De tuffa tiderna som väntar har en stor påverkan på handelsföretagens framtidsutsikter. Minskad konsumtion, högre hyror och dyra elräkningar slår hårt mot den svenska handeln. Därutöver brottas många företag med stora lager. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för januari.

sallankop-900.jpg

För tionde månaden i rad befinner sig Framtidsindikatorerna inom detaljhandeln, e-handeln och partihandeln under det neutrala värdet 100, vilket kan översättas till att handlarna har en pessimistisk syn på kommande tre månader utifrån parametrarna försäljning, antalet anställda och lönsamhet.

- En kommande lågkonjunktur kommer att slå hårt mot handeln och dess roll som näringslivets största arbetsgivare. Svenska handlare har tagit sig igenom tuffa tider förut och kommer göra så även denna gång, men vi tror tyvärr att vi har det värsta framför oss, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Framtidsutsikterna inom e-handeln åter tillbaka på minus

E-handeln, som fick ett mindre uppsving i och med Black Friday, kunde inte bibehålla den positiva trenden. En minskning med -1,9 enheter resulterar i ett indikatorvärde på 83,6 i månadens mätning.

- De tuffa tiderna slår brett och påverkar inte bara den fysiska handeln. Vi ser att såväl omsättningen som försäljningen i volym minskat inom e-handeln under året som gick. Vi ska dock ha med oss att e-handeln vuxit explosionsartat under de senaste åren, en tillbakagång var således väntad, men läget är fortsatt tufft, säger Sofia Larsen.

Handlarna ser ett ökat behov av att minska sina lager

De senaste månaderna har diskussioner kring handlares lager intensifierats. Med anledning av detta har frågan undersökts i månadens upplaga av Handelsbarometern. Trenden under året som gått har varit tydlig. Behovet av att minska ned på lagren har ökat. Mest tydligt är detta inom sällanköpsvaruhandeln, där drygt fyra av tio handlare i december uppgav att deras lager behövde minska.

- Vanligtvis brukar januari innebära att vi lämnar reaperioderna bakom oss, men givet att många handlare har stora lager har många valt att förlänga sina rea-erbjudanden. Givet det tuffa läget är det inte optimalt, men då konkurrensen ofta är stenhård finns ingen annan utväg, avslutar Sofia Larsen.

Kraftig ökning av antal e-handlande konsumenter i februari

PressmeddelandeSvensk Handels E-handelsindikator för februari månad skattar e-handelns omsättning till 11,4 miljarder kronor.
gagata-utecentrum.jpg

Handelns hyror har ökat med över 20 procent på tre år

PressmeddelandeButikerna i sällanköpsvaruhandeln kan komma att betala 4 miljarder i hyresökningar på grund av KPI-indexeringen från 2022 till 2024.
familj-kunder-i-kladbutik.jpg

Positiv trend för skor och kläder i februari

PressmeddelandeFörsäljningen i klädhandeln ökade med 5,4 procent och skohandeln noterade en ökning med 6,1 procent.
secondhand-rack.jpg

Begagnathandel för 1,1 miljarder kronor i januari

PressmeddelandeBegagnathandeln går mot strömmen. Omsättningen ökade i januari jämfört med månaden innan.
hallbar-ehandel-pm.png

Hållbar E-handel blir en del av Svensk Handel

PressmeddelandeHållbar E-handel blir en del av Svensk Handel och kraftsamlar för att säkra en hållbar utveckling för den svenska e-handeln.
kopcentrum.jpg

Framtidsförväntningarna inom handeln fortsätter att stiga

PressmeddelandeDet nya året har medfört positivare tongångar inom handeln. För andra månaden i rad stiger framtidsförväntningarna.
myrorna-taby-centrum.jpg

Utredning om enklare momsregler för begagnade varor

PressmeddelandeSvensk Handel välkomnar att en utredning om enklare momsregler för begagnat tillsätts. Men saknar en översyn av momssatser.
ehi8.png

Stark öppning på året för e-handeln

PressmeddelandeSvensk Handels E-handelsindikator visar en ökning med 19 procent jämfört med januari 2023.

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.