stora kedjor som Naturkompaniet och Willys. Men här finns även duktiga personer som kan utnämnas till Årets butikssäljare eller Årets ledare.

64c0d6687303471b8aab30bd592bed16.jpg

De tretton jurygrupperna har nu utsett 39 finalister till Retail Awards 2019, handelsgalan som arrangeras av Svensk Handel och tidningen Market. De slutliga vinnarna koras på Retail Awards stora gala som hålls i samband med Svensk Handels årsstämma på Stockholm Waterfront den 13 maj. Jurygrupperna, som består av olika experter inom detaljhandeln, har bland annat gått efter kriterier som miljötänk, framgång, kundbemötande, nytänkande, personalpolicy, försäljning och lönsamhet.

– Årets uppställning visar på en spännande mix av handelsföretag och personer. Jurygrupperna har haft en tuff uppgift att sålla ut tre finalister i respektive kategori bland alla inkomna bidrag som genomgående har hållit hög kvalitet. Det är alltså en bedrift att ha kommit bara så här långt, säger Thomas Karlsson, redaktör på Market och projektledare för Retail Awards.

Willys, Synsam och Polarn o Pyret tävlar om att bli utsedda till Årets butikskedja. Care of Carl, Skincity och Ideal of Sweden är finalister i kategorin Årets e-handel.

Ett av de mest uppmärksammade priserna är Årets butikssäljare, där en enskild medarbetare som medverkar till att skapa framgång för sin butik lyfts fram. Kajsa Bygård, Alewalds i Stockholm, Emelie Rommedahl, The Body Shop Drottninggatan i Stockholm och Josef Dayne, Jysk i Uddevalla är årets finalister.

Årets ledare är ett annat prestigefyllt pris och i den kategorin är Niclas Eriksson, vd för Elgiganten, Charlotte Nordén, vd för Cellbes och Nanna Hedlund, vd för Polarn o Pyret
finalister.

I kategorin Årets tillväxtföretag tävlar snabbväxare, i år är det Ideal of Sweden, Foreo och Steamery som kämpar för att bli vinnare. I den för året nya kategorin Årets globala satsning tävlar Filippa K, Happy Socks och Sandqvist om att få stå på scenen och ta emot vinnarpokalen.

Från samma bransch, dammode, men med helt olika inriktning kommer finalisterna i Årets butik. Känsla och Smak, Stockholm, satsar på mode för kvinnor mitt i livet. Aim´n i Halmstad säljer träningskläder av eget märke och Ingrids i Umeå är en specialaffär för bad- och underkläder.

Det viktiga hållbarhetsarbetet uppmärksammas i kategorin Årets hållbara retailföretag, och här är det Naturkompaniet, Apoteket AB och Ica Gruppen som är finalister.

– Finalisterna i Retail Awards inspirerar branschen på flera sätt. De visar alla att experimentverkstaden alltid ska vara öppen för nya idéer. Men också att kompassen i förändringsarbetet ska vara inställd på kunden – fokus ska alltid vara vad kunden faktiskt vill ha, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel, som ser fram emot galakvällen den 13 maj då de slutliga vinnarna presenteras.

Retail Awards arrangeras av Svensk Handel och branschtidningen Market för att uppmuntra till nytänkande och kvalitet inom handeln och för att öka fokus på handelsföretagen och deras leverantörer samt lyfta fram handeln som en framtidsbransch.

Finalister Retail Awards 2019

Årets globala satsning: Filippa K, Happy Socks och Sandqvist

Årets ledare: Niclas Eriksson, vd, Elgiganten, Charlotte Nordén, vd, Cellbes och Nanna Hedlund, vd, Polarn o Pyret

Årets omniupplevelse: Kicks, H&M och Synsam Group

Årets retailkoncept: Nordiska Galleriet, Clas Ohlson Lab Store och Samsung Experience Store

Årets e-handel: Care of Carl, Skincity och Ideal of Sweden

Årets hållbara retailföretag: Naturkompaniet, Apoteket AB och Ica Gruppen

Årets logistiksatsning: Apotea, Kicks och Adlibris Go

Årets butikskedja: Willys, Synsam och Polarn o Pyret

Årets lojalitetsprogram: Akademibokhandelns vänner, Apoteket AB och Netonnet

Årets arbetsgivare: Hemtex, Elgiganten och Ica Kvantum i Flen

Årets tillväxtföretag: Ideal of Sweden, Foreo och Steamery

Årets butikssäljare: Kajsa Bygård, Alewalds i Stockholm, Emelie Rommedahl, The Body Shop Drottninggatan i Stockholm och Josef Dayne, Jysk i Uddevalla

Årets butik: Känsla och smak, Stockholm, Aim’n, Halmstad och Ingrids dammode, Umeå


Mer information om finalisterna, motiveringarna, jurygrupperna och galan finns på retailawards.se. Här finns också det senaste Retail Awards-magasinet med intervjuer med samtliga finalister.

För ytterligare information kontakta:
Thomas Karlsson, redaktör Market och projektledare Retail Awards: thomas.karlsson@hakonmedia.se, 070-569 43 16
Hans Tjernström, presschef Svensk Handel: hans.tjernstrom@svenskhandel.se, 010-471 86 89

hans-tjernstrom.jpg

Hans Tjernström Carraro

Kommunikationschef

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
ehandel-leveranser-1.jpg

E-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel

PressmeddelandeSvensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready.
overvakningskamera-inomhus.jpg

Mer än varannan handlare utsattes för brott under det första kvartalet

PressmeddelandeHandelns brottsutsatthet fortsätter att öka kraftigt. Månadens notering är en av Trygghetsbarometerns högsta någonsin.
skor-kartong-liggande.jpg

Uteblivet vårväder dämpar klädförsäljningen

PressmeddelandeSvensk Handels Stilindex för mars visar att klädhandeln hade en något tuffare månad i mars. Skohandeln hade däremot en stark månad.
secondhand-shopping.jpg

Second hand omsatte 1,7 miljarder kronor i februari

PressmeddelandeSecond hand fortsätter att växa i Sverige. Försäljningen steg markant i februari jämfört med föregående månad.
paskagg.png

Påskfirandet omsätter nära nio miljarder kronor inom handeln

PressmeddelandeSvensk Handels undersökning visar att varje påskfirare spenderar cirka 1 500 kronor under påsken.
Hållbarhet i fokus

Aktivt hållbarhetsarbete ger konkurrensfördelar

Pressmeddelande7 av 10 konsumenter anger att det är viktigt att företagen de handlar från bedriver ett aktivt hållbarhetsarbete.
interior-kopcentrum-iii-med-mer-skarpa.jpg

Optimismen ökar inom handeln – ”Trenden går i rätt riktning”

PressmeddelandeLägre inflation och förmodade räntesänkningar inom kort gör att framtidsförväntningarna ökar bland svenska handlare.
ehi-2.png

Kraftig ökning av antal e-handlande konsumenter i februari

PressmeddelandeSvensk Handels E-handelsindikator för februari månad skattar e-handelns omsättning till 11,4 miljarder kronor.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.