Hoppa till innehåll

Påsken är handelns näst viktigaste högtid, och det är främst mat och konfektyr som säljs i stora mängder. Svensk Handels undersökning visar att varje påskfirare spenderar cirka 1 500 kronor under påsken.

paskagg.png

Till skillnad från julen som präglar i stort sett hela december är påsken koncentrerad till en långhelg, och mycket kretsar kring måltider samt de sötsaker vi passar på att unna oss. Påsken har dessutom ökat något i betydelse för dagligvaruhandeln. 85 procent av dagligvaruhandlarna planerar för påskkampanj, och inom sällanköpshandeln är det 60 procent.

De som planerar att fira påsk förväntas i snitt i år spendera cirka 1 500 kronor på påskrelaterade varor inklusive mat. Detta innebär en total skattad omsättning om cirka 8,7 miljarder kronor. Motsvarande summa för enbart påskgodis uppgår till i genomsnitt cirka 200 kronor per person.

Främst är det till dagligvaruhandeln som mycket av den ökade konsumtionen går, men även allt fler sällanköpshandlare passar på att ha påskkampanjer. Att många är lediga några extra dagar just efter att de har fått lön kan gynna handeln.

- Påsken är tveklöst väldigt viktig för handeln i Sverige. Främst för dagligvaruhandeln, men vi ser också hur mer nischade sällanköpsaktörer inom exempelvis konfektyr får ett rejält uppsving under dessa dagar. Att vi dessutom nu ser att fler dagligvaruhandlare planerar att ta in extrapersonal jämfört med ifjol är särskilt glädjande, och kanske ett tecken på att den pessimistiska trenden i handeln är på väg att vända, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
sofia-larsen-24-1.jpg

Modehandeln fortsätter uppåt – tredje månaden i rad med tillväxt

PressmeddelandeModehandelns positiva trend håller i sig. Svensk Handels Stilindex för augusti visar på en ökad försäljning av både kläder och skor.
ungdom-i-handeln-777.jpg

Svensk Handel välkomnar sänkta arbetsgivaravgifter för unga

PressmeddelandeUnder onsdagen presenterades en efterlängtad sänkning av arbetsgivaravgifterna med en tredjedel för unga mellan 19 och 23 år. Sänkningen, so
Budgeten_777x300_ny.jpg

Budgetbesked om stärkt ekonomi för hushållen välkomnas av handeln

PressmeddelandeSvensk Handel välkomnar åtgärderna inriktade på att stärka hushållens ekonomi, som regeringen presenterade under måndagsförmiddagen. Insatse
sh-logga-ljusgra-ny-4.jpg

Svensk Handel kommenterar sänkt matmoms

PressmeddelandeSvensk Handel välkomnar förslaget om sänkt matmoms och upprättandet av en matpriskommission.
p1640398-2.jpg

Här är finalisterna till Retail Awards 2025!

PressmeddelandeDen 1 oktober är det återigen dags för Retail Awards 2025. Nu står det klart vilka företag och individer som är årets finalister.
maria-mikkonen-2-1.jpg

Svagt första halvår för second hand – men intresset kvarstår

PressmeddelandeSecond hand-försäljningen var tydligt lägre under första halvåret i år, jämfört med motsvarande period 2024, och nedgången går att observera
sofia-larsen-24-2-1.jpg

Handeln går en osäker höst till mötes

PressmeddelandeOsäkerheten ligger som en våt filt över handelsföretagens framtidsutsikter. Framtidsförväntningarna är pessimistiska för 44:e månaden i rad.
per-ljungberg-2.jpg

Starka sommarmånader för e-handeln

PressmeddelandeE-handelsindikatorn skattar e-handelns omsättning för juni till 15,3 miljarder kronor och för juli till 13,7 miljarder kronor.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.