Svensk Handel har kommit överens med Unionen och Akademikerförbunden om nya kollektivavtal för tjänstemän inom handeln. Avtalen följer märket med ett avtalsvärde på totalt 7,4 procent över 24 månader.

avtal-klart.jpg

Avtalen gäller för cirka 80 000 tjänstemän inom handeln. Det handlar exempelvis om medarbetare inom administration, IT och försäljning på huvudkontor, på lager, i butiker samt inom e-handeln. Avtalen ger löneökningar på i genomsnitt 3,9 procent per den 1 maj 2023 och 3,1 procent per den 1 maj 2024, samt 0,2 procent i avsättningar till deltidspension respektive år.

– Kostnadsnivåerna kommer vara utmanande för många handelsföretag, men långsiktigt har märkessättningen varit en framgångsrik modell för både svenska företag och anställda och vi står bakom den, säger Johan Sommar, avtalsansvarig för tjänstemannaavtalen på Svensk Handel.

De nya avtalen gäller från den 1 maj 2023 till och med den 30 april 2025.

presskontakt-3.jpg

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

myrorna-taby-centrum.jpg

Utredning om enklare momsregler för begagnade varor

PressmeddelandeSvensk Handel välkomnar att en utredning om enklare momsregler för begagnat tillsätts. Men saknar en översyn av momssatser.
ehi8.png

Stark öppning på året för e-handeln

PressmeddelandeSvensk Handels E-handelsindikator visar en ökning med 19 procent jämfört med januari 2023.
ehi-helar-2023.png

E-handelns omsättning minskade under 2023

PressmeddelandeE-handelsindikatorn skattar att e-handelns omsättning under 2023 minskade med 8 procent jämfört med 2022.
interior-kladbutik.jpg

Vikande klädförsäljning i januari samtidigt som skohandeln ökade

PressmeddelandeStilindex för januari visar att klädhandeln hade en tuff inledning av 2024, medan skohandeln fortsätter att rapportera om ökad försäljning.
alla-hjartans-dag.png

Rekordmånga firar Alla hjärtans dag i år jämfört med de senaste åren

PressmeddelandeFem av tio svenskar planerar att uppmärksamma kärlekens dag. En markant uppgång jämfört med 2023.
kamerabevakning-i-butik.jpg

Nästan varannan handlare utsattes för brott under 2023

PressmeddelandeBrotten mot handeln och dess personal ökade under 2023. Skåne, Örebro och Stockholms län var särskilt utsatta.
mq_second-hand.jpg

Ny indikator: Begagnathandeln omsatte drygt 1 miljard i december

PressmeddelandeSecond hand är en naturlig del av handelsbranschen. Därför presenterar Svensk Handel en ny rapport – Pre Loved-indikatorn.
handelsbarometern-januari-2024.png

Handelns framtidsförväntningar stiger

PressmeddelandeHandelsbarometern januari. Den svenska handeln inleder 2024 aningen mer hoppfullt.

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.