Svensk Handel och Handelsanställdas förbund har idag tecknat nya kollektivavtal för butiksanställda, lagerarbetare och arbetare inom e-handeln. Avtalen följer märket med en total kostnadsram på 7,4 % över två år.

avtal-klara-bild-1.jpg

Det är Detaljhandelsavtalet samt Lager- och e-handelsavtalet som nu förhandlats färdigt mellan Svensk Handel och Handelsanställdas förbund. Detaljhandelsavtalet omfattar närmare 160 000 anställda och är därmed det största kollektivavtalet på den privata arbetsmarknaden. Totalt omfattar de två avtal som nu tecknats nära 200 000 anställda.

- Det är ett styrkebesked att handeln levererar avtal som följer industrins märke och vi hoppas att det också kan bidra till stabilitet på arbetsmarknaden i den fortsatta avtalsrörelsen. Den höga nivån på årets märke kommer vara mycket utmanande för stora delar av handeln, men i ett långsiktigt perspektiv är det viktigt att nu stå upp för den svenska lönebildningsmodellen och märkessättningen, säger Svensk Handels förhandlingschef Ola Axelsson.

- Förhandlingarna har varit svåra och det är en lättnad att vi kommit i mål. Samtidigt vet vi att många företag i handeln är hårt pressade. Kostnadsökningarna blir smärtsamma att bära för många av våra medlemsföretag, men vi har samtidigt löst många svåra frågor, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

I avtalsförhandlingarna har det varit prioriterat för Svensk Handel att värna arbetsledningsrätten, och att säkerställa företagens möjligheter att organisera sina verksamheter på det sätt som de bedömer bäst säkrar företagens utveckling och konkurrenskraft.

- Vi har också gjort framsteg när det gäller lönebildningen inom handeln. De tidigare löneavtalen var konstruerade så att anställda med ingen eller ringa erfarenhet per automatik kunde få högre löneökningar än mer erfarna och kunniga anställda. Det var dåligt för lönebildningen och dessutom kostnadsdrivande. Den konstruktionen har vi nu tagit bort, säger Ola Axelsson.

Det samlade avtalsvärdet för vart och av de två kollektivavtalen är 7,4 procent, fördelat på 4,1 procent första året och 3,3 procent år två.

presskontakt-3.jpg

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

kopcentrum.jpg

Framtidsförväntningarna inom handeln fortsätter att stiga

PressmeddelandeDet nya året har medfört positivare tongångar inom handeln. För andra månaden i rad stiger framtidsförväntningarna.
myrorna-taby-centrum.jpg

Utredning om enklare momsregler för begagnade varor

PressmeddelandeSvensk Handel välkomnar att en utredning om enklare momsregler för begagnat tillsätts. Men saknar en översyn av momssatser.
ehi8.png

Stark öppning på året för e-handeln

PressmeddelandeSvensk Handels E-handelsindikator visar en ökning med 19 procent jämfört med januari 2023.
ehi-helar-2023.png

E-handelns omsättning minskade under 2023

PressmeddelandeE-handelsindikatorn skattar att e-handelns omsättning under 2023 minskade med 8 procent jämfört med 2022.
interior-kladbutik.jpg

Vikande klädförsäljning i januari samtidigt som skohandeln ökade

PressmeddelandeStilindex för januari visar att klädhandeln hade en tuff inledning av 2024, medan skohandeln fortsätter att rapportera om ökad försäljning.
alla-hjartans-dag.png

Rekordmånga firar Alla hjärtans dag i år jämfört med de senaste åren

PressmeddelandeFem av tio svenskar planerar att uppmärksamma kärlekens dag. En markant uppgång jämfört med 2023.
kamerabevakning-i-butik.jpg

Nästan varannan handlare utsattes för brott under 2023

PressmeddelandeBrotten mot handeln och dess personal ökade under 2023. Skåne, Örebro och Stockholms län var särskilt utsatta.
mq_second-hand.jpg

Ny indikator: Begagnathandeln omsatte drygt 1 miljard i december

PressmeddelandeSecond hand är en naturlig del av handelsbranschen. Därför presenterar Svensk Handel en ny rapport – Pre Loved-indikatorn.

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.