En efterlängtad räntesänkning från Riksbanken, och hushållens förväntningar på en starkare svensk ekonomi framöver, avspeglar sig även i Svensk Handels Handelsbarometer för maj månad, som visar att branschen ser något ljusare på framtiden. Men fortsatt finns orosmoment att ta i beaktning.

gagata.jpg

Trots att framtidsförväntningarna ökar i samtliga delbranscher ser handeln alltjämt övervägande pessimistiskt på kommande tre månader. I och med månadens mätning kan konstateras att så har varit fallet i över två års tid, i och med att samtliga segment befinner sig under det neutrala värdet 100. Den generella trenden under årets fem första månader är dock att något mer optimistiska vindar blåser inom branschen.

Månadens handelsbarometer följer de mönster vi ser i övrigt. Man tror på bättre tider framöver, mycket till följd av Riksbankens besked om sänkt ränta. Men det är viktigt att poängtera att vi har en lång väg kvar att vandra, och för många av våra medlemmar är det fortsatt väldigt tufft. Räntesänkningen var efterlängtad, men det behövs betydligt fler, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

E-handelns framtidsförväntningar de högsta på två år

E-handelns framtidsförväntningar har stigit med nästan 10 enheter sedan inledningen av året, vilket i mångt och mycket kan tillskrivas positiva signaler kopplade till räntebesked och inflation. Månadens ökning med 1,9 enheter innebär ett indikatorvärde på 97,8 för e-handeln. En sådan stark framtidstro har inte noterats sedan i maj 2022.

Det är uppenbart att framtidstron inom e-handeln generellt går åt rätt håll, nu befinner man sig på nivåer vi inte sett på över två års tid. För varje månad som går närmar sig delbranschen den magiska gränsen 100, vilket speglar en positiv framtidstro. Trots detta möter branschen stora utmaningar säger Sofia Larsen och fortsätter:

Var tredje svenskt företag ser att konkurrensen från företag som Temu och Shein kommer att öka under de kommande fem åren. Här behöver EU vara en pådrivare och kravställare för att de globala villkoren ska bli mer lika. Vi räds inte hård konkurrens, men den måste ske på lika villkor.

Butikshandeln ser fram emot bättre sommarmånader

Sommaren är en viktig säsong för stora delar av den svenska handeln. Då många går på semester och turismen ökar ser många handlare framemot ett ökat inflöde av konsumenter i butikerna. Det märks också av i månadens Handelsbarometer, där delbranschen ökar med 3,5 enheter. Trenden där handlarna ser större möjligheter till att anställa håller glädjande nog i sig.

Förra året prognosticerade vi att 14 000 extra arbetstillfällen tillkom under sommaren. Vi hoppas, givet de något mer positiva vindarna, att den siffran ska bli högre i år. Den svenska handeln sysselsätter cirka 600 000 personer i Sverige och är en av näringslivets största arbetsgivare, och givetvis vill vi välkomna ännu fler till vår bransch, säger Sofia Larsen.

kund-kladbutik.jpg

Modehandeln ökade under en av årets viktigaste försäljningsperioder

PressmeddelandeSvensk Handels Stilindex för maj månad visar på en ökning för både skohandeln och klädhandeln.
kungsgatan-stockholm.png

Svensk Handel och Visita överklagar beslut om införande av miljözon 3

PressmeddelandeSvensk Handel och Visita har idag överklagat Stockholm stads beslut som rör införandet av miljözon klass 3 i delar av City.
student-grattis-16x9.png

Studentfirande omsätter nära två miljarder i handeln

PressmeddelandeEtt hushåll som firar en student skattas i Svensk Handels sammanställning i år göra inköp i handeln för 5 500 kronor.
gagata.jpg

Handelns framtidsförväntningar stiger inför sommaren

PressmeddelandeSvensk Handels Handelsbarometer för maj månad visar att branschen ser något ljusare på framtiden.
myrorna-taby-centrum.jpg

Second hand för 1,2 miljarder kronor i april

PressmeddelandeI april nådde den totala omsättningen på second hand-marknaden 1,2 miljarder kronor. Två av tio uppgav att de handlat second hand.
morsdag_24-1716388653.png

Mors dag omsätter 1,5 miljarder kronor inom handeln

PressmeddelandeÄven i år planerar vi att fira mammorna lite extra, och omsättningen inom handeln kopplat till högtiden väntas bli 1,5 miljarder.
e-handel-dator-kort.jpg

Låga köpesummor tyngde e-handeln i april

PressmeddelandeE-handelsindikatorn för april skattar e-handelns omsättning till 12,5 miljarder kronor. En minskning med 3 procent jämfört med april 2023.
nya-styrelsen-webb.jpg

Fyra nya namn i Svensk Handels styrelse

PressmeddelandeVid Svensk Handels årsstämma idag valdes Rickard Lyko, Simone Margulies, Emma Pålsson, samt Göran Westerberg som nya ledamöter i styrelsen.

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.