Handeln sätter sin tydliga prägel på Gotland. Från Fårö i norr till Burgsvik i söder. Detta syns tydligt då regionen är Sveriges tredje största när handelns omsättning per invånare mäts. Men ön står inte utan utmaningar. Svensk Handels lokala Gotlandsrapport visar att handelns utveckling behöver sättas i fokus hos både Region Gotland och Länsstyrelsen om inte ön ska hamna på efterkälken.

visby-innerstad.jpg

Omsättningen i detaljhandeln har ökat med 30 procent sedan 2010 och till skillnad från många andra platser i Sverige ökade försäljningen även under pandemin. Allt fler valde att semestra på ön, samtidigt som de som normalt tillbringar helger och somrar på Gotland valde att bo och arbeta från ön.

Dagens 61 000 invånare förväntas bli fler, något som innebär ett ökat behov av handel, vilket skapar såväl möjligheter som utmaningar för Gotland med världsarvet Hansestaden Visby.

- Vi är införstådda med att det i Gotlands fall krävs en noga avvägning mellan utveckling och bevarande av kulturmiljöer. Man ska ha full respekt för kulturarvet, men det får samtidigt inte hämma möjligheten till tillväxt, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Under Almedalsveckan tidigare i juli träffade Svensk Handel representanter från Region Gotland samt medlemsföretag för att diskutera hur handeln på ön kan utvecklas. Mötet var fruktbart och vidare diskussioner kommer att föras under hösten.

- För att Gotlands handelsplatser ska svara mot dagens både fysiska och digitala handel krävs bra förutsättningar för kontakter och beslut och ett nära samarbete med handeln och övrigt näringsliv, säger Elisabet Elmsäter Vegsö, näringspolitisk expert på Svensk Handel.

myrorna-taby-centrum.jpg

Utredning om enklare momsregler för begagnade varor

PressmeddelandeSvensk Handel välkomnar att en utredning om enklare momsregler för begagnat tillsätts. Men saknar en översyn av momssatser.
ehi8.png

Stark öppning på året för e-handeln

PressmeddelandeSvensk Handels E-handelsindikator visar en ökning med 19 procent jämfört med januari 2023.
ehi-helar-2023.png

E-handelns omsättning minskade under 2023

PressmeddelandeE-handelsindikatorn skattar att e-handelns omsättning under 2023 minskade med 8 procent jämfört med 2022.
interior-kladbutik.jpg

Vikande klädförsäljning i januari samtidigt som skohandeln ökade

PressmeddelandeStilindex för januari visar att klädhandeln hade en tuff inledning av 2024, medan skohandeln fortsätter att rapportera om ökad försäljning.
alla-hjartans-dag.png

Rekordmånga firar Alla hjärtans dag i år jämfört med de senaste åren

PressmeddelandeFem av tio svenskar planerar att uppmärksamma kärlekens dag. En markant uppgång jämfört med 2023.
kamerabevakning-i-butik.jpg

Nästan varannan handlare utsattes för brott under 2023

PressmeddelandeBrotten mot handeln och dess personal ökade under 2023. Skåne, Örebro och Stockholms län var särskilt utsatta.
mq_second-hand.jpg

Ny indikator: Begagnathandeln omsatte drygt 1 miljard i december

PressmeddelandeSecond hand är en naturlig del av handelsbranschen. Därför presenterar Svensk Handel en ny rapport – Pre Loved-indikatorn.
handelsbarometern-januari-2024.png

Handelns framtidsförväntningar stiger

PressmeddelandeHandelsbarometern januari. Den svenska handeln inleder 2024 aningen mer hoppfullt.

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.