Hoppa till innehåll

Handelsföretagens framtidsutsikter blir allt dystrare. För 40:e månaden i rad uppvisar företag inom dagligvaruhandeln, sällanköpsvaruhandeln och partihandeln en pessimistisk framtidstro. Det stora tappet i april går att härleda till det oroliga omvärldsläget.

sofia-larsen.png

Dagligvaruhandelns framtidsindikator sjönk med 6,4 enheter till 85,6. Det största bidraget till nedgången var tron på framtida försäljning, vilken sannolikt delvis kan tillskrivas de åter stigande livsmedelspriserna. En ännu större försämring i framtidstron gick att observera inom sällanköpsvaruhandeln. Ett tapp på 8,9 enheter innebär att indikatorvärdet landar på 81,0. Även här är den främsta förklaringen till det stora tappet att företagen i högre utsträckning tror på lägre försäljning framöver. Vidare noteras även partihandeln för en kraftig nedgång på 8,2 enheter, vilket resulterar i ett indikatorvärde på 85,8.

– Utöver lågkonjunktur är det uppenbart att frågan om tullar, och dess efterföljande effekter, skapat en stor oro bland svenska handelsföretag. Utöver att det riskerar att påverka den egna verksamheten får vi också illavarslande rapporter om att konsumenterna blivit än mer avvaktande, vilket inte bådar gott inför den närmaste framtiden, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Det oroliga omvärldsläget slår hårt mot handeln

Precis som för näringslivet i stort så är handelsföretagens behov av att kunna planera den närmaste framtiden starkt. Men i tider likt dessa, där företagen dagligen delges ny information om tullkriget och dess effekter på världsmarknaden, omöjliggörs detta.

– Många av våra medlemsföretag vittnar just nu om en stor osäkerhet kring den närmaste framtiden. Därför välkomnade vi att regeringen tidigare i april inrättade en tulljour, dit företagen kan vända sig med frågor. Framöver hoppas vi att det utlovade arbetet med att stärka hushållens köpkraft intensifieras, och att handeln ges möjlighet att anställa fler genom sänkta arbetsgivaravgifter, säger Sofia Larsen.

 

Handelsbarometerns Framtidsindikator beräknas som det genomsnittliga nettotalet för tre frågor som rör butikschefernas förväntningar på försäljning, antalet medarbetare och lönsamhetsutveckling de kommande tre månaderna. Utifrån detta beräknas ett index med ett neutralt värde 100 där indextal över 100 innebär positiva framtidsförväntningar och under 100 innebär negativa framtidsförväntningar.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
mors-dag.png

Mamma vill bli bjuden på middag – Mors dag väntas slå rekord

PressmeddelandeI år spås Mors dag-handeln nå 1,6 miljarder kronor, vilket är 100 miljoner mer än i fjol.
handelslandet-sverige-for-ukraina.jpg

Lansering av initiativet ”Handelslandet Sverige för Ukraina”

PressmeddelandeUkraina befinner sig i fullskaligt krig mot en angripare som agerar i strid med folkrätten. Med kriget följer stora kostnader.
arsstamma-2025nya.png

Ny ordförande och nya ledamöter till Svensk Handels styrelse

PressmeddelandeVid Svensk Handels årsstämma som ägde rum under torsdagen, valdes Nina Jönsson, vd för ICA-Gruppen till ny ordförande i Svensk Handel.
klader-och-skor-1.png

Varmare väder i april gav ny energi till modehandeln

PressmeddelandeEn ovanligt varm aprilmånad innebar ett försiktigt uppsving för modehandeln, där lågprissegmentet stack ut särskilt positivt.
avtal_2025.jpg

Nya kollektivavtal tecknade för tjänstemän inom handeln

PressmeddelandeSvensk Handel har kommit överens med Unionen och Akademikerförbunden om nya kollektivavtal för tjänstemän inom handeln.
brill-gavoexperten-webb.png

Svårt att välja gåva? Svensk Handel lanserar Gåvoexperten

PressmeddelandeDet kan vara svårt att veta vad man ska ge. Nu lanserar vi Gåvoexperten, en guide för den som vill ge rätt gåva vid rätt tillfälle.
preloved-outfit.png

Fortsatt nedgång i handeln med begagnat

PressmeddelandeSecond hand-försäljningen i mars visar för andra månaden i rad på en nedgång jämfört med samma månad i fjol.
sofia-larsen.png

Kraftigt fall i handlarnas framtidstro – oron kring tullar drivande

PressmeddelandeFör 40:e månaden i rad uppvisar företag inom dagligvaruhandeln, sällanköpsvaruhandeln och partihandeln en pessimistisk framtidstro.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.