Sol och plusgrader i hela landet innebär att många uppdaterar sin vårgarderob. Det återspeglas i månadens Stilindex, där både kläd- och skohandeln uppvisar en liten ökning i försäljningen. Ett välkommet skifte, givet det tuffa ekonomiska läget som slår hårt mot branschen.

sommar-shopping-2.jpg

Klädhandeln noteras för en ökning på 2,4 procent jämfört med april förra året. Även inom skohandeln noteras en ökning på 9,5 procent. Beaktning måste dock tas för att siffrorna i Stilindex presenteras i löpande priser. Justerat för inflationen innebär siffrorna för klädhandeln alltjämt en minskning i volym. Och trots den relativt starka ökningen i skohandeln är det osäkert om försäljningsvolymen ökat. Skoinflationen har hittills under 2023 i genomsnitt legat på 11,1 procent.

Butiker och e-handelApril 2023 -2022April 2023 - 2021Ackumulerat 2023/2022Ackumulerat 2023/2021
Kläder

44,7 %1,4 %35,1 %
Skor9,5 %64,2 %- 3,5 %34,4 %

Kommentarer från Svensk Handel

- Vi är glada över att många av våra medlemmar rapporterar om en liten ökning i flöde av kunder i sina butiker. Historiskt vet vi att årstidskiftningar ofta gynnar modehandeln, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

- Samtidigt kommer vi inte ifrån det faktum att läget är otroligt tufft för många företag inom modehandeln. Konsumenternas köpkraft fortsätter att urholkas samtidigt som man möter stora kostnadsökningar, säger Sofia Larsen.

- Tuffa tider till trots genomgår handeln just nu en väldigt spännande och nödvändig transformation. Vi ser hur allt fler företag vidareutvecklar sin närvaro online och lägger ett allt större fokus på hållbarhet, säger Sofia Larsen och fortsätter:

Vi förutsätter att regeringen gör allt de kan för att se till att livskraftiga handelsföretag ges goda möjligheter att klara de utmaningar som handeln nu står i. För att det ska vara möjligt krävs konkurrenskraftiga förutsättningar. Exempelvis anser vi att en sänkning av arbetsgivaravgifterna för unga måste finnas med i höstbudgeten, säger Sofia Larsen.

presskontakt-3.jpg

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

ursula-von-der-leyen-1400x788-01-1721306462.jpg

Ursula von der Leyen omvald till EU-kommissionens ordförande

PressmeddelandeDen 18 juli omvalde Europaparlamentet Ursula von der Leyen för en andra mandatperiod som ordförande för Europeiska kommissionen. När Europap
butiksentre-kladaffar.jpg

Dyster månad för väderberoende försäljning

PressmeddelandeDe goda majsiffrorna höll inte i sig i juni. En del kan förklaras av sämre väder, men konsumenterna är fortsatt försiktiga med sina inköp.
sh-logotyp-brun.jpg

Regeringen måste markera mot Temu och Shein

PressmeddelandeSvensk Handel uppmanar nu regeringen att, likt som gjorts i Danmark, tydligt markera mot de kinesiska e-handelsjättarna.
sjalvscannning.png

Hälften av handlarna utsattes för brott under det andra kvartalet

PressmeddelandeHandelns brottsutsatthet har etsat sig fast på höga nivåer. Nya siffror visar att stöld fortsatt är det vanligaste brottet man utsätts för.
matkorg.png

Stigande optimism inom stora delar av handeln

PressmeddelandeFramtidstron ökar från låga nivåer inom butikshandeln samt partihandeln, medan e-handeln ser något mer negativt på kommande tre månader.
sergelgatan-sommar.png

Handlare ser ljust på sommarens försäljning

PressmeddelandeÖver 40 procent av Sveriges handlare förväntar sig en ökad försäljning under sommarmånaderna juni, juli och augusti i år.
ehi-3.png

Kraftig ökning av e-handeln i maj

PressmeddelandeE-handelsindikatorn för maj månad skattar e-handelns omsättning till 14,9 miljarder kronor. En ökning med 29 procent jämfört med 2023.
blurrad-kvinna-och-klader.jpg

Nya dystra siffror – det stjäls för mer än någonsin inom handeln

PressmeddelandeÅterkommande stölder är ett stort problem som på sikt kan få katastrofala konsekvenser för handlare och personal.

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.